• Mandyyy

Csn i December?

Jag studerar/utbildar mig just nu. Har csn stöd.
    Får jag några pengar i december månad? Eller det är absolut ingenting?

• Svar på tråden Csn i December?
  • Tilde89

Lady J skrev 2008-11-29 16:38:58 följande:

Tilde: jag läser på lärarutbildningen.bellanbus: ahhaa, men du jag får nästan dubbelt bidrag den första höstmånaden, är det där skillnaden är? fy tusan vad tungt, alltid ska saker gå sönder när de inte får det. helt otroligt! speciellt när saker gör sönder lagomt till jul :(
    vilken termin och vilka ämnen?
  • Lady J

oj det där sista var till Miniminou och inte till bellanbus! förkyld, trött och virrig denna lördag :)

• LAV0LINA

När du fick ditt beslut ska du också ha fått ett papper där det står vilka veckor/datum du får utbetalningar och hur mycket dessa är på.

• Heidi the angel

Tilde 89: är fär att det överskottet du får i augusti ska man enl csn spara till dec (fast vem gör det?)

Ja precis det är ju meningen att man ska spara en del av det man får i aug men du har rätt. vem gör det? Det är svårt. Det är ju så mkt mer än böcker man måste köpa i aug.

• Tilde89

Heidi the angel skrev 2008-11-29 16:48:50 följande:

Tilde 89: är fär att det överskottet du får i augusti ska man enl csn spara till dec (fast vem gör det?)Ja precis det är ju meningen att man ska spara en del av det man får i aug men du har rätt. vem gör det? Det är svårt. Det är ju så mkt mer än böcker man måste köpa i aug.
    typ ingen gör det. är ju rätt mycket böcker som ska köpas då. hade jag har lån+bidrag så hade jag inte klarat att spara de till dec.
  • sakoline
    Tilde89 skrev 2008-11-29 16:19:15 följande:
    men då har du halft nu eftersom du fick mera i sept. för kom inte att påståt att du som tar fullt lån, bidrag + föräldrartillägg kan få mindre än mig om jag tagit lån+bidrag.
    Har man tagit fullt studiestöd så får man fullt studiestöd - för de veckor man har studier!!!
    Jag har FULLT STUDIESTÖD men får ungefär 5800:- i december och ca 9000:- i januari, då CSN grundar detta på vilka veckor jag bedriver heltidsstudier.
    ex.1 Kalle pluggar 3 veckor under december. Han får därför max studiestöd för 3 veckor.
    ex.2 Lisa har bara tre dagar ledigt under jul. Hon får därför max studiestöd för 4 veckor.

Förstår du nu, varför det skiljer sig?

Jag antar att det är skolan som meddelar CSN hur många veckor i vinter som studierna täcker?
  • Tilde89

man får oftast havt studiestöd i dec oavsett om man har fullt.

• Tokitoj

Det är klart att det skiljer sig åt. Olika utbildningar eller kanske snarare olika hökskolor har olika långa terminer. Mälardalens högskola vet jag har minskat ned antalet veckor bara för att studenterna skall kunna jobba på sommaren (fast samma mängd att plugga förstås, fast på färre veckor) och då blir det väl mindre i utbetalning från csn tänker jag. Jag har haft 9600 i månaden (förutom den första som var över 11.000) men får 7.400 i december.
    Jag har fullt studiestöd, extra för barn och för tidigare inkomst har jag för mig.

• bellanbus
    sakoline skrev 2008-11-29 17:27:36 följande:
    Har man tagit fullt studiestöd så får man fullt studiestöd - för de veckor man har studier!!!Jag har FULLT STUDIESTÖD men får ungefär 5800:- i december och ca 9000:- i januari, då CSN grundar detta på vilka veckor jag bedriver heltidsstudier.ex.1 Kalle pluggar 3 veckor under december. Han får därför max studiestöd för 3 veckor.ex.2 Lisa har bara tre dagar ledigt under jul. Hon får därför max studiestöd för 4 veckor.Förstår du nu, varför det skiljer sig?Jag antar att det är skolan som meddelar CSN hur många veckor i vinter som studierna täcker?

Tack!
  • Mandyyy

När jag loggar in på mina sidor. Så står där inga planerade utbetlningar som det brukar göra. Därför jag undrar?

• HjärtatAlicia

Jag får inte en krona i december eftersom skolan har anmält till csn att jag slutar mina studier den 19/12, surt!

Svar på tråden Csn i December?