tips på romantisk middag för 2??!!
Jag och min man ska ha en romantisk middag...Och jag undrar om ni har nå förslag på lite finare lyxigare mat...En förrätt en varmrätt och en efterrätt...Och gärna tips på vin till maten....
Jag och min man ska ha en romantisk middag...Och jag undrar om ni har nå förslag på lite finare lyxigare mat...En förrätt en varmrätt och en efterrätt...Och gärna tips på vin till maten....
Förrätter skippar jag alltid frö vi orkar aldrig 3 rätter middagar. Så vi drar direkt på middan
Middan: Plankstek eller smördegsonbakad oxfile i ugn.
Efterrätt: ska vara enkel, vi brukar köra bara på glass med åkerbärssylt eller chokladpudding med jordgubbar å grädde.
jag hittade ett resept på citronsorbet i bubbeldricka som jag funderar på om jag ska göra....Oxfilé låter juh riktigt gott..Vad har ni till?Hur gör man plankstek?Den ska väl göras på en träbräda eller?
Japp, på en träbräda.
Vi brukar dela på en flaska Pata Negra eller azabache. Gott vin
På plankan har vi halv tomat, sparris inlindad i bacon, (svamp ibland), maderira-så å bea-sås 2bitar oxfile.
Å, självklart ska man ha moset på plankan
http://www.itköket.se/recept/642-plankstek
recept.nu/1.193872/recept.nu_redaktionen/huvudratt/kott/plankstek
sv.wikipedia.org/wiki/Plankstek
www.kokaihop.se/recept/plankstek-med-oxfile
Plankstek kan man göra lite hur man vill .
Köper du nya plnkor så ska du dränka in dom i olja ETT dygn innan dom används.
Dom första gångerna som dom används så ska dom oljas in med ganska mycket olja innan du lägger upp maten på dom.
ok,det låter gott:)Tack för tipset...Har nog aldrig hört talas om vinet du skrev om...
Pata Negra är lite kraftigare i smaken.
azabache är lite mildare och känns lite tunnare, eller hur jag ska beskriva det
azabache rekommenderar jag starkt att ni provar, det är super gott.
Eller ja båda är super
är det vita viner?
Nopp dom är röda
Vill du hellre ha vita?
Jag har svårt för röda viner...Men vet att det sägs va godast till kötträtter...Men om du har nån koll på vitt vin som fungerar till så får du gärna dela med dig:)
Oooh, ja jag har flera vita goda viner.
Gloria som är lite av det söstre slaget. Bra sällskapsvin.
Sedan har vi Santagostanio ett Chardonnay vin
Sedan har vi
www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt&Butik=426&SokStrangar=VITA+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3aPinot+gris%3aS%u00f6tma%3aFyllighet%3aFruktsyra%3a
Som är en av mina favoriter. Har en 3l terta i kylen nu faktiskt
vart köper jag plankorna då?
Plankor finns att köpa lite vars stans.
COOP, ICA (dom större), Cervera, Duka, mm.
dem hade inga plankor på Ica Maxi...Som tur va hade grannen som jag fick låna:)Men det fick bli fläskfilé ist för oxfilé...Den kostade 270 kr för 600 gram...Jag tyckte det va lite mycke.....
Jag skulle inte rekommendera fläskfilé på planka då det köttet lätt blir väldigt torrt... Tycker du att oxfilé blir för dyrt, ta hellre en tjockare bit entrecote.
Trerättersmiddag är en bra grej, fast hemligheten ligger ju i att servera lite mindre portioner. När jag bjöd min make på födelsedagsmiddag bjöd jag honom på hummersoppa till förrätt, hjortstek med smörstekta kantareller och portvinssky till varmrätt (hm, jag kommer inte ihåg vad jag serverade till... Men vi rostade nog potatis i ugnen) och hemmagjord chokladglass till efterrätt. Har man en stektermometer är stek en riktigt bra grej, det är svårt att misslyckas med det. Kött på planka blir lätt torrt och segt. Och sen - om du nödvändigtvis vill dricka vitt vin till får du nog räkna med att det inte "funkar till" det röda köttet. Gör då hellre en fågelrätt eller en fiskrätt, det finns gott om sådana som är väldigt trevliga också.