• Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • ladyrosenfjoll

Hur är det med den totala miljöbelastningen?
    Jag vet ju bara att tygblöjor totalt sett inte alls var ett dugg miljövänligare om de tumlas.

• Yamit

Jag anvander inte tygbindor pga miljomedvetenhet. Jag anvander dem pga att engangsbindor orsakar underlivsbesvar, skaver, kliar, irriterar, luktar, blir svettiga och ar obekvama. Miljovinsten hanger med som ett plus. Men eftersom du undrar over den totala miljöbelastningen sa tar tygbindor inte alls mycket plats i maskinen och aker med i den tvatt som man ANDA skulle ha tvattat, sa pa sa satt belastar de inte miljon ett dugg eftersom maskinen anda skulle ha gatt igang ? med eller utan bindor i. Och eftersom tygbindor ar tunna och lattorkade sa behover de inte tumlas alls. De torkar over en natt. Skulle man anda vilja snabbtorka dem sa gar det lika bra att lagga dem pa ett redan varmt element, sa ingen extra miljobelastning vad galler torkningen heller.

• ladyrosenfjoll
    Svar på #112
    Jag undrade efterson det någonstans sades att det var miljövänligt.
    Om man jämför med att tätta i egen maskin kanske påverkan inte blir så _stor_ men den _finns_ där ändå. Det blir lite som att säga att det inte belastar miljön ett dugg att ta bilen och handla om man ändå åker till simhallen.

Tex krävs det energi att torka pga att det krävs energi att kondensera. Att elementet redan är igång hjälper liksom inte, det krävs fortfarande energi att torka saker, dvs elementet jobbar mer.

Sorry jag köper inte miljöargumentet.

Men den kroppsliga låter fantastisk.
  • Yamit

Tja, miljoargumentet ska ju jamforas med alternativet, dvs. engangsbindor.
    Sa att lufttorka nagra bindor i solen (och tvatta dem i en maskin som anda maste tvattas) tycker jag ar miljovanligare an allt plast/emballage fran engangsforpackningarna + sen sjalva bindan - fylld av kemikalier/superabsorbenter/plast - som ju maste slangas (och inte bryts ner av naturen). Det maste ju anda vara varre for miljon, for var gor man av allt det (icke nerbrytbara) skrapet - manad efter manad?
    Men som sagt, det ar inte av miljosynpunkt jag anvander tygbindor utan av halso- och bekvamlighetsskäl.

• emindy

Ladyrosenfjoll:
    Det är sant att man vid en beräkning visat att tygblöjor förbrukade nästan lika mycket energi som engångsblöjor. Men det under premisserna att man bara köpte nya till sitt barn och torktumlade dem efter varje tvätt.
    Men den beräkningen är felaktig eftersom de flesta antingen använder sina blöjor till flera barn och/eller säljer dem vidare, så varje omgång används av MINST två-tre barn! Dessutom är det vad jag förstår inte alls vanligt att man torktumlar blöjorna, de flesta hängtorkar (och det drar inte alls lika mycket energi)

Beräkningen tog heller inte hänsyn till vad som händer efter att blöjorna är förbrukade. Vilket ändå måste anses vara en av de stora bristerna med ett engångssystem - alla sopor!

Faktum är att jag misstänker att den beräkningen var gjord av eller sponsrad av tillverkarna av engångsblöjor.

Att det inte ens har gjorts en sådan beräkning på tygbindor tyder enbart på engångsproduktstillverkarnas starka grepp om marknaden.

• ladyrosenfjoll
    Svar på #115
    Hej!
    Tack för reflektion och nya infallsvinklar.
    Nu har TS undanbett sig miljösnack i tråden så jag svarar bara kort att jag läst och funderar om jag ska starta egen tråd.
    emindy skrev 2008-12-30 13:13:28 följande:
    Ladyrosenfjoll:Det är sant att man vid en beräkning visat att tygblöjor förbrukade nästan lika mycket energi som engångsblöjor. Men det under premisserna att man bara köpte nya till sitt barn och torktumlade dem efter varje tvätt. Men den beräkningen är felaktig eftersom de flesta antingen använder sina blöjor till flera barn och/eller säljer dem vidare, så varje omgång används av MINST två-tre barn! Dessutom är det vad jag förstår inte alls vanligt att man torktumlar blöjorna, de flesta hängtorkar (och det drar inte alls lika mycket energi)Beräkningen tog heller inte hänsyn till vad som händer efter att blöjorna är förbrukade. Vilket ändå måste anses vara en av de stora bristerna med ett engångssystem - alla sopor!Faktum är att jag misstänker att den beräkningen var gjord av eller sponsrad av tillverkarna av engångsblöjor.Att det inte ens har gjorts en sådan beräkning på tygbindor tyder enbart på engångsproduktstillverkarnas starka grepp om marknaden.
  • Kantarellen

ladyrosenfjoll skrev 2008-12-30 13:28:52 följande:

Nu har TS undanbett sig miljösnack i tråden så jag svarar bara kort att jag läst och funderar om jag ska starta egen tråd.
    Vad har jag sagt? Eller någon annan?

Ytterligare en miljöaspekt är transporterna.
  • ladyrosenfjoll
    Svar på #117
    Nej! Förlåt, förlåt!
    Jag var alldeles vimsig i huvudet efter att ha varit vaken hela natten. Det var INTE du TS som sa det där.
    *daskar mig själv lite*

Jag måste sova och hitta mitt huvud igen...
  • mymamasaid

Sen kan man oxå räkna med alla mediciner som vi använder för att behandla den svamp vi får när vi använder plastbindor, o deras transporter, o all kostnad för sjukvård innan vi fattat vad vi lider av... Vad är billigast o mest miljövänligt i längden då?

• ladyrosenfjoll
    Svar på #119
    Jo jag tycker att det är en intressant fråga, den totala miljöbelastningen alltså.
    Fast jag har fortfarande inte sovit och nu är jag _rejält_ snurrig och borde kanske stanna där innan jag virrar bort mig totalt igen.
Svar på tråden Älskade tygbindor