• Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • fru fogeby
    Yamit skrev 2008-12-17 12:18:21 följande:
    Da kan du kanske samtidigt andra portokostnaden? Sag i Tradera-traden att posten hojer portot den 1/1. Kanske inte med sa mycket men vart att kolla upp (och aven kolla skrymmandeavgiften ifall den ocksa hojs)?
    oj det hade jag ingen aning om.. ska kika på postens hemsida
    Tygbindeberoende!
  • Yamit

Sag att du inte ska ha kantband pa dina nattbindor langre. Galler detta for dagbindorna ocksa? (star inget om det pa dagbindesidan namligen)

• fru fogeby
    Yamit skrev 2008-12-17 12:24:56 följande:
    Sag att du inte ska ha kantband pa dina nattbindor langre. Galler detta for dagbindorna ocksa? (star inget om det pa dagbindesidan namligen)
    ja det gäller alla.. var jätteknepigt att få det snygg och det tog sån tid samt så kostar det ju lite med.. men jag kanske ska ha det som tillägg om man är beredd att vänta lite på lev..för det blir ju fint i slutändan..men är det många som beställer samtidigt så är det svårt att hålla lev tiden nere..
    Tygbindeberoende!
  • Yamit

Vad gallande andra bindor sa sag jag att Eilas fortfarande har rea pa sina Ecosoft och att procraftination faktiskt har 3st fardigsydda i shoppen.

• Yamit

Sag forresten att du hade 2 varianter av "icke-string" trosskydd, ett som liknar Ecosofts modell (med sparrskikt) och ett med mindre vingar (utan sparrskikt). Sa smart att ha 2 olika varianter

*ursakta att jag tjatar om din sida men jag tanker att jag samtidigt puffar upp traden sa att kanske fler hittar hit, annars hade jag givetvis kunnat inboxa dig istallet.

• fru fogeby
    Yamit skrev 2008-12-17 12:29:13 följande:
    Fru Fogeby - har du fatt nagot salt an forresten?
    japp.. har haft 3 st stora beställningar.. så totalt har jag väl sytt 40 bindor och trosskydd!!
    Yamit skrev 2008-12-17 12:40:19 följande:
    Sag forresten att du hade 2 varianter av "icke-string" trosskydd, ett som liknar Ecosofts modell (med sparrskikt) och ett med mindre vingar (utan sparrskikt). Sa smart att ha 2 olika varianter *ursakta att jag tjatar om din sida men jag tanker att jag samtidigt puffar upp traden sa att kanske fler hittar hit, annars hade jag givetvis kunnat inboxa dig istallet.
    ja visst är det.-) spärrskikt kan man ju välja att ta bort å lägga till om man vill.. sen finnsd et även en modell av binda samma som den med mindre vingar.. men jag har inte hunnit sy upp en sån ännu för att lägga ut.. kanske blir ikväll..
    Tygbindeberoende!
  • Yamit

Sa roligt med bestalllningar! Och med tanke pa att din sida ar helt ny sa ar det verkligen inte daligt att redan ha salt 40 bindor.
    Du kanske ocksa borde tillagga att hampa är naturligt antibakteriellt (tror jag mig ha last). Det ar ju en fordel och det ar sant som kan vara avgorande nar man star i valet och kvalet och valjer mellan olika bindor (marken). Kolla upp exakt vilka egenskaper tyget har och lagg till den infon pa sidan.

• snuvig

jag är sugen på fler... och med en ny affär så måste man ju prova några till.. eller hur

yamit: hur då antibakteriellt? låter ju positivt i kampen mot svampdjävulen... har ätit antibiotika i fyra veckor i streck nu, resultatet lät inte vänta på sig om man säger så *kliiii*

• Yamit
    Svar på #99
    Har last om detta i tygblojetraden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m39191495-1.html
    och det star ocksa hos forsaljarna som saljer hampablojor, t ex har (andra stycket under rubriken ?material?): www.pinkgreen.se/product.html&category_id=10&search_page=
    och har (understa bilden): www.propos.se/~robert/tygblojor.html

Detta galler aven for bambu. Pa Glimmabutik star det: ?Bambu har naturliga anti-bakteriella egenskaper som förhindrar dålig lukt och bakterier och därför är bambun ett mycket bra blöjmaterial, i tester som gjorts finns egenskapen kvar även efter 50 tvättar!? www.glimmabutik.se/visa_produkt.asp&t=Formsydd+Bambu+stl+S
    Har dock inte sett nagon som saljer bindor i bambu an, men hojta till om ni hittar.
Svar på tråden Älskade tygbindor