• Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • fru fogeby
    Argentum skrev 2009-01-04 23:11:34 följande:
    gurkan76 skrev 2009-01-02 12:39:47 följande: De dagar jag blöder mycket föredrar jag att ha bindor med ett ytskikt av fuskmocka eller microfleece. Känns helt torrt. Flanell kan jag tycka känns blött ibland.Men flanell känns luftigare, så jag har olika bindor beroende på vad jag känner för.
    fuskmocka har jag inte testat, det måste jag göra.. microfleece har jag..och den är klart skönast..dock har jag bara 3 st sånna resten flanell, men flanell är skönt det med..
    Tygbindeberoende!
  • gurkan76

Argentum skrev 2009-01-04 23:11:34 följande:

gurkan76 skrev 2009-01-02 12:39:47 följande:
    De dagar jag blöder mycket föredrar jag att ha bindor med ett ytskikt av fuskmocka eller microfleece. Känns helt torrt. Flanell kan jag tycka känns blött ibland. Men flanell känns luftigare, så jag har olika bindor beroende på vad jag känner för.
    Å vilket bra tips!

(Fru Fogeby: Jag är så sjukt imponerad av dig. Igår satt jag och kollade igenom ALLA dina inlägg på tårtbloggen. Och sen tvingade jag mannen att kolla på ett gäng tårtor. )
  • fru fogeby
    gurkan76 skrev 2009-01-05 12:49:24 följande:
    Argentum skrev 2009-01-04 23:11:34 följande: Å vilket bra tips!(Fru Fogeby: Jag är så sjukt imponerad av dig. Igår satt jag och kollade igenom ALLA dina inlägg på tårtbloggen. Och sen tvingade jag mannen att kolla på ett gäng tårtor. )
    ha ha ha .. tack så mycket.. ja ajg är rätt pysslig jag
    Tygbindeberoende!
  • spindelapa

När ni har fått fläckar på era bindor, efter tvätt, vad gör ni åt dem? Har haft fläcktvål med citron på men det försvann inte..
    Ska testa galltvål.. måste gå och köpa bara.
    Använder ni galltvål?

Sista utvägen blir väl klorin, men jag känner inte för att klorinbleka något man har nära kroppen..

• emindy

Spindelapa:
    Jag har inte haft så stort problem med det, men galltvål är fantastiskt!

• fru fogeby

jag fatatr inte vad som har hänt?? sen jag började med tygbindor har jag abra mens i 3 dagar, brukade ha normalt 7 dagar.. första dagen blöder jag så det bara skvalar om det, andra dagen är det normalt å nu tredje dagen har det inte kommit nåt alls nästan..
    nån mer som har fått minskad längd sen starten av tygbindor?

Tygbindeberoende!
  • nomana

fru fogeby skrev 2009-01-08 11:01:15 följande:

jag fatatr inte vad som har hänt?? sen jag började med tygbindor har jag abra mens i 3 dagar, brukade ha normalt 7 dagar.. första dagen blöder jag så det bara skvalar om det, andra dagen är det normalt å nu tredje dagen har det inte kommit nåt alls nästan.. nån mer som har fått minskad längd sen starten av tygbindor?
    Du är en av många! Jag har upplevt samma sak, men kanske inte i lika stor utsträckning som du. Jag undrar varför det är så? Vi kanske ska fråga en expert -- vem vänder man sig till då? En barnmorska? Det verker ju inte som om det är så många som känner till det här med tygbindor. Jag är grymt nyfiken på anledningen, och har funderat ganska mycket på det. Jag vill veta!
  • nomana

Jag frågade en expert angående den mindre mängden blod när man använder tygbindor. Eller egentligen inte, men det här stod på wikipedia: "Many women note that they have shorter periods, lighter flow and/or less cramping. Though no studies have, as yet, focused on this phenomenon, anecdotal evidence is widespread. However, this may be an example of the placebo effect or some other form of selection bias"

• fru fogeby
    nomana skrev 2009-01-08 11:11:35 följande:
    Jag frågade en expert angående den mindre mängden blod när man använder tygbindor. Eller egentligen inte, men det här stod på wikipedia: "Many women note that they have shorter periods, lighter flow and/or less cramping. Though no studies have, as yet, focused on this phenomenon, anecdotal evidence is widespread. However, this may be an example of the placebo effect or some other form of selection bias"
    aha.. så det är därför kanske som jag inte har så ont längre??
    jag ahr sedan tonåren då jag fick mensen ahft så ont så jag har varit sängliggande!!
    mamma reagerade oxå nu på att jag inte har ont då hon vet hur pass ont jag har haft..vad skönt! ännu en positiv grej med tygisar
    Tygbindeberoende!
Svar på tråden Älskade tygbindor