• Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • fru fogeby
    Yamit skrev 2008-12-17 14:05:10 följande:
    Svar på #99Har last om detta i tygblojetraden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m39191495-1.ht...och det star ocksa hos forsaljarna som saljer hampablojor, t ex har (andra stycket under rubriken “material”): www.pinkgreen.se/product.html?product_id=29&c...=och har (understa bilden): www.propos.se/~robert/tygblojor.htmlDetta galler aven for bambu. Pa Glimmabutik star det: “Bambu har naturliga anti-bakteriella egenskaper som förhindrar dålig lukt och bakterier och därför är bambun ett mycket bra blöjmaterial, i tester som gjorts finns egenskapen kvar även efter 50 tvättar!” www.glimmabutik.se/visa_produkt.asp?id=927&t=...Har dock inte sett nagon som saljer bindor i bambu an, men hojta till om ni hittar.
    i mina bindor är det ju bambu/hampafleece..så det borde ju vara antibaktriellt då?
    Tygbindeberoende!
  • Yamit

Kan PUL bli for gammalt? Jag har en del Imses, Ecosoft och Procraftination som jag inte anvant an och antagligen inte kommer att anvanda heller eftersom jag har sa manga andra bindor. Tankte att dottern kunde fa dem om 10 ar, ifall de fortfarande ar oanvanda da, MEN sen kom jag att tanka pa hur resår t ex. kan bli for gammalt och knastra nar det ?torkat ut? eller legat for lange. Kan detta aven handa PUL, eller ar detta ett helt annat material? Kan lamineringen flagna eller ?fälla mjäll? om det ligger sa lange som 10 ar, sa att bindorna sen inte haller tatt? *funderar*

• fru fogeby
    Yamit skrev 2008-12-21 13:36:02 följande:
    Kan PUL bli for gammalt? Jag har en del Imses, Ecosoft och Procraftination som jag inte anvant an och antagligen inte kommer att anvanda heller eftersom jag har sa manga andra bindor. Tankte att dottern kunde fa dem om 10 ar, ifall de fortfarande ar oanvanda da, MEN sen kom jag att tanka pa hur resår t ex. kan bli for gammalt och knastra nar det “torkat ut” eller legat for lange. Kan detta aven handa PUL, eller ar detta ett helt annat material? Kan lamineringen flagna eller “fälla mjäll” om det ligger sa lange som 10 ar, sa att bindorna sen inte haller tatt? *funderar*
    ja du .. bra fråga.. för mig känns det ju som att pul är ett annat material än typ resår men som du sa så kanske det torkar och börjar flagna*funderar*..måste rotas vidare i..
    Tygbindeberoende!
  • fairyfloss

Hej tjejer! Gud vilken bra tråd! Jag är grymt inspirerad. Här ska sys tygbindor! Jag har inte fått tillbaka min mens ännu efter graviditeten och har gått och gruvat mig angående det här, menskopp känns inte helt som min grej för jag gillar inte att hålla på och pilla där inne. Men tygbindor verkar ju sjukt enkelt. Jag använder redan tygblöjor till sonen och det verkar ju superlätt i jämnförelse .

• mymamasaid

fru fogebys bindor är kanon!!! Snygga tyger o välsydda bindor! Kan varmt rekommendera henne! Å så är hon ju trevlig oxå, inte det sämsta hos en säljare! Kram på dig! Kul att det går bra med din sida så du får sälja!

• fru fogeby
    mymamasaid skrev 2008-12-28 16:51:13 följande:
    fru fogebys bindor är kanon!!! Snygga tyger o välsydda bindor! Kan varmt rekommendera henne! Å så är hon ju trevlig oxå, inte det sämsta hos en säljare! Kram på dig! Kul att det går bra med din sida så du får sälja!
    naaaaaww!!! minpersonliga reklampelare tack tack.. ja det är kul när det finns lite att sy
    Tygbindeberoende!
  • mymamasaid

Jaa! Har du inte nån reklamtröja färdig snart så kan jag knata omkring o göra reklam! Eller tygkasse! Eller knapp att ha på skötväskan! Hihi, bara fantasin sätter gränser!

• fru fogeby
    mymamasaid skrev 2008-12-28 23:43:09 följande:
    Jaa! Har du inte nån reklamtröja färdig snart så kan jag knata omkring o göra reklam! Eller tygkasse! Eller knapp att ha på skötväskan! Hihi, bara fantasin sätter gränser!
    haha ja jag kanske ska göra en enbart för dig vad har du för storlek i t-shirt?
    Tygbindeberoende!
  • mymamasaid

fru fogeby; Du får lotta ut en tygkasse varje månad bland de kunder som handlat under den månaden. Med din logga på såklart! Eller en t-shirt (fast en kasse går nog snabbare att sy, o behövs bara i en storlek). Då blir vi kunder peppade att handla varje månad o glada när vi vinner, å så får du göra lite reklam!

Svar på tråden Älskade tygbindor