• Knoza

Skelning

Min son som blir 3 i januari skelar med sitt vänsta öga. Vi använder droppar och lapp för att rätta till det. Men det står stilla. Han har även glasögon för brytningsfel. Hur dåligt ser han? Man märker inte på honom att han ser dåligt. På sjukhuset låter allt så allvarligt. Går det aldrig att rätta till? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Skelning
  • Knoza

Min son får en pupill vidgande droppe en gång om dagen. Man droppar i det friska ögat och då blir pupillen i det skelande ögat jättestor. Det funkar ungefär som lapp.

• MidvinterAngel62

Är det dropparna barnen får vid synundersökning? Dom gör ju ont...?

Knoza skrev 2008-12-11 22:15:10 följande:
    Min son får en pupill vidgande droppe en gång om dagen. Man droppar i det friska ögat och då blir pupillen i det skelande ögat jättestor. Det funkar ungefär som lapp.
  • Gorban

Jag har opererats två gånger i barndomen för utåtskelning som inte var så extrem. Än idag kan jag skela en aning när jag blir trött. Inte så att andra ser det men jag måste dra ögonen rätt för att se klart. När jag väl gör det har jag mycket god syn. Använder inga glasögon.

• myran82

Kan tillägga till min inlägg högre upp att jag har perfekt syn. Så skelningen har i mitt fall inte påverkar synförmågan.

• Grüth

har en son född in v 24 som skelar har nu börjat med lapp. vet att de kan ta många år innan de blir br. har en syter och mamma som har skelat. syrran hade lapp och nu syns de bara när hon är trött annars inget. än så länge ser ajg inte skillnad på neo visseligen bara haft i 3 mån. droppar har jag aldrig hört talas om faktiskt. neo har bra syn inga synfel ..

• Knoza

Jag vet inte om det är samma droppar som de får på synundersökningen. Min son tycker inte att det gör ont. Jag hoppas att hans skelning ska börja gå åt rätt håll, för som det är nu ser han sämre med det skelande ögat.

• 7Marshmallows

Undrar varför ska det vara bättre att ha ngt kemiskt i ögat istället för en lapp??

(Pratar om pupilvidgande droppe, ist för lapp)

• anne h
    Preppy skrev 2008-12-05 16:23:59 följande:
    Hej!Vår kille på 19 månader skelar när han tittar snett uppåt. Det ser jättkonstigt ut. Annars skelar han inget. Ska man göra något åt det? Alla läkare syrror och vänner har sett hans skelning och kommenterat den. Gissa vad överläkaren på ögon säger: Han skelar inte! Borde kanske byta jobb????
    Så gör min son också, det beror på astigmatism. Det är inte "skelning" i dess vanliga bemärkelse.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Carola Carro

Jag har skelat men operera det.. Synen för mig blev sämre tack vare skelningen..

Svar på tråden Skelning