• Knoza

Skelning

Min son som blir 3 i januari skelar med sitt vänsta öga. Vi använder droppar och lapp för att rätta till det. Men det står stilla. Han har även glasögon för brytningsfel. Hur dåligt ser han? Man märker inte på honom att han ser dåligt. På sjukhuset låter allt så allvarligt. Går det aldrig att rätta till? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Skelning
  • Millli

var hos ortoptisten igår.. Hon sa att lappträningen inte kommer korrigera skelningen!? Det får man operera av kosmetiska skäl. Blir helt snurrig av alla olika bud från olika läkare.. HJÄLP!

• Grüth

jaha? varför då ens börja med lappp?
    ska på uppföljning nån gång snart jag har inte märkt nån skillanad alls men de kanske tar ett tag han har haft lapp i snart 4 mån

• anne h
    Grüth skrev 2009-01-09 12:52:49 följande:
    jaha? varför då ens börja med lappp?ska på uppföljning nån gång snart jag har inte märkt nån skillanad alls men de kanske tar ett tag han har haft lapp i snart 4 mån
    förmodligen för att hjärnan inte ska koppla från det sämre ögat.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Millli

Till mig har de sagt just det att hjärnan inte ska sluta använda den skelande ögat, men... jag fick också höra att lappningen skulle korrigera skelningen. Nu sa en annan att det inte är så..

• Linda 23

Min dotter får droppe. Hon tålde inte tejpen på lappen. Först skulle vi droppa varannan vecka men nu är det lite böttre så vi droppar varje lör-sön i stället. Hon har också brytningsfel och hade +4 på ena ögat och +3 på andra. Nu ser hon lite bättre och har +4 och +2. Men jag tror inte skelningen går bort helt genom droppar,lappar. Det är väl för att inte hjärnan ska koppla bort det dåliga ögat? Hon har haft glasögon och droppar i 2 år snart.

• Millli

Någon skrev denna länk tidigare i tråden. Mycket bra länk!! Fick en del klarhet i mina frågor och funderingar! www.netdoktor.se/

• 7Marshmallows

Jag hörde av en barnkirurgortoptist idag att tennis är bra sport för skelande barn!!

Det hjälper de att bedömma bl.a. avstånd på en objekt i rörelse, som dessutom ska träffas med rack. Bra träning för ögonen!

Mina barn går på tennis sedan i fredags =0) Rätt sport av slump! =0) (Jag berättade inget om att mina skulle börja träna denna sport)

• 7Marshmallows

Är tråden inte intressant längre? =0( -inga inlägg på länge...-

Jag tycker det!

• 7Marshmallows

Jag tycker det är det! (tänkte jag säga...)

• Flerbarnstokan

En lapp tråd! Min son har i dec slutat med lapp efter drygt sex och ett halvt år!!!! (de sa max 2 år när han började...)

Min son använde bara ett öga, hans skelning syns inte så mycket. Skelningen och att inte se med två ögon är lite olika saker. Skelningen är kosmetisk och om den är tydlig opererar man för att det skall se finare ut. Korrigerar dock inte att hjärnan inte använder båda ögonen.

Lappen använder man för att tvinga hjärnan att använda det dåliga ögat. När det dåliga ögat blivit lika starkt som det bra börjar hjärnan förhoppningsvis användabåda ögonen samtidigt (brukar då minska skelningen). Så har det tyvärr inte blivit för oss, men eftersom hn inte kopplat på ögat efter så lång tid anser ortoptisen nu att vi ändå får vara glada över det vi åstadkommit.

Felet upptäcktes när han var tre år och då såg han bara 50 cm suddigt med sitt dåliga öga. Nu ser han i princip lika bra med båda ögonen men hjärnan väljer tyvärr att bara använda ett öga. Men det kan man ju leva med.

En släkting hr samma fel och växlar mellan ögonen, använder ett för närseende och ett för långt seende.

Min son är nu 10 år.

Svar på tråden Skelning