En lapp tråd! Min son har i dec slutat med lapp efter drygt sex och ett halvt år!!!! (de sa max 2 år när han började...)
Min son använde bara ett öga, hans skelning syns inte så mycket. Skelningen och att inte se med två ögon är lite olika saker. Skelningen är kosmetisk och om den är tydlig opererar man för att det skall se finare ut. Korrigerar dock inte att hjärnan inte använder båda ögonen.
Lappen använder man för att tvinga hjärnan att använda det dåliga ögat. När det dåliga ögat blivit lika starkt som det bra börjar hjärnan förhoppningsvis användabåda ögonen samtidigt (brukar då minska skelningen). Så har det tyvärr inte blivit för oss, men eftersom hn inte kopplat på ögat efter så lång tid anser ortoptisen nu att vi ändå får vara glada över det vi åstadkommit.
Felet upptäcktes när han var tre år och då såg han bara 50 cm suddigt med sitt dåliga öga. Nu ser han i princip lika bra med båda ögonen men hjärnan väljer tyvärr att bara använda ett öga. Men det kan man ju leva med.
En släkting hr samma fel och växlar mellan ögonen, använder ett för närseende och ett för långt seende.
Min son är nu 10 år.