pcalma skrev 2009-01-18 13:12:04 följande:
Hej!Jag har en dotter på 4,5 år som skelar. Vi ska in till ögon för att kolla detta! Hur går en sådan undersökning till? O vad händer efter??
När sonen var 3 år fick han sitt med en platta med 4 bokstäver i knät. doktorn visade på skylten där frmme på en bokstav och min son skulle visa på plattan i sitt knä vilken bokstav doktorn pekade på. Det gick bra med ena ögat. När vi bytt till nästa öga sa sonen "mamma jag ser inte dig". De gick närmare och närmare... han såg endast 50 cm och dåligt med sitt ena öga.
Egentligen inget fel med ögat men eftersom hjärnan aldrig valt att koppla på ögat så såg hjan inte klängre en en nyfödd bebis eftersom musklerna i ögat aldrig hade tränat upp sig.
Han fick även glasögon, vilket jag inte alls var beredd på så just då var det det jag blev mest ledsen över...
Sedan brukar de som ovan skriver täcka över ett öga och låta barnet fokusera på något, sedan byter de snabbt ögaa. Vi med vanliga ögon har då båda ögonen fokserade på den punkten och pupillen står still. Vi fokuserar lika med båda ögonen fast ett är övertäckt. Min sons pupill hoppar däremot till och fokuserar med det nya ögat. Det ögat har varit helt ofokuserat...
Oj, nu vaknar bebisen. Skall försöka skriva mer sedan. Lycka till med kontrollen.