• Knoza

Skelning

Min son som blir 3 i januari skelar med sitt vänsta öga. Vi använder droppar och lapp för att rätta till det. Men det står stilla. Han har även glasögon för brytningsfel. Hur dåligt ser han? Man märker inte på honom att han ser dåligt. På sjukhuset låter allt så allvarligt. Går det aldrig att rätta till? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Skelning
  • pcalma

Hej!
    Jag har en dotter på 4,5 år som skelar. Vi ska in till ögon för att kolla detta! Hur går en sådan undersökning till? O vad händer efter??

Mamma till Orkidé-barn
  • Carola Carro

pcalma skrev 2009-01-18 13:12:04 följande:

Hej! Jag har en dotter på 4,5 år som skelar. Vi ska in till ögon för att kolla detta! Hur går en sådan undersökning till? O vad händer efter??
    Där jag går gör de bland annat att man skall kolla rakt fram fokusera på något sen tar de en pinne med någon platta på framför ögot tar bort och framför igen för att se om ögonen flyttar sig.. Sen kan de ta en pinne med något som är en leksak på och man skall följa den in till näsan...
  • MidvinterAngel62

Samma undersökning hos oss som hos carola carro..

Hej!Jag har en dotter på 4,5 år som skelar. Vi ska in till ögon för att kolla detta! Hur går en sådan undersökning till? O vad händer efter??
  • Flerbarnstokan

Hej!Jag har en dotter på 4,5 år som skelar. Vi ska in till ögon för att kolla detta! Hur går en sådan undersökning till? O vad händer efter??
    När sonen var 3 år fick han sitt med en platta med 4 bokstäver i knät. doktorn visade på skylten där frmme på en bokstav och min son skulle visa på plattan i sitt knä vilken bokstav doktorn pekade på. Det gick bra med ena ögat. När vi bytt till nästa öga sa sonen "mamma jag ser inte dig". De gick närmare och närmare... han såg endast 50 cm och dåligt med sitt ena öga.

Egentligen inget fel med ögat men eftersom hjärnan aldrig valt att koppla på ögat så såg hjan inte klängre en en nyfödd bebis eftersom musklerna i ögat aldrig hade tränat upp sig.

Han fick även glasögon, vilket jag inte alls var beredd på så just då var det det jag blev mest ledsen över...

Sedan brukar de som ovan skriver täcka över ett öga och låta barnet fokusera på något, sedan byter de snabbt ögaa. Vi med vanliga ögon har då båda ögonen fokserade på den punkten och pupillen står still. Vi fokuserar lika med båda ögonen fast ett är övertäckt. Min sons pupill hoppar däremot till och fokuserar med det nya ögat. Det ögat har varit helt ofokuserat...

Oj, nu vaknar bebisen. Skall försöka skriva mer sedan. Lycka till med kontrollen.
  • pcalma

Tack snälla ni för svar! Det var så den "vanliga" läkaren på BVC gjorde. Han remitterade till ögon för en koll med apparater o instrument eller vad det var, som iaf kan mäta o se hur man ser, o jur mkt man skelar osv? Någon som förstår vad menar??

Mamma till Orkidé-barn
  • Carola Carro

pcalma skrev 2009-01-18 21:53:07 följande:

Tack snälla ni för svar! Det var så den "vanliga" läkaren på BVC gjorde. Han remitterade till ögon för en koll med apparater o instrument eller vad det var, som iaf kan mäta o se hur man ser, o jur mkt man skelar osv? Någon som förstår vad menar??
    Det han skall göra låter som en helt vanlig synundersökning som du kan göra vid en optiker..
  • anne h
    Carola Carro skrev 2009-01-18 22:31:06 följande:
    pcalma skrev 2009-01-18 21:53:07 följande: Det han skall göra låter som en helt vanlig synundersökning som du kan göra vid en optiker..
    Men en optiker får väl inte göra syntest på så små barn?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Carola Carro

anne h skrev 2009-01-19 22:36:40 följande:

Men en optiker får väl inte göra syntest på så små barn?
    Men de är ju remiss till lass och där träffar man oftast en ortopist.. Och ja de får ta små barn
  • SanniXx

Intressant och bra tråd.

Min dotter fick glasögon och lapp vid 11 månader. Idag är hon 2 år och har fortfarande kvar glasögonen. Hon skelar och har glasögonen främst för skelningen, men även för synen. Hon låg på +4.5 vid 11 månader och ligger nu på +2.5 vilket känns skönt. Jag som mamma tycker att hon har blivit mycket bättre med skelningen, men dom säger på st eriks att hon ligger på samma nivå (?).

Dom säger även att hon ligger på gränsen till en operation men att man inte opererar när dom är så små.

Ida får droppar i ögonen när vi ska kolla synen, inte annars.

• Millli

Det där med op undrar vi lite över här hemma. Min bror (nu 38år) opererades 2 ggr när han var liten för innåt skelning. Det ena ögat står idag rakt. Det andra pekat utåt istället. Kan detta bero på attt de opererade så tidigt?! Min son skelar innåt med ena ögat och ortoptisten skrev att vi önskar op. Men det antar jag var först senare när han är äldre..

• Flerbarnstokan

pcalma skrev 2009-01-18 21:53:07 följande:

Barnet brukar få en droppe i varje öga. Sedan får man vänta i ca en halvtimme för att pupillen skall vidga sig. Sedan får barnet sitta och titta in i en apparat (som en stor kukare). Inne i apparaten finns hos oss en bild på ett hus med trädgård så att barnet har något att titta på. Apparaten mäter sedan ögats djup och kan se om barnet är plus eller minus. Man får ut en remsa där det ex står +4,5 eller -3,25. Sedan bestämmer ögonläkaren utefter detta hur starka glasögon barnet skall få. Min son har ju ex väldigt olika mått på sina ögon vilket är vanligt när man har barn som skelar. Om det är ljust ute bör ni ta med keps eller solglasögon till barnet, man blir ganska ljuskänslig efter dropparna. Min son har inte velat gå tillbaka till skolan den dagen osv. Är nog mer obehagligt än ont dock.

Optiker gör ej kontroll på barn under 8 år (eller är det ännu äldre?). Ortoptist eller ögonläkare på sjukhuset gör det istället och skriver ut recept på glasögon som man sedan för gå till en optiker och beställa.

Till oss har de sagt att operation inte rättar till synfelet utan bara är kosmetiskt. Min farmor son var utåtskelare opererade sig vid 70 års ålder eftersom hon tröttnade på att folk hon pratade med började kolla sig över axeln, de trodde hon tittade på någon som stod bakom/bredvid dem
  • anne h
    Carola Carro skrev 2009-01-19 23:05:13 följande:
    anne h skrev 2009-01-19 22:36:40 följande: Men de är ju remiss till lass och där träffar man oftast en ortopist.. Och ja de får ta små barn
    Inte är en optiker samma sak som den ortoptist de har på lasarettet, väl..

Här får iaf inte en optiker undersöka barn under 8 år, det ska en ögonläkare göra. Däremot fixar de sedan glasögonen efter receptet läkaren skrivit ut.
  • Flerbarnstokan

anne h skrev 2009-01-24 14:30:57 följande:

Inte är en optiker samma sak som den ortoptist de har på lasarettet, väl..Här får iaf inte en optiker undersöka barn under 8 år, det ska en ögonläkare göra. Däremot fixar de sedan glasögonen efter receptet läkaren skrivit ut.
    precis det jag skrev i inlägg 51
  • anne h
    Flerbarnstokan skrev 2009-01-24 14:41:28 följande:
    anne h skrev 2009-01-24 14:30:57 följande: precis det jag skrev i inlägg 51
    Ser det nu.
    Började fundera där ifall det var olika över landet, men det kan det väl ändå inte vara..
    Så bra att du skrev detsamma.
  • Puma87

Jag seklar och det fick mina föräldrar reda på när jag var 18månader. Jag har oppererat mina ögon första gången var när jag var 5år och det blev mycket bättre. Läkarna sa då innan operationen att om man har tur så slutar man att skela men det gjode inte jag dock för jag ahde sån grov skelning. Nu märks det enbart på mig när jag är trött och jag märker av det mindre för varje år som går.
    Så visst finns det "hopp" för att din son ska slippa glasögon när han blir äldre.

Kitty 081003
  • Carola Carro

anne h skrev 2009-01-24 14:30:57 följande:

Inte är en optiker samma sak som den ortoptist de har på lasarettet, väl.. Här får iaf inte en optiker undersöka barn under 8 år, det ska en ögonläkare göra. Däremot fixar de sedan glasögonen efter receptet läkaren skrivit ut.
    Här där jag bor så går vi både till optiker eller till lass till ortopist.. Ja gick till optiker vid 6år..
  • anne h
    Carola Carro skrev 2009-01-24 20:16:45 följande:
    anne h skrev 2009-01-24 14:30:57 följande: Här där jag bor så går vi både till optiker eller till lass till ortopist.. Ja gick till optiker vid 6år..
    Det var underligt.. för vår ögonläkare (har flera barn med olika synfel) säger att optiker INTE får göra denna undersökning, det ska ske hos dem..

finns även att läsa på Synsams sida (de skulle annars gärna ta betalt för att göra denna undersökning, är jag tämligen säker på)
    http://www.synsam.se/produkter/barnglasogon.aspx

Synundersökning för barn
    Om du misstänker att ditt barn har ett synfel ska du börja med att kontakta en ögonläkare. Synundersökning på barn under 8 år skall nämligen utföras av ögonläkare, inte av optiker eftersom det krävs speciella metoder för att mäta upp synen hos små barn som har svårt att genomföra en vanlig synundersökning.

• Carola Carro

anne h skrev 2009-01-24 20:35:50 följande:

Det var underligt.. för vår ögonläkare (har flera barn med olika synfel) säger att optiker INTE får göra denna undersökning, det ska ske hos dem.. finns även att läsa på Synsams sida (de skulle annars gärna ta betalt för att göra denna undersökning, är jag tämligen säker på) www.synsam.se/produkter/barnglasogon.aspx Synundersökning för barn Om du misstänker att ditt barn har ett synfel ska du börja med att kontakta en ögonläkare. Synundersökning på barn under 8 år skall nämligen utföras av ögonläkare, inte av optiker eftersom det krävs speciella metoder för att mäta upp synen hos små barn som har svårt att genomföra en vanlig synundersökning.
    Jaha Optiekern tog emot mig utan problem..
  • anne h
    Carola Carro skrev 2009-01-24 20:43:21 följande:
    anne h skrev 2009-01-24 20:35:50 följande: Jaha Optiekern tog emot mig utan problem..
    Förmodar du inte är under 8 år nu..? De har förmodligen ändrat reglerna sedan du fick glasögon. Jag har inte en aning om hur länge detta gällt, men det var iaf så när min äldsta skulle ha glasögon, då för.. låt se.. måste vara 11 år sedan.. eller 10? Äh, något sådant iaf. Hon gick iaf i lågstadiet då.. och är 17½ i dag.
  • Carola Carro

anne h skrev 2009-01-24 20:52:22 följande:

Förmodar du inte är under 8 år nu..? De har förmodligen ändrat reglerna sedan du fick glasögon. Jag har inte en aning om hur länge detta gällt, men det var iaf så när min äldsta skulle ha glasögon, då för.. låt se.. måste vara 11 år sedan.. eller 10? Äh, något sådant iaf. Hon gick iaf i lågstadiet då.. och är 17½ i dag.
    Jag är 20år nu ja jag är över 8iaf..
Svar på tråden Skelning