• Majken

    Deluxpinglornas sommar-noll-femmor nr 19!

    Vi är ett gäng glada & trevliga Deluxpinglor som har hängt ihop här på FL sedan hösten 2004. Vi har följts åt genom försöken att bli gravida, våra graviditeter, våra förlossningar, våra barns första 3 år och är nu inne på deras fjärde år - tänk vad tiden rusar....!! Förvånad

    Dessutom har några av pinglorna fått barn nr 2 och fler småsyskon väntas i vår lilla tråd framöver!

    Det här är Deluxpinglornorna, våra "sommar-noll-femmor" och deras småsyskon
    2005
    16/5: Lyllo – en dotter – Majken + lillasyster Kajsa 22/4-2007
    19/5: Jofimiel – en son – Elliot
    27/5: VildaMaria – en son – Vilhelm
    3/6:  Majken – en dotter – Malvina
    6/6:  A lie – en son – Widar + lillasyster Vendela 10/9-2006
    8/6:  LabLover – en dotter – Lily + lillasyster Iris 16/3-2008
    9/6:  Kardemumman – en son – Felix
    11/6: Börnen – en son – Emil + lillasyster Maja 16/11-2006
    19/6: Decemberflicka – en dotter – Hannah + lillebror Elias 16/1-2008
    20/6: Missisola – en dotter – Ebba
    24/6: Ninnie - en dotter - Elicia + lillasyster Elvira 1/10-2008
    29/6: Lopez– en son – Max
    23/7: Tösagumman – en son – Elliot + lillebror Henning 29/3-2007
    1/8:   Malin med Tim – en son – Tim + lillebror Måns 11/3-2008

    Växande mage finns hos

    Missisola - BF 12/12-2008


    Love my M-girls
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-06 10:24
    17/12: Missisola fick en Alva!!
  • Svar på tråden Deluxpinglornas sommar-noll-femmor nr 19!
  • N i n n i e
    Majken skrev 2009-02-20 10:29:07 följande:
    *vacklar in på lite svajiga ben* Jag är på jobbet (i allafall fysiskt) efter en mardrömsnatt med vaken lillsmumla ca 1 g/varannan timma- Hon vaknade till vid 22-tiden och var sen otröstlig, illvrålade över ont i örat och betedde sig sååå självdestruktivt att vi nästan blev rädda?! Drog och slet i sitt öra, slog med knytnäven mot det för att hon: -"ville slå bort det onda" Jag överdoserade nog Alvedonet i natt för hon fick 10 ml kl 22, 00.30, 02.45 innan hon slumrade till. Hon har dock kvidit rejält i sömnen och just nu är maken och hon på VC igen!! Jag har haft ett samtal med deltagare kl 09.00 och har ett till kl 11.00 men sen ska jag gå hem, känner mig sliten som en urvriden disktrasa och är själv genomtäppt, hostar som en tok och har nog en liten släng av feber? Våra Finlandsgäster får nog göra stan själva, tanken var att vi skulle upptäcka city, domkyrkan, Gamla linköping samt ev. Flygvapenmuseét idag - är såååå less och ville bara gnälla av mig lite för att få lite sympatier?!
    Kram till er.
    Och angående alvedon så ska man INTE överdosera. Kombinera istället alvedon med Ipren för ökad smärtlindring! Ett råd i all välmening! Alvedon är ett ganska farligt preparat, och vid överdosering dör väldigt många leverceller bland annat. En vuxen människa kan dö av en så liten dos som 8 tabletter. Man ska alltså inte ta för mycket och för ofta. Min toxikologilärare (som bla jobbat med leverskador) säger att om Parcetamol hade uppfunnits idag hade det ALDRIG blivit receptfritt, eftersom det är så farligt. Framför allt i kombination med alkohol (aldrig alvedon när man ska dricka nått eller är bakis!!!).

    Jag ett vrak av sömnbrist. Här är inget roligt alls... Jag får sova 1-2 timmar per natt. Tobias har nu fått min magsjuka (och kanske inser att det har varit ganska jobbigt för mig att ha varit magsjuk, haft feber och mjölkstockning och tagit hand om 2 sjuka barn dag som natt). Elvira kan knappt andas när hon ligger ned så jag har burit henne i natt och haft henne upprätt på mitt bröst. Hon sover korta pass på natten, men inget sammanhängande så jag hinner inte somna. Elicia vaknar som vanligt 1-2 ggr per natt med livliga drömmar.

    Måste bara få spy ur mig lite galla: JAG ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ ATT ELVIRA ALDRIG FÅR VA FRISK MER ÄN TVÅ DAGAR I TAGET! SkrikandesGråterSkrikandes Livet känns lite tufft just nu. Vem tar hand om mig? Sorry för gnället... Gråter
  • Majken
    N i n n i e skrev 2009-02-20 10:48:49 följande:
    Kram till er. Och angående alvedon så ska man INTE överdosera. Kombinera istället alvedon med Ipren för ökad smärtlindring! Ett råd i all välmening! Alvedon är ett ganska farligt preparat, och vid överdosering dör väldigt många leverceller bland annat. En vuxen människa kan dö av en så liten dos som 8 tabletter. Man ska alltså inte ta för mycket och för ofta. Min toxikologilärare (som bla jobbat med leverskador) säger att om Parcetamol hade uppfunnits idag hade det ALDRIG blivit receptfritt, eftersom det är så farligt. Framför allt i kombination med alkohol (aldrig alvedon när man ska dricka nått eller är bakis!!!). Jag ett vrak av sömnbrist. Här är inget roligt alls... Jag får sova 1-2 timmar per natt. Tobias har nu fått min magsjuka (och kanske inser att det har varit ganska jobbigt för mig att ha varit magsjuk, haft feber och mjölkstockning och tagit hand om 2 sjuka barn dag som natt). Elvira kan knappt andas när hon ligger ned så jag har burit henne i natt och haft henne upprätt på mitt bröst. Hon sover korta pass på natten, men inget sammanhängande så jag hinner inte somna. Elicia vaknar som vanligt 1-2 ggr per natt med livliga drömmar.Måste bara få spy ur mig lite galla: JAG ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ ATT ELVIRA ALDRIG FÅR VA FRISK MER ÄN TVÅ DAGAR I TAGET! Livet känns lite tufft just nu. Vem tar hand om mig? Sorry för gnället...
    STOR Kram till dig också gumman  Har full förståelse över din frustration ang. Elvira, jag själv är ju ganska förbryllad över att Malvina också är ständigt sjuk?!
    Det ÄR synd om oss, som ofta och mycket, har sjuka barn - så gnäll är helt befogat
    Vi ska ta hand om dig under SPA-helgen vännen... men hoppas att din blivande make försöker avlösa dig så mycket han kan nu!

    Hmmm, inte visste jag att paracetamol var så skadligt? Har fått för mig att Ipren är mer "farligt" för små barn och att Alvedon är det "snällaste"??  
    Men tack för tipset, vi har idag inhandlat bägge delar men hur katten ska man dosera om man ska kombinera dom??

    Maken och lillsmumlan har varit på VC och det var en "agressiv" öroninflammation i hö öra, men ännu ej gått hål. Läkaren skrev ut PC men tyckte att vi ev. skulle avvakta eftersom de helst inte ville att hon ska ta det. Men med tanke på att det är helg så fick vi ett recept och får själva bestämma om/när vi behöver ge henne det??

    Nu ska jag logga ut från jobbet och möta upp gästerna, ska ändå försöka ta en liten sväng med dom inne i city (ska dessutom nyta en mobil jag köpte häromdagen, valde mellan en Nokia och en Ericsson, tog Ericssonen men har nu ångrat mig? )

    Varma kramar till er ALLA och en extra till Ninnie & Elvira som har det extra tufft just nu
    Love my M-girls
  • Tösagumman

    Majken - ett snabbt Ipren/alvedonsvar. Vi har fått veta att man kan välja att antingen ta "dubbel" dos, dvs Ipren OCH Alvedon samtidigt, eller köra varannan gång liksom. Nu minns jag inte riktigt men Ipren är väl var 6:e timme och Alvedon var 4:e? Isf tar man t ex Alvedon först, och efter 2 timmar Ipren, sen Alvedonet igen efter 2 timmar till osv.... Hoppas er lillsmumla mår bättre snart, och du också!

  • decemberflicka

    STOR kram till Ninnie och Majken som inte får ha krya familjer!!
    Hoppas er helg blir bra iallafall!

    Idag har jag varit ute med barnen i snön mellan 12.30 och 16.15 ungefär. Känns så roligt att snön äntligen kommit, även om den bara stannar över helgen som det ser ut på väderkartorna.
    Vet en som kommer somna gott ikväll...

    Idag sprack handtaget på vår barnvagn, båda sidor samtidigt! Jag blev så jäkla paff!
    Men samtidigt, så är jag glad att det hände när jag var på väg ut från huset och inte när jag var på väg ner för en trappa eller så. Även om jag helst undviker trappor och rulltrappor med barnvagn!
    Jag åkte till Babyhörnan på Backaplan och lämnade in barnvagnen i deras verkstad. Vilken grej! Efter tio minuter var det grejat. Jättetrevlig kille i verkstan som fixade den.
    Vi har inte haft ett enda missöde med vår vagn på 4 år så jag gnäller inte.
    Är glad att vi har ett nytt originalhandtag från Brio när vi nu funderar på att sälja den och byta till en enklare sulky, typ Brio Race. Någon som har en sån?


    Hannah 19/6-2005 & Elias 16/1-2008
  • A lie

    STORA KRAMAR till majken och ninnie: det sliter verkligen ngt enormt att inte få sova,, och kryapåkramar även till de sjuka barnen som håller föräldrarna vakna!

    Tösagumman, vi klippte hack i ena änden på en toarulle och sedan gjorde vi hål med hålslag nedtill och satte gummiband att ha under hakan - superlätt.. man kan ju måla och klistra på grejjer på kronorna med.. men det ville inte mina barn göra


    ♥♥♥ Widar 050606 ♥♥♥ Vendela 060910 ♥♥♥
  • A lie

    Dec: läskigt med barnvagnen! Tur att den gick sönder då den gjorde och som sagt inte i en rulltrappa!!


    ♥♥♥ Widar 050606 ♥♥♥ Vendela 060910 ♥♥♥
  • LabLover
    Majken och Ninnie: Era stackare Det verkar ju verkligen vara så att vissa barn är sjukare än andras. Hoppas det vänder snart för er. Kan inte ens föreställa mig hur ni har det...

    december: Trist när sådant händer men liksom du har jag i veckan stött på trevlig personal i barnbutik Ena hjulet på ståbrädan har blivit helt utslitet i vinter (det andra är OK). Ett kort telefonsamtal senare så är ett nytt hjul på väg till butiken från tillverkaren GRATIS och de sätter dit det åt mig i butiken! Härligt!

    Ytterligare ett tillägg i Ipren/Alvedondiskussionen (lärde mig eftersom L hade feberkramper). Precis som de andra skriver är det inte OK att överdosera Alvedon. Det är precis som Tösagummana skriver att det går att ges antingen samtidigt och/varannan gång.

    Makens märkliga magsmärtor har kommit tillbaka. Var och tog lite prover i morgon och ska nu vänta på UL
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • decemberflicka
    LL - har han haft mycket problem förr?
    Min mamma har "kramper" i magen till och från och för några år sedan blev hon till och med inlagd på sjukhus några dagar. Det visade sig att hon hade fickor på tarmarna, vet inte riktigt hur dom kommer till eller vad man gör för att bli av med/undvika dom. Hoppas det inte är något allvarligt!

    Själv sitter jag här på lördagsmorgonen och njuter av en kopp te tillsammans med "Echte Salzburger Mozartkugeln" som jag alltid får av Anders när han är i Österrike - min favoritchoklad därifrån. Det är Chokladpralin med nougat och marsipan.
    barnen leker nere en stund själva och Anders har sin sovmorgon.

    Imorgon ska jag på fotomässan! Det ska bli sååå roligt! En granne frågade om jag inte skulle följa med honom dit och jag blev så läskad att jag tackade ja.
    Hannah 19/6-2005 & Elias 16/1-2008
  • Majken

    God Morgon på er!

    En utsövd och därmed lycklig pingla kikar in...
    Malvina somnade 19.30 igår, vaknade till och ville komma in till mamma vid 02-tiden men somnade om direkt efter toabesök och sov non-stop till 07.30 i morse. Då vaknade jag av underbara små smekningar över kinden och ett litet troll som sa:
    "-Du är världens snällaste och gosigaste mammis" Kan en lördagsmorgon starta bättre än så?
    För övrigt så började vi ge henne PC igår, jag själv lever på panodil (de svartvinbär/mentolbrus man kan ta med hett vatten), bisolvon under dagtid och cocillana till natten samt nässpray med cortison. Borde nog ha stannat hemma från jobbet to+fr, men å andra sidan så har jag tagit det ganska lugnt när jag varit där. SKÖNT att det är helg, gästerna åker tillbaka till Finland idag (vi var runt på stan igår och jag var faktiskt helt slut när vi kom hem) så det ska bli skönt att krypa upp i soffan med make & mello ikväll LL:
    Konstigt och trist med R´s mage, har ni en aning om vad det kan bero på? Är det bara smärtor eller påverkas själva tarmsystemet? (diarreér/förstoppning?) Själv led jag under flera år av s.k. "colon irritable", tjocktarmsirritationer och det var såååå jobbigt, men det är mycket bättre nu!

    Dec:
    Ja, fyyy vad läskigt med vagnen men skönt att få det fixat så snabbt & smidigt!

    P.S
    Har sålt både spjälsäng och juniorsäng, men vagnen (som säkert 5-6 st mailat intresse om men ej kommit och kollat) är kvar....


    Love my M-girls
Svar på tråden Deluxpinglornas sommar-noll-femmor nr 19!