• Korint

Fy fan för alla elaka styvföräldrar!

Ni som stör er på och fryser ut era bonusbarn från er "nya egna familj"!

Fattar ni vad ni gör mot dessa barn? Hur ni underminerar deras självkänsla, deras personlighet? Att inte känna sig önskad är så förödande för ett barn. Att försätta barnets pappa i situationer när han tvingas ta parti för sitt/sina första barn gentemot dig eller era gemensamma barn så att barnet så smärtsamt och konkret tvingas se sig själv som mindre värd och utanför, bortprioriterad kort och gott.

Kom ihåg att du som styvmorsa VALDE_EN_KARL_MED_BARN, barnet däremot har inte valt någonting. Om man inte har psyke att ta emot och vara delaktig i sitt styvbarns liv och uppfostran med kärlek och glädje ska man inte befatta sig med karlar som redan har barn.

Om en karl redan har säg tre barn när ni tillsammans ska sätta "Ert Gemensamma Kärleksbarn" till världen måste man ju kunna räkna ut med röven och en kritbit att detta barn för honom är ett av fyra barn, varken mer eller mindre även om det för dig är "Det Första och Viktigaste" och ser de andra tre som något katten släpat in. Och om han nu inte har vett att ta hand om och måna om sina barn från tidigare förhållanden hur kan ni då tycka han är lämplig som far till era gemensamma barn? I mina ögon är han inte värd mer än en hög ålrens som pappa, och när ert förhållande spricker är det ert barn han skiter i.

Svara gärna alla ni som ogillar era styvbarn, jag är nyfiken på hur ni resonerar.

• Svar på tråden Fy fan för alla elaka styvföräldrar!
  • Anonym (prinsessa)

Min bonus är min lilla prinsessa och kommer alltid vara det Hon är så underbar och hjärtevarm att man vorde galen om man inte älskade henne!! När jag fick veta att min sambo hade barn så var han nervös för min reaktion... han hade haft dåliga erfarenheter men får honom var hans dotter hans allt! Så om inte jag kunde respektera det kunde det inte bli något. En väldigt sund inställning tycker jag!!!
    Jag har alltid sagt till honom att hans lilla sessa måste få gå först och när vi får egna barn så skall de komma på samma nivå som hans sessa. Hon är ju min lilla prinsessa också
    Min stora (fast ännu ganska lilla) tös och kommer alltid vara så!!!

Blir arg så jag kokar när jag hör om styvföräldrar (ja de har ingen rätt att kalla bonus) som inte bryr sig om sina partners barn sen tidigare... Håller med TS de vet ju om att deras pojk/flickvän har barn sen tidigare.. Tror ju inte det är något som kommer upp när man flyttar ihop eller gifter sig!! If you can't take the heat get out of the kitchen!!!

• Anonym (X)

Anonym (prinsessa) skrev 2008-12-04 18:55:00 följande:

Min bonus är min lilla prinsessa och kommer alltid vara det Hon är så underbar och hjärtevarm att man vorde galen om man inte älskade henne!! När jag fick veta att min sambo hade barn så var han nervös för min reaktion... han hade haft dåliga erfarenheter men får honom var hans dotter hans allt! Så om inte jag kunde respektera det kunde det inte bli något. En väldigt sund inställning tycker jag!!! Jag har alltid sagt till honom att hans lilla sessa måste få gå först och när vi får egna barn så skall de komma på samma nivå som hans sessa. Hon är ju min lilla prinsessa också Min stora (fast ännu ganska lilla) tös och kommer alltid vara så!!! Blir arg så jag kokar när jag hör om styvföräldrar (ja de har ingen rätt att kalla bonus) som inte bryr sig om sina partners barn sen tidigare... Håller med TS de vet ju om att deras pojk/flickvän har barn sen tidigare.. Tror ju inte det är något som kommer upp när man flyttar ihop eller gifter sig!! If you can't take the heat get out of the kitchen!!!
    en fråga hur är förhållandet i mellan din man och hans x och hans x och dig?
  • Korint

Anonym (X):

Jag menar att många verkar resonera så att "Jag älskar min kille men hatar hans barn, önskar att jag slapp dem i mitt liv". Då menar jag att man kan inte älska någon och resonera så. där var jag lite för generell då det inte gällde dig eftersom du skrev:

"jag älskar min bonus det är inte han utan situationen med mamman"

Det låter ju bättre än det du från början skrev. Då ber jag om ursäkt.

Men vadå ni har inte den ekonomin? Har ni inte råd att ta hand om hans barn?

Älska sina bonusbarn är väl man tillåts göra eller inte. Du kan väl bete dig hjärtligt och visa omsorg och få honom att känna sig ombrydd när ni väl ses och det är det som räknas i första hand för hans självkänsla när ni väl träffas.

• Anonym (prinsessa)
    Anonym (X) skrev 2008-12-04 18:56:39 följande:
    Anonym (prinsessa) skrev 2008-12-04 18:55:00 följande: en fråga hur är förhållandet i mellan din man och hans x och hans x och dig?
    Förhållandet med Bio mamman går upp och ner... Ibland bra och ibland dåligt... Något som man får räkna med lite... Jag har inte så mycket kontakt med henne utan träffar henne bara när det är saker på dagis. Min sambo däremot försöker göra sitt bästa för att ha en bra relation. Något som inte alltid sker från bio mamman...
    Det är inte lätt... Men hur illa situationen med bio mamman är så tänker jag inte låta det gå ut över min lilla sessa!!
    Om det blir värre får väl jag ge mig in i disskutionen... Men snarare än tycka att hon skulle bo mer hos mamma skulle jag nog heldre ha tösen mer hos oss... Skulle aldrig vilja att vårat umgänge skars ner!!!! Saknar henne så jag blir galen när hon inte är hos oss...
  • Anonym (X)

jo vi har mer än råd att ta hand om ett barn men vi kan inte erbjuda utomlandsresor två gånger om året plus en sommarstuga med båt tillhörande
    vi har inte råd att fylla garderoben med enbart märkeskläder

och andra saker som lockar en ung man tyvärr

ja det är klart att mänskliga faktorn säger ju att älskar du någon så gör du ju det trots att hela världen står och säger att du inte får det
    men det jag menade är att ett barn kan bli präglat ut av sina föräldar att inte lyssna på en speciell människa att redogöra för att det bonusmamman säger och gör är inte det som gäller, det är viktigt att det är pappa som skjutsar dig till skolan osv
    då blir ju barnet lite sådant också
    barnet kanske blir mer kall och avståndstagande och då är det svårare som bonusmamma att älska detta barn

men jag håller helt med dig
    ett barn ska inte fara illa i någon familj bio eller bonus
    det är i grund och botten inte barnets fel att det är som det är

• Anonym (X)

Anonym (prinsessa) skrev 2008-12-04 19:06:33 följande:

Förhållandet med Bio mamman går upp och ner... Ibland bra och ibland dåligt... Något som man får räkna med lite... Jag har inte så mycket kontakt med henne utan träffar henne bara när det är saker på dagis. Min sambo däremot försöker göra sitt bästa för att ha en bra relation. Något som inte alltid sker från bio mamman... Det är inte lätt... Men hur illa situationen med bio mamman är så tänker jag inte låta det gå ut över min lilla sessa!! Om det blir värre får väl jag ge mig in i disskutionen... Men snarare än tycka att hon skulle bo mer hos mamma skulle jag nog heldre ha tösen mer hos oss... Skulle aldrig vilja att vårat umgänge skars ner!!!! Saknar henne så jag blir galen när hon inte är hos oss...
    fint
    tur att det funkar så bra för Er
  • Zaria
    2timearound skrev 2008-12-04 18:50:47 följande:
    Word. Fy faan vad jag hatar alla jävla självupptagna bitterfittor som fryser ut de stackars barnen. Läser i en annan tråd där ts kallar sitt bonusbarn för "kvitto på föräldrarnas misslyckande". *suckar*

Håller med.

Här är det polisanmälningar högt och lågt på bonusmamman för trackaserier,hot,lägger ut bilder på nätet och vägrar ta bort dem trots att hon blir spärrad från var och varannan sida på nätet för det, talar illa om bonusbarnet för sina vänner mm

Helt galet...*sliter sitt hår*

• Anonym (prinsessa)
    Anonym (X) skrev 2008-12-04 19:10:24 följande:
    Anonym (prinsessa) skrev 2008-12-04 19:06:33 följande: fint tur att det funkar så bra för Er
    Förstår inte riktigt varför du verkar känna dig påhoppad och därför reagerar surt och defensivt... Du verkar ju inte vara en av de som TS menar... Du säger ju att du älskar din bonus men att biomamman inte låter dig göra det och därför förpestar situationen...
    Du får ju ingen chans att bygga upp en bra relation med din bonus...
    Men som sagt så länge du inte aktivt försöker få bort eller stänga ute din bonus så är du inte en av dem som TS menar!!!

Sen så ja... Det är fint att det funkar för oss... men jag är medveten om att problemen kan komma med tiden... Mamman har inte alltid varit så lugn som hon är nu... Så jag vet om att det kan bli svårt... Det som gäller i det läget är att kämpa... Och det tänker jag göra! Ett barn skall inte behöva må dåligt för att mamman inte kan betee sig vuxet!!
    Synd att du känner att det är bättre för din bonus att va heltid hos mamman... för det troliga är att om du älskar honom och vill ha bra relation med honom så skulle han antagligen må bättre (om än inte ekonomiskt om jag förstod det rätt) om han fick vara heltid hos er!
  • Anonym (prinsessa)
    Zaria skrev 2008-12-04 19:14:07 följande:
    Håller med. Här är det polisanmälningar högt och lågt på bonusmamman för trackaserier,hot,lägger ut bilder på nätet och vägrar ta bort dem trots att hon blir spärrad från var och varannan sida på nätet för det, talar illa om bonusbarnet för sina vänner mmHelt galet...*sliter sitt hår*
    Gud ryser när jag hör sånt...
  • Anonym (Droger)

Ts... du vill veta hur vi som tycker illa om våra styvbarn tänker.. Fine, här kommer min historia.
    Jag har 2 bonusar(eller styvisar som jag väljer att kalla dom)En 16 åring som är boende på ungdomsfängelse sedan några år tillbaka, då han är narkoman. 15 åringen fick idag åka på hem, då även han är narkoman. Mina styvisar har förpestat min tillvaro från dag 1, då ett hem med drogande ungdomar inte är ett härligt och fint hem. Jag har varit och hälsat på i helvetet ett par ggr om sedan jag träffade min man.
    Mina egna barn har i flera års tid kommit i skymundan, pga dessa barn. Allt fokus har fallit på dom. Jag lever med jordens ångest över att inte sätta MINA egna barn i främsta rummet, över att jag inte kan/orkar skydda mina egna.
    nej, jag älskar inte mina styvisar och kan inte känna några djupare känslor för dom just nu. Det har jag gjort, men den tiden är långt borta. Dom bägge är två mycket trasiga barn, jag vet. Jag vet också att jag borde lämna min man, det beslutet låter jag nu växa fram

Svar på tråden Fy fan för alla elaka styvföräldrar!