Du har tänkvärda synpunkter, Korint.
Jag tror inte mina "styvdöttrar" (ett begrepp jag skulle vilja spränga åt pepparn, för de är två unga personer jag kommit att leva i mycket nära inpå, precis som min väninnas dotter som jag också bodde ihop med under hennes barndom). Min väninnas dotter mår bra och vi har ett bra förhållande. Min ex:s döttrar... Eftersom de har upplevt situationen med mig så traumatiskt så drar jag slutsatsen att de mår väldigt dåligt, mycket sämre än de kunde ha gjort om jag haft vilken annan nära position till dem som helst utom deras mans kvinnliga "favvo" under många år.
Det värsta är att min position har gjort mig maktlös i relation till dem, varför jag inte kunnat kunnat göra det jag hade kunnat om jag hade haft vilken annan position som helst. Jag ska å ena sidan vara någon slags "mamma" fastän jag inte är det, speciellt när inte egna barn arbetat upp rollbeteendet än. För det är kanske lättare att addera på ett "bonusbarn", om man redan har barn, och försöka behandla alla lika. Fastän det är oerhört svårt när situationerna för de olika barnen är så olika att "bonusbarnen" faktiskt får en konstig särbehandling om de behandlas lika, då de ju har två familjer, får från två håll, etc. Dvs det blir ett dilemma hur man en gör. En moment 22 situation där ingen riktigt bra lösning finns.
Vidare är jag så helt annorlunda som förälder än mina unga (o-)vänners mor och far. Och jag kunde inte "ta över" som förälder och därmed underminera min (ex) mans föräldraskap. Jag var också utestängd från samarbetet med barnens mor. Alltså var jag tvungen att förlita mig helt på att min (ex) man och hans exfru tog hand om situationen med sina barn när jag fick mina (som dessvärre, känner jag många gånger, var genetiskt besläktade med deras far och därmed dem själva). Själv blev jag ju fullt sysselsatt med småbarn. De kom dessutom till när flickorna bodde med sin mor i Afrika på obestämd tid (deras mor fick anställning utomlands), men genom ödets nyck flyttade de hem halvåret efter jag fick mitt barn.
Och mina unga vänner drog sig undan mina försök att nå dem och bjuda in dem till min värld, som ju faktiskt var en annan än deras fars. I stället tog de subtilt avstånd på ett sätt jag skulle vilja karaktärisera som "Vi har rätt att vara här och du har ingen rätt att sätta något emot!". Men jag hade ju inte satt något emot, för jag tyckte att de var helt ok tjejer som jag inte hade något emot att ha i omgivningen. Men de _förväntade_ sig saker... De hade idéer om hur jag borde och inte borde bete mig och jag levde, mycket tydligt, inte upp till deras föreställningar om hur man ska vara. Hur hade de fått de föreställningarna? Inte med eller genom mig i alla fall...
Men varför ska man behöva umgås med någon man inte trivs att umgås med? De trivdes, som tonåringar (inte när de var små, eller innan jag fick egna barn), inte med mig, det kändes i hela luften. Vad skulle jag göra? Deras far var dessutom helt inne på att alla _skulle_ umgås "som en familj", hans familj som av någon underlig anledning inte tillhörde andra familjer också, och man _skulle_ också tycka om det, annar fanns bara ett alternativ - man var en dålig människa som "hatade sina styvbarn"... för hans döttrar kunde ju inte hysa några negativa känslor över huvud taget. De kunde bara vara "offer för vuxnas grymhet" och alltså var jag grym och elak "styvmorshäxa". Om jag inte var snäll och omtyckt, vill säga.
Det var bäddat för att jag skulle börja tycka illa om mina "styvdöttrar". Problemet var att jag inte gjorde det. Jag ser hela situationen och hur den bäddar för negativa känslor. Jag ser mina två unga vänner och hur dåligt de mår. Jag ser deras föräldrar, deras genetiska far och mor som har det juridiska och moraliska ansvaret att se till sina barns bästa. Jag ser hur jag har motarbetats, även av barnen själva, på grund av kulturella föreställningar och roller, beträffande att kunna påverka situationen till det bättre. Jag är uteständg och utfrusen. De vägrar tala med mig och framför allt - de vägrar att ta emot mitt perspektiv och det faktum att jag inte ogillar dem, aldrig har ogillat dem och aldrig har varit ovälkomnande mot dem. För de har levt flera år i föreställningen att jag har ogillat dem och varit ovälkomnande, så då _måste_ det ju vara så! Men jag gavs aldrig chansen att göra något åt det. Jag har skrikit i högan sky om familjeterapi och att något måste göras, men det tas bara som "ytterligare angrepp" och bekräftelse på att jag tycker att de har fel, är fel och att jag inte tycker om dem. Så jag ger upp...
Deras far och jag ligger i skilsmässa. Han har funnit sig en ny kvinna som är så snäll så _nu_ ska väl allt bli bra! Hon har lite större chanser också, eftersom hon 47 och inte planerar för egna barn.