Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag
Jag är så chockad, vet inte om jag ska gråta, skrika, ta livet av mig eller vad jag ska göra för att komma ur detta? Men jag inser ju att det finns ingen väg ut, jag får stå detta kast pga ett slarvigt misstag. Känner mig som världens sämsta 2 bars mamma, jag som är så ordentlig och alltid har koll på allt. Hur har jag kunnat hamna i detta?
För lite över 1 år sedan då jag skulle gå på min mammaledighet och först få Havandeskapspenning och missuppfattade jag vilken dag jag skulle börja få HP. Trode det var 25/8 jag skulle börja få, men det var 20/8, fyllde i mina kassakort som arbetslös dessa 5 dgr då jag ej jobbade dom dagarna. Har ett jobb där jag kan vara ledig flera dgr i rad & stämplar då upp till heltid.
Inte förräns månaden efter då pengarna betalades ut från FK så såg jag att jag fått HP från 20/8 och inte 25/8 som jag trode. Kollade på gamla papper ang HP som jag fått och javisst stämde det. Insåg mitt misstag och kontaktade A kassan ang att jag fyllt i mig som arbetslös då jag fick HP. Fick nån månad efter en räkning på hur mkt jag skulle betala tillbaka och det gjorde jag direkt. Sedan trode jag att allt var klart.
Men så i oktober så fick jag ett brev från polisen att jag skulle infinna mig på förhör ang att jag var misstänkt för bedrägeri mot A kassan. Panik...hade helt glömt allt detta då det nästan gått 1 år sedan jag betalt tillbaka pengarna. Förhöret gick bra, erkände såklart, jag har ju gjort fel pga ett misstag från min sida. Polisen sa att jag behöver nog inte vara orolig att det ska bli rättegång, men böter kommer jag nog att få, hur mkt visste han inte.
Idag har jag fått ett brev från åklagaren att jag ska infinna mig för sammanträffande med åklagaren på måndag. Står klart och tydligt att jag kommer & få villkorlig dom. Står inget om böter, men det får man alltid eller? Hur mkt kan det röra sig om? Får lite panik...har ju inte gott om pengar direkt som mammaledig och förstår inte hur jag ska ha råd att betala böter. :(
Och vad kommer den villkorliga domen att innebära för mig i framtiden egentligen? Jag är så chockad att jag skakar, tårarna bränner och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Villkorligt dömd pga ett sådant simpelt misstag. Är ju helt ostraffad sedan tidigare, aldrig någonsin varit i kontakt med polisen för egen del.
Som sagt, jag känner mig som världens sämsta mamma...fattar inte att detta händer mig. Har inte sagt något till sambon heller då jag tyckte att det var en sådan simpel grej och trode att allt var ur världen efter att jag hade betalt tillbaka pengarna där för ca 1 år sedan. Är detta med villkorlig dom något som kan komma ut på nått sätt eller går det att hålla det hemligt om man vill? Borde väl berätta, men känns så dumt nu när jag inte gjorde det på en gång då jag upptäckte det.