• Anonym (Chockad)

Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag

Jag är så chockad, vet inte om jag ska gråta, skrika, ta livet av mig eller vad jag ska göra för att komma ur detta? Men jag inser ju att det finns ingen väg ut, jag får stå detta kast pga ett slarvigt misstag. Känner mig som världens sämsta 2 bars mamma, jag som är så ordentlig och alltid har koll på allt. Hur har jag kunnat hamna i detta?

För lite över 1 år sedan då jag skulle gå på min mammaledighet och först få Havandeskapspenning och missuppfattade jag vilken dag jag skulle börja få HP. Trode det var 25/8 jag skulle börja få, men det var 20/8, fyllde i mina kassakort som arbetslös dessa 5 dgr då jag ej jobbade dom dagarna. Har ett jobb där jag kan vara ledig flera dgr i rad & stämplar då upp till heltid.

Inte förräns månaden efter då pengarna betalades ut från FK så såg jag att jag fått HP från 20/8 och inte 25/8 som jag trode. Kollade på gamla papper ang HP som jag fått och javisst stämde det. Insåg mitt misstag och kontaktade A kassan ang att jag fyllt i mig som arbetslös då jag fick HP. Fick nån månad efter en räkning på hur mkt jag skulle betala tillbaka och det gjorde jag direkt. Sedan trode jag att allt var klart.

Men så i oktober så fick jag ett brev från polisen att jag skulle infinna mig på förhör ang att jag var misstänkt för bedrägeri mot A kassan. Panik...hade helt glömt allt detta då det nästan gått 1 år sedan jag betalt tillbaka pengarna. Förhöret gick bra, erkände såklart, jag har ju gjort fel pga ett misstag från min sida. Polisen sa att jag behöver nog inte vara orolig att det ska bli rättegång, men böter kommer jag nog att få, hur mkt visste han inte.

Idag har jag fått ett brev från åklagaren att jag ska infinna mig för sammanträffande med åklagaren på måndag. Står klart och tydligt att jag kommer & få villkorlig dom. Står inget om böter, men det får man alltid eller? Hur mkt kan det röra sig om? Får lite panik...har ju inte gott om pengar direkt som mammaledig och förstår inte hur jag ska ha råd att betala böter. :(

Och vad kommer den villkorliga domen att innebära för mig i framtiden egentligen? Jag är så chockad att jag skakar, tårarna bränner och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Villkorligt dömd pga ett sådant simpelt misstag. Är ju helt ostraffad sedan tidigare, aldrig någonsin varit i kontakt med polisen för egen del.

Som sagt, jag känner mig som världens sämsta mamma...fattar inte att detta händer mig. Har inte sagt något till sambon heller då jag tyckte att det var en sådan simpel grej och trode att allt var ur världen efter att  jag hade betalt tillbaka pengarna där för ca 1 år sedan. Är detta med villkorlig dom något som kan komma ut på nått sätt eller går det att hålla det hemligt om man vill? Borde väl berätta, men känns så dumt nu när jag inte gjorde det på en gång då jag upptäckte det.

• Svar på tråden Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag
  • Anonym (utredare)

Men va fasiken! Spelar väl ingen roll vem man är, inte erkänner du ett brott du inte begått!
    Bluestar; du kan inte tillbakaträda från ettfullbordat bedrägeribrot, alltså är det oväsentligt att ts betalt tillbaka.... samma gäller ästan alla fullbordade broot. Inte går du fri från ett fullbordat inbrott om du lämnar tillbaka godset..... (ex Helge)

• MikPel

Anonym (utredare) skrev 2008-12-08 19:26:47 följande:

Men va fasiken! Spelar väl ingen roll vem man är, inte erkänner du ett brott du inte begått! Bluestar; du kan inte tillbakaträda från ettfullbordat bedrägeribrot, alltså är det oväsentligt att ts betalt tillbaka.... samma gäller ästan alla fullbordade broot. Inte går du fri från ett fullbordat inbrott om du lämnar tillbaka godset..... (ex Helge)
    Men man kan väl erkänna brott vid polisförhör, och sedan ångra sig (inte skriva på strafföreläggandet) och därefter neka till brott i domstolen.

I domstolen är det ju flera personer som bedömmer ärendet.
  • LAV0LINA

Har nu tagit mig genom hela tråden och jag finner inga ord!
    Herregud, kan det verkligen gå till på detta vis pga ett misstag?!
    Oj, jag hoppas hela den här soppan löser sig till det bästa för dig TS!!

• Anonym

Ja, det är väl så gravida och nyförlösta ska behandlas. Som tjuvar när de fyller i några sketna dagar fel. *kräks*

• LMH33
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-08 19:07:04 följande:
    Du som är tolk vet då att ett polisförhör skall läsas igenom och GODKÄNNAS av den misstänkte. Sedan när förundersökningen är klar så bereds den misstänkte tid att gå igenom utredningen. TS har alltså hft flera chanser att rätta till sitt erkännande. JAg finner det ofattbart att man kan erkänna ett brott man inte begått. Och skyll inte på att "man inte fattade" för du har skyldighet att fatta. Det gäller ju dig själv!!!!
    Lite hårt, men visst har du rätt. Jag säger inte något annat än att TS klantade sig som erkände vid polisförhör, men som MikPel skriver, nog kan man väl ta tillbaka/ångra ett erkännande. Det är det jag menar med att åklagaren har felaktiga uppgifter (utan eget förskyllande, eller polisens heller, för den delen). Erkännandet gäller inte länge.

Sen undrar jag också hur många som vet att man kan erkänna de faktiska omständigheterna men förneka brott pga tex brist på uppsåt.
    Men va fasiken! Spelar väl ingen roll vem man är, inte erkänner du ett brott du inte begått! Bluestar; du kan inte tillbakaträda från ettfullbordat bedrägeribrot, alltså är det oväsentligt att ts betalt tillbaka.... samma gäller ästan alla fullbordade broot. Inte går du fri från ett fullbordat inbrott om du lämnar tillbaka godset..... (ex Helge)
    Jo, man kan inte begå ett brott, ångra sig och rätta till saken och sedan undgå ansvar. Det är ju självklart. Så att TS ska frias enbart för att pengarna är återbetalda är ju uteslutet. Ville hon luras så är det bedrägeri. Men vi får inte glömma uppsåtet, det tycker jag borde prövas av domstol.
  • Anonym (utredare)

lmh33 visst kan man erkänna de faktiska omständigheterna men endå neka till brott. men då skall det ju stå i förhöret då allt den förörde säger skall stå där. och sen har den som förhörts goodkänt vad som står på pappret.

• Sniglar och Krut
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-08 19:07:04 följande:
    Du som är tolk vet då att ett polisförhör skall läsas igenom och GODKÄNNAS av den misstänkte. Sedan när förundersökningen är klar så bereds den misstänkte tid att gå igenom utredningen. TS har alltså hft flera chanser att rätta till sitt erkännande. JAg finner det ofattbart att man kan erkänna ett brott man inte begått. Och skyll inte på att "man inte fattade" för du har skyldighet att fatta. Det gäller ju dig själv!!!!
    Som amen i kyrkan.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Anonym (XXX)

TS: hur har det gått?

Vet andra som blivit dömda för andra brott pga misstag från åklagare.

• Anonym

Vilket brott är du misstänkt för? Bedrägeri eller bidragsbrott?

• Jessica23

Måste tillägga när jag satt hos polisen så har hon till mig att jag INTE skulle erkänna eftersom jag inte gjort det med flit!

Vet inte hur denna polisen betedde sig men hon jag träffade var jättesnäll!!

Svar på tråden Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag