• Anonym (Chockad)

Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag

Jag är så chockad, vet inte om jag ska gråta, skrika, ta livet av mig eller vad jag ska göra för att komma ur detta? Men jag inser ju att det finns ingen väg ut, jag får stå detta kast pga ett slarvigt misstag. Känner mig som världens sämsta 2 bars mamma, jag som är så ordentlig och alltid har koll på allt. Hur har jag kunnat hamna i detta?

För lite över 1 år sedan då jag skulle gå på min mammaledighet och först få Havandeskapspenning och missuppfattade jag vilken dag jag skulle börja få HP. Trode det var 25/8 jag skulle börja få, men det var 20/8, fyllde i mina kassakort som arbetslös dessa 5 dgr då jag ej jobbade dom dagarna. Har ett jobb där jag kan vara ledig flera dgr i rad & stämplar då upp till heltid.

Inte förräns månaden efter då pengarna betalades ut från FK så såg jag att jag fått HP från 20/8 och inte 25/8 som jag trode. Kollade på gamla papper ang HP som jag fått och javisst stämde det. Insåg mitt misstag och kontaktade A kassan ang att jag fyllt i mig som arbetslös då jag fick HP. Fick nån månad efter en räkning på hur mkt jag skulle betala tillbaka och det gjorde jag direkt. Sedan trode jag att allt var klart.

Men så i oktober så fick jag ett brev från polisen att jag skulle infinna mig på förhör ang att jag var misstänkt för bedrägeri mot A kassan. Panik...hade helt glömt allt detta då det nästan gått 1 år sedan jag betalt tillbaka pengarna. Förhöret gick bra, erkände såklart, jag har ju gjort fel pga ett misstag från min sida. Polisen sa att jag behöver nog inte vara orolig att det ska bli rättegång, men böter kommer jag nog att få, hur mkt visste han inte.

Idag har jag fått ett brev från åklagaren att jag ska infinna mig för sammanträffande med åklagaren på måndag. Står klart och tydligt att jag kommer & få villkorlig dom. Står inget om böter, men det får man alltid eller? Hur mkt kan det röra sig om? Får lite panik...har ju inte gott om pengar direkt som mammaledig och förstår inte hur jag ska ha råd att betala böter. :(

Och vad kommer den villkorliga domen att innebära för mig i framtiden egentligen? Jag är så chockad att jag skakar, tårarna bränner och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Villkorligt dömd pga ett sådant simpelt misstag. Är ju helt ostraffad sedan tidigare, aldrig någonsin varit i kontakt med polisen för egen del.

Som sagt, jag känner mig som världens sämsta mamma...fattar inte att detta händer mig. Har inte sagt något till sambon heller då jag tyckte att det var en sådan simpel grej och trode att allt var ur världen efter att  jag hade betalt tillbaka pengarna där för ca 1 år sedan. Är detta med villkorlig dom något som kan komma ut på nått sätt eller går det att hålla det hemligt om man vill? Borde väl berätta, men känns så dumt nu när jag inte gjorde det på en gång då jag upptäckte det.

• Svar på tråden Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag
  • MikPel

Jennie med ie skrev 2008-12-11 17:49:24 följande:

MikPel skrev 2008-12-11 17:44:49 följande:
    Det är fortfarande sammma princip. Om man trots att man lämnar tillbaka eller betalar varan sen erkänner stöld så går givetvis den juridiska processen vidare.
    Det förutsätter ju att det blir polisanmält.

Jag tvivlar på att en affär polisanmäler någon som kommer tillbaka och betalar en vara, de glömt betala för.
  • Jennie med ie

MikPel skrev 2008-12-11 17:55:42 följande:

Det förutsätter ju att det blir polisanmält.Jag tvivlar på att en affär polisanmäler någon som kommer tillbaka och betalar en vara, de glömt betala för.
    Faktum kvarstår att det är så det fungerar, oavsett hur ofta/sällan det händer. Man går alltså inte säker för framtida processer för att man lämnar tillbaka det man felaktigt fått/tagit.
  • MikPel

Jennie med ie skrev 2008-12-11 18:00:46 följande:

Faktum kvarstår att det är så det fungerar, oavsett hur ofta/sällan det händer. Man går alltså inte säker för framtida processer för att man lämnar tillbaka det man felaktigt fått/tagit.
    Ja har det kommit till polisens kännedom, då rullar ju maskineriet..

Nu är frågan anmäler butikerna alla som kommer tillbaka med varor som de glömt betala för? Alltså på eget initiativ går tillbaka. (inte dom som blir haffade av vakten)

Och anmäler myndigheterna alla dom som insett att de begått ett misstag, och på eget initiativ rättar till det?
  • Jennie med ie

MikPel skrev 2008-12-11 18:09:53 följande:

Ja har det kommit till polisens kännedom, då rullar ju maskineriet..Nu är frågan anmäler butikerna alla som kommer tillbaka med varor som de glömt betala för? Alltså på eget initiativ går tillbaka. (inte dom som blir haffade av vakten)Och anmäler myndigheterna alla dom som insett att de begått ett misstag, och på eget initiativ rättar till det?
    Nej antagligen anmäler varken affärer eller myndigheter alla, men nu har uppenbarligen denna myndighet anmält TS som i sin tur erkänt bedrägeri och det är ju i den verkligheten hon befinner sig och som har relevans..... Vad som hade kunnat hända istället spelar ingen praktisk roll för hennes del och hon kan inte, som en del tydligen tror, använda "men jag har betalat!" som argument för att processen skulle vara felaktig. Vilket jag försökt förklara.
  • Anonym (en miss)

Jag är ärlig. Så ärlig så att man får skämmas  säger sambon. Mår dåligt om jag gått mot rött, råkat köra när det är  orange. Då ska man ju börja stanna. Kan inte ha en snöflinga kvar på bilen för att då får jag säkert böter, har inte kört för fort för då åker jag nog dit om det så är 1 km/tim för fort. m.m m.m Listan kan bli lång....

En kompis och jag var och handlade i ett stort köpcentrum en dag för ett par år sedan. Mensen var mkt sen och jag misstänkte att jag kanske blivit gravid och hade tankarna på helt annat håll. Gick in på en affär och hämtade ett bäbisplagg jag skulle köpa till en kompis. Tog även ett par tröjjor och gick in i en provhytt. Provade plaggen och kunde inte bestämma mig. Kände att jag behövde göra ett gravtest innan jag köpte något. Hängde tillbaka plaggen för att gå till apoteket och inhandla ett test. När jag har kommit halvvägs så upptäcker jag att jag håller i bäbisplagget. Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Höll på att kräkas. Gick raka vägen tillbaka till affären för att betala. När jag gick in så tjöt larmet.. Inte när jag gick ut. Betalade varan och gick därifrån.... Mår fortfarande dåligt över det. Även om jag betalade. Vågar inte gå och handla nu om jag är tankspridd. Måste vara superklar i huvudet för annars så är jag rädd att missa ngt...

Lider med ts.....  Tycker inte man ska straffas när man själv upptäcker misstaget  och rättar till det. Ingen behövde ju påpeka vad som hänt utan hon gjorde det själv...

• Anonym (utredare)

Lagen tar ingen hänsyn till om en person som uppfyllt de objektiva rekvisiten för bedrägeri sedan tillbakaträder från brottet. Rekvisiten har iaf uppfyllts och därmedär brottet fullbordat.
    Menar du att en person skall kunna "låna" engar från FK,A-kassan eller tex soc och sedan säga ojdå och betala tillbaka med ränta? Det är ine banker.....
    Anonym (P) skrev 2008-12-11 13:44:01 följande:

Liten fråga, men om Ts betalat tillbaka på eget initiativ för att senare bli polisamnäld? vart blev det rätt då? En vecka kan väl ändå inte vara så otroligt massa pengar att när ts betalat tillbaka med ränta så borde väl saken vara färdig?anonym (utredare); fungerar verkligheten så? har aldrig hamnat i en sådan soppa ts gjort. kanske har denna fråga kommit upp tidigare men 18 sidor är många sidor att läsa igenom.TS du är ingen dålig mamma pga detta, det har blivit tokigt men blanda inte in din mammaroll i det hela.
  • Anonym (utredare)

Varje medborgare har en skyldighet att känna lagen. Alltså så kan man faktiskt begära att Svensson skall veta vad hon är misstänkt för, varför och vad det innebär.......

YokohamaNr2 skrev 2008-12-11 15:24:23 följande:
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-11 13:19:18 följande:
    Visst har man eget ansvar men som en 'vanlig' svensson som aldrig har varit inblandad med polis, förhör och hela den faderullan förut och farbror polis säger:"Polisen sa att jag behöver nog inte vara orolig att det ska bli rättegång, men böter kommer jag nog att få, hur mkt visste han inte"Så skulle jag också ha antagit att jag inte behövt advokat eller att jag skulle få fängelse. Du är ju väldigt insatt i processerna iom att du jobbar som utredare men som gemene man på gatan har man nog ingen aning om hur allt funkar, jag har det definitivt inte
  • Anonym (utredare)

Jodå, de polisanmäler ändå, tro mig.

Jennie med ie skrev 2008-12-11 17:49:24 följande:
    Det förutsätter ju att det blir polisanmält.Jag tvivlar på att en affär polisanmäler någon som kommer tillbaka och betalar en vara, de glömt betala för.
  • MikPel

Anonym (utredare) skrev 2008-12-11 20:05:16 följande:

Jodå, de polisanmäler ändå, tro mig.
    Men är det inte så att försäkringskassan MÅSTE anmäla bedrägeri.

Medans affärsinnehavaren kan strunta i att ringa polisen om någon kommer tillbaka och betalar för en vara de glömt betala för.
  • Anonym

MikPel skrev 2008-12-11 21:17:04 följande:

Anonym (utredare) skrev 2008-12-11 20:05:16 följande: Men är det inte så att försäkringskassan MÅSTE anmäla bedrägeri. Medans affärsinnehavaren kan strunta i att ringa polisen om någon kommer tillbaka och betalar för en vara de glömt betala för.
    Exakt! Det framgår av 6 § bidragsbrottslagen att myndigheter som anges i 1 § samt kommuner och arbetslöshetskassor skall göra anmälan till en polismyndighet eller till Åklagarmyndigheten om det kan misstänkas att brott enligt denna lag har begåtts. Eftersom det står skall har de inget val, de måste anmäla.
  • Anonym (P)

Så vad jag fattar det som ska hon inte erkänna bedrägeri utan ta tillbaka sina ord (kan en mordfälld person göra det kan ts)
    sedan ska hon säga att det var struligt men förneka bedrägeri

har jag fattat det rätt?

• Anonym

Anonym (P) skrev 2008-12-11 22:15:51 följande:

Så vad jag fattar det som ska hon inte erkänna bedrägeri utan ta tillbaka sina ord (kan en mordfälld person göra det kan ts) sedan ska hon säga att det var struligt men förneka bedrägeri har jag fattat det rätt?
    Visst kan man ta tillbaka ett erkännande. Det är bara att låta bli att skriva under strafföreläggandet så går det tingsrätten istället. Det är inte ovanligt att personer har ändrat inställning från polisförhöret när de kommer till tingsrätten.

Dessutom är det väl fråga om vad ts har erkänt egentligen?

Som jag förstår det har menar hon att hon av misstag fått för mycket pengar från a-kassan. Det innebär ju att hon inte kan ha erkänt att hon haft uppsåt att lura a-kassan på pengar.

Det verkar snarare som om hon vitsordar att hon faktiskt har fått för mycket pengar men bestrider uppsåt och därmed att ha begått bedrägeri.

Sen förstår jag inte varför hon är misstänkt för bedrägeri när bidragsbrottslagen hade trätt i kraft för ett år sen, dvs gällde vid den aktuella tidpunkten.

Kan ts ha missuppfattat brottsmisstanken? Kan det vara fråga om misstanke om bidragsbrott, dvs ett oaktsamhetsbrott med böter i straffskalan istället för misstanke om bedrägeri? Skulle det vara fråga om bidragsbrott krävs dessutom grov oaktsamhet för att man ska dömas för brott.
  • Anonym (P)

Anonym skrev 2008-12-11 22:27:50 följande:

Anonym (P) skrev 2008-12-11 22:15:51 följande: Visst kan man ta tillbaka ett erkännande. Det är bara att låta bli att skriva under strafföreläggandet så går det tingsrätten istället. Det är inte ovanligt att personer har ändrat inställning från polisförhöret när de kommer till tingsrätten. Dessutom är det väl fråga om vad ts har erkänt egentligen? Som jag förstår det har menar hon att hon av misstag fått för mycket pengar från a-kassan. Det innebär ju att hon inte kan ha erkänt att hon haft uppsåt att lura a-kassan på pengar. Det verkar snarare som om hon vitsordar att hon faktiskt har fått för mycket pengar men bestrider uppsåt och därmed att ha begått bedrägeri. Sen förstår jag inte varför hon är misstänkt för bedrägeri när bidragsbrottslagen hade trätt i kraft för ett år sen, dvs gällde vid den aktuella tidpunkten. Kan ts ha missuppfattat brottsmisstanken? Kan det vara fråga om misstanke om bidragsbrott, dvs ett oaktsamhetsbrott med böter i straffskalan istället för misstanke om bedrägeri? Skulle det vara fråga om bidragsbrott krävs dessutom grov oaktsamhet för att man ska dömas för brott.
    du kan väldigt många fina ord och jag hänger inte riktigt med i allt du skriver men jag förstod i alla fall svaret, tack
  • Anonym

Men är det inte puckat att om man fyller i deras luddiga blanketter fel och trots att man rättar till felet i efterhand blir anmäld? De får ju se till att göra blanketterna läsbara för en vanlig Svensson.

• Anonym (P)

Anonym (utredare) skrev 2008-12-11 19:58:47 följande:

Lagen tar ingen hänsyn till om en person som uppfyllt de objektiva rekvisiten för bedrägeri sedan tillbakaträder från brottet. Rekvisiten har iaf uppfyllts och därmedär brottet fullbordat. Menar du att en person skall kunna "låna" engar från FK,A-kassan eller tex soc och sedan säga ojdå och betala tillbaka med ränta? Det är ine banker..... Anonym (P) skrev 2008-12-11 13:44:01 följande:
    du missuppfattar mig
    menar inte att man ska använda vissa instanser som bank
Svar på tråden Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag