• Anonym

Hur mycket för en jacka?

Hur mycket tycker ni är rimligt att köpa en jacka för till en 13 åring? Min sambos sons mamma ringde min sambo och tyckte att han kunde köpa en ny jacka till sonen. Sonen bor varannan vecka, men mamman har hela barnbidraget. Jackan som sonen ville ha kostade 2500 kr. Jag tycker det är mycket för en jacka! Min sambo sa ialla fall nej, och då köpte mamman den, nu tre veckor före jul. Inte som en julklapp alltså. Och tycker fortfarande att vi ska betala hälften..
    Vilket vi inte gjort.. Men min sambo tog med sonen och köpte skor för 700 nu i veckan. Men varför inte köpa sånt i julklapp i stllet?
    Hur gör ni? Skulle ni köpa sådana saker i julklapp om barnet verkligen önskade sig sånt?

• Svar på tråden Hur mycket för en jacka?
  • lovemyboys

Jag har en 13-årig son själv, å nån jacka för 2500 kr, det har han inte......dom växer ju ifrån det så snabbt.....max 1000-1200 kr, det tycker jag e mycket pengar!!
    Fattade inte riktigt de där mad att pappan skulle köpa jackan ,när det var mamman som hade underhållet........låter lite skumt för mej?!

• Heavenlyfaith

Hade det varit jag i din situation så håller jag med om att en 13-åring inte är i "behov" av en jacka för 2500:- o därför blir det en julklapp om han önskar sig den.
    Jag förstår er fullt ut! Hennes val om hon nu köpt den åt honom....

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • modestyonly

Nej jag hade inte köpt en sån dyr jacka och inte heller "kallt" räknat med att den andra förälderna ska ställa upp på en sån dyr jacka! Det är ju utöver det vanliga!
    Dessutom finns det ju andra aspekter på att ha så dyra kläder, rånrisken och att det är väldigt stöldbegärligt!
    Har dom här diskussionerna med min 13-åring just nu, inte kanske om riktigt dyr jacka, men det blir julklapp/ födelsedagspresent om det är mer än vad jag anser att en normal jacka ska kosta!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Heavenlyfaith
    lovemyboys skrev 2008-12-05 09:48:01 följande:
    Jag har en 13-årig son själv, å nån jacka för 2500 kr, det har han inte......dom växer ju ifrån det så snabbt.....max 1000-1200 kr, det tycker jag e mycket pengar!!Fattade inte riktigt de där mad att pappan skulle köpa jackan ,när det var mamman som hade underhållet........låter lite skumt för mej?!
    Både och... jag tycker absolut att pappan kanske kan hjälpa till vid större utgifter. Ett barnbidrag på 100:- kommer man inte långt på när barnet ska täcka omkostnader och köpa en hel vinterutrustning som skor, jacka, vantar, mössor, byxor, täckbyxor osv... MEN det är en rimlig summa man då kan be om.
  • lightfish

2500 kr för en jacka till en 13-åring.... Mja... Högst tveksamt.  Jag förstår verkligen att pappan inte vill betala hälften för en jacka som kostar så mycket, till en 13-åring. Sen tycker ju jag att han jämnat ut det lite genom att köpa skorna. Om hon nu har råd att köpa en jacka för 2500 kr bara sådär utan att få pengar av pappan så kan hon ju inte kräva hälften av pengarna i efterhand när pappan ändå sa nej från början.

• lightfish
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 09:51:50 följande:
    Både och... jag tycker absolut att pappan kanske kan hjälpa till vid större utgifter. Ett barnbidrag på 100:- kommer man inte långt på när barnet ska täcka omkostnader och köpa en hel vinterutrustning som skor, jacka, vantar, mössor, byxor, täckbyxor osv... MEN det är en rimlig summa man då kan be om.
    Barnbidrag på 100 kr? Jag hoppas du menar 1000 kr? Men ändå...
  • lovemyboys

Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 09:51:50 följande:

Hoppas du menar 1000 kr....:-P
    Nä, visst kan man ändå hjälpas åt...men det är ju inte så att vintern å kylan kommer som en överraskning varje år, å då tycker jag man kan tänka på det...att spara en slant då man vet att det kommer att bli dyrt...så kan jag tänka iaf.
  • Heavenlyfaith
    lightfish skrev 2008-12-05 09:53:50 följande:
    Barnbidrag på 100 kr? Jag hoppas du menar 1000 kr? Men ändå...
    Självklart menade jag 1000....
  • Anonym

Det är ju klart att man köper vinterkläder till barnet om dom är i behov av det. Men här är det så att det bara är speciella märken som gäller... Därför blir det så dyrt.. Mitt förslag var att kanske börja ge sonen hela barnbidraget (som är på 1050kr tror jag) men att det då ska räcka till allt. Dvs nöjen och kläder. Vill han sen köpa en speciell jacka för de pengarna så får han spara.
    Visst, man kan förstå att barnen vill ha nåt speciellt märke i den åldern, men varför inte ge sonen jacka i julklapp då?!

• Heavenlyfaith
    lovemyboys skrev 2008-12-05 09:55:00 följande:
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 09:51:50 följande: Hoppas du menar 1000 kr....:-PNä, visst kan man ändå hjälpas åt...men det är ju inte så att vintern å kylan kommer som en överraskning varje år, å då tycker jag man kan tänka på det...att spara en slant då man vet att det kommer att bli dyrt...så kan jag tänka iaf.
    Fast det är mer än kläder som ska täckas av 1000 kronor o jag kan bara svara för mig själv om att 1000:- inte räcker särskilt långt. Det ska täcka barnets grundläggande behov.
Svar på tråden Hur mycket för en jacka?