• Anonym

Hur mycket för en jacka?

Hur mycket tycker ni är rimligt att köpa en jacka för till en 13 åring? Min sambos sons mamma ringde min sambo och tyckte att han kunde köpa en ny jacka till sonen. Sonen bor varannan vecka, men mamman har hela barnbidraget. Jackan som sonen ville ha kostade 2500 kr. Jag tycker det är mycket för en jacka! Min sambo sa ialla fall nej, och då köpte mamman den, nu tre veckor före jul. Inte som en julklapp alltså. Och tycker fortfarande att vi ska betala hälften..
    Vilket vi inte gjort.. Men min sambo tog med sonen och köpte skor för 700 nu i veckan. Men varför inte köpa sånt i julklapp i stllet?
    Hur gör ni? Skulle ni köpa sådana saker i julklapp om barnet verkligen önskade sig sånt?

• Svar på tråden Hur mycket för en jacka?
  • Engla9

Visst kan man köpa kläder till jul klapp, men det behövs oftare än så. Kanske grabben behövde nya skor nu! o då kan man inte vänta en månad. Barnbidraget är som en del redan skrivit ett bidrag, en droppe i havet. Jag tycker mig ofta kunna höra/läsa om kvinnor som surar över sambons "egna" barn, som minsan får barnbidraget osv. Barn kostar! 2500:- är mycket för en jacka, men så är det ibland, skönt då att man kan dela  

Har barn som fyller år i november o december, de behöver cyklar. inte roligt att få det i födelsedags present, går inte att cykla nu. då får vi köpa det till våren, inget konstigt. hade maken o jag separerat o det var dax att köpa cyklar o den "nya" sa Varför kan hon inte få det i jul klapp/födelsedags present..hade jag blivit galen!Glad

mina älskade skit ungar
  • Anonym

Mina barn har fått barnbidraget själv från och med 13 års ålder. För det handlar de de mesta av sina kläder samt alla nöjen. Ytterkläder och skor bidrar jag och pappan med. Då lägger vi alla varsin tredjedel, dvs. barnet får också lägga en tredjedel från sitt barnbidrag och så lägger jag och pappan varsin tredjedel. Då kan barnet själv vara med och styra hur dyra/billiga kläder de vill satsa på.

• Anonym

Tycker det är ett återkommande problem, den ena föräldern bestämmer något som pappan bara får lov att betala.
    Och de flesta pappor verkar gå med på det så då kan det ju fortsätta i absurdum...
    Tack och lov att denna pappa satt ner foten iallafall i "jackfallet".
    Vet en pappa som bara skulle betala ett lättmotorcyckelkort till barnet för MAMMAN hade lovat barnet det.
    Hade det varit på mitt bord hade jag inte betalt ett öre. Är man bara någon sorts bankomat eller?
    Gemensamma uppdrag ok, men inte när det är en enmansshow.

• Anonym

En tonåring kan vara med och diskutera ekonomiska frågor runt jackor, skor och lättmc själv med sina föräldrar.

Då får man tillsammans komma överens om ifall man har råd med detta eller inte.

För den ena förälder kan inte bara kräva att den andre ska betala hälften. Samtidigt som den andre föräldern inte bara kan neka utan att ta sitt ansvar att vara med och förklara för tonåringen varför han inte får denna jacka eller vad det nu är.

• Anonym

Visst är 2 500 kr mycket men då kanske jackan håller i tre-fyra säsonger och då blir det ju bara 600-800 kr per säsong!

• Anonym

Åt små barn kan man handla billiga kläder men när ungarna kommer upp i tonåren så vill dom ha andra kläder och då blir det dyrare.

Så enkelt är det. Små barn = små utgifter. Stora barn = stora utgifter.

• AnnanAnna

Det där är väldigt sant...

Anonym skrev 2008-12-05 16:33:45 följande:
    Tycker det är ett återkommande problem, den ena föräldern bestämmer något som pappan bara får lov att betala.Och de flesta pappor verkar gå med på det så då kan det ju fortsätta i absurdum...Tack och lov att denna pappa satt ner foten iallafall i "jackfallet".Vet en pappa som bara skulle betala ett lättmotorcyckelkort till barnet för MAMMAN hade lovat barnet det.Hade det varit på mitt bord hade jag inte betalt ett öre. Är man bara någon sorts bankomat eller?Gemensamma uppdrag ok, men inte när det är en enmansshow.
  • AnnanAnna

En del av de kvinnorna kanske "surar" för att sambons ex går och köper svindyra grejer som sambon inte har råd att betala. Och mamman bara handlar på och förväntar sig att få hälften av pengarna trots att hon aldrig kollar i förväg om sambon tycker det är ett bra köp.

Engla9 skrev 2008-12-05 11:44:15 följande:
    Visst kan man köpa kläder till jul klapp, men det behövs oftare än så. Kanske grabben behövde nya skor nu! o då kan man inte vänta en månad. Barnbidraget är som en del redan skrivit ett bidrag, en droppe i havet. Jag tycker mig ofta kunna höra/läsa om kvinnor som surar över sambons "egna" barn, som minsan får barnbidraget osv. Barn kostar! 2500:- är mycket för en jacka, men så är det ibland, skönt då att man kan dela  Har barn som fyller år i november o december, de behöver cyklar. inte roligt att få det i födelsedags present, går inte att cykla nu. då får vi köpa det till våren, inget konstigt. hade maken o jag separerat o det var dax att köpa cyklar o den "nya" sa Varför kan hon inte få det i jul klapp/födelsedags present..hade jag blivit galen!
  • Hjege

Jag tycker att pappan ska betala halva jackan och mamman ska betala halva skokostnaden, då har de, föräldrarna alltså, saken ur världen om det inte är konflikt du önskar.

Anonym skrev 2008-12-05 09:44:02 följande:
    Hur mycket tycker ni är rimligt att köpa en jacka för till en 13 åring? Min sambos sons mamma ringde min sambo och tyckte att han kunde köpa en ny jacka till sonen. Sonen bor varannan vecka, men mamman har hela barnbidraget. Jackan som sonen ville ha kostade 2500 kr. Jag tycker det är mycket för en jacka! Min sambo sa ialla fall nej, och då köpte mamman den, nu tre veckor före jul. Inte som en julklapp alltså. Och tycker fortfarande att vi ska betala hälften..Vilket vi inte gjort.. Men min sambo tog med sonen och köpte skor för 700 nu i veckan. Men varför inte köpa sånt i julklapp i stllet?Hur gör ni? Skulle ni köpa sådana saker i julklapp om barnet verkligen önskade sig sånt?
  • Anonym

Alltså, jag är ju självklart inte emot att pojken får kläder när han behöver det. Vad jag funderade över är vart gränser går för hur dyra grejer man ska köpa bara för att barnet VILL ha ett speciellt märke. Och jag tycker att om mamman anser att sonen behöver en jacka för 2500 så får hon stå för det själv. Sen kan jag tycka att min sambo köpte väldigt opraktiska skor för den summan som dom trots allt kostade... Typ tenniskor, och vi bor i norr där det just nu är en hel del snö... Men det var också nåt speciellt märke.
    Självklart blir det dyrare när barnen blir tonåringar, men det betyder ju inte att man bara kan köpa allt som tonåringen vill ha. Eller? Det är därför jag tycker att sonen borde få barnbidraget själv, och då kunna spara till de speciella kläderna han vill ha.

Svar på tråden Hur mycket för en jacka?