• Anonym

Hur mycket för en jacka?

Hur mycket tycker ni är rimligt att köpa en jacka för till en 13 åring? Min sambos sons mamma ringde min sambo och tyckte att han kunde köpa en ny jacka till sonen. Sonen bor varannan vecka, men mamman har hela barnbidraget. Jackan som sonen ville ha kostade 2500 kr. Jag tycker det är mycket för en jacka! Min sambo sa ialla fall nej, och då köpte mamman den, nu tre veckor före jul. Inte som en julklapp alltså. Och tycker fortfarande att vi ska betala hälften..
    Vilket vi inte gjort.. Men min sambo tog med sonen och köpte skor för 700 nu i veckan. Men varför inte köpa sånt i julklapp i stllet?
    Hur gör ni? Skulle ni köpa sådana saker i julklapp om barnet verkligen önskade sig sånt?

• Svar på tråden Hur mycket för en jacka?
  • lovemyboys

Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 10:03:08 följande:

Fast det är mer än kläder som ska täckas av 1000 kronor o jag kan bara svara för mig själv om att 1000:- inte räcker särskilt långt. Det ska täcka barnets grundläggande behov.
    Absolut, visst är det så!!!
  • Heavenlyfaith

Barnbidraget är precis som det låter ett "bidrag" o inte ett fullt täckande för alla utgifter för barnet.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • lightfish
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 10:07:01 följande:
    Barnbidraget är precis som det låter ett "bidrag" o inte ett fullt täckande för alla utgifter för barnet.
    Sant men eftersom  föräldrarna nu har varannan vecka boende för barnet så anser jag inte att mamman kan begära hälften av 2500 kr för att HON vill köpa en jacka till sonen för den summan. Pappan har ju uppenbarligen sagt nej och att mamman sen kommer i efterhand och tycker att pappan då ska betala hälften tycker jag är illa.
  • Heavenlyfaith
    lightfish skrev 2008-12-05 10:26:15 följande:
    Sant men eftersom  föräldrarna nu har varannan vecka boende för barnet så anser jag inte att mamman kan begära hälften av 2500 kr för att HON vill köpa en jacka till sonen för den summan. Pappan har ju uppenbarligen sagt nej och att mamman sen kommer i efterhand och tycker att pappan då ska betala hälften tycker jag är illa.
    Det är väl INGEN som påstått det... allra minst jag då jag helt o hållet hållt med TS, eller ser du något inlägg som tyder på annat??
  • lightfish
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 10:30:20 följande:
    Det är väl INGEN som påstått det... allra minst jag då jag helt o hållet hållt med TS, eller ser du något inlägg som tyder på annat??
    Nja.. Du skriver ju upprepade gånger att barnbidraget bara är ett bidrag och då påpekade jag att förvisso är det så men att eftersom mamman ändå får 1000 kr mer för deras son som de uppenbart har halva tiden var tycker jag inte att det är så självklart att pappan ska betala halva jackan som mamman köpte på eget bevåg efter att fått ett nej från pappan. Sen köpte pappan trots allt ett par skor för 700 kr...
  • Heavenlyfaith
    lightfish skrev 2008-12-05 10:34:52 följande:
    Nja.. Du skriver ju upprepade gånger att barnbidraget bara är ett bidrag och då påpekade jag att förvisso är det så men att eftersom mamman ändå får 1000 kr mer för deras son som de uppenbart har halva tiden var tycker jag inte att det är så självklart att pappan ska betala halva jackan som mamman köpte på eget bevåg efter att fått ett nej från pappan. Sen köpte pappan trots allt ett par skor för 700 kr...
    Ja och då har han ju hjälpt till... Vad är problemet?
  • lightfish
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 10:36:12 följande:
    Ja och då har han ju hjälpt till... Vad är problemet?
    Jag har inte påstått att det är ett problem, det var du som tryckte på att barnbidraget var just bara ett bidrag och inte heltäckande och då ville jag bara göra det övertydligt att jag anser att pappan gör lika mycket trots att han inte får något bidrag....
  • Heavenlyfaith

Jag har inget sagt om just denna pappan... Han verkar vara väldigt givmild då jag tycker 700:- för skor är mycket att lägga för honom o inget han "måste"...
    MEN han gjorde det nog för sin son skull o inte bara för att underlätta för mammans eventuella ekonomi. (så som sig bör med andra ord)

• Anonym (SPARA)

Mina barn får jackor för 300-500 dom är 10 och 2st 13.Skulle aldrig köpa dyrare.Likadant med skor.Och det är INGEN som blir
    mobbad för det.Dom är själva med.Var in på en sekonhand för ett tag sedan pojk 13år var med.Han gick och tittade.HAN KOM med en jacka för 45 kr som HAN ville ha.Den har han till skolan.Så vist köp ni dyra fina kläder ha dom en säsong lämna in till sekonhand
    Så kan vi handla där sedan.Vi gick och åt pizza den dagen och ändå tjänade jag på affären
    Jag har barnbidraget underhållsbidrag bostadsbidrag inte ska Pappa betala då.Vill han sedan köpa något klädesplag så får han,men jag ska stå för allt annars.PAPPA OCH JAG ÄR VÄNNER.Firar barnens födelsedagar tillsammans.

• guldplutt

2500 är för mkt pengar för en 13-åring, det kan jag hålla med om. och vad gäller om man skulle ge sådant i julklapp så beror det på. om det är en jacka eller ett par skor som barnet verkligen behöver så får de det i alla fall, när de behöver det. men om det är ngt särskilt plagg eller skor av särskilt märke som de vill ha också, bara för att det är särskilt snyggt eller inte, då hade det fått bli som julklapp i så fall.

Svar på tråden Hur mycket för en jacka?