Håller verkligen med om det också. Men det är bonusmammans lott tror jag, i allafall enligt vissa.
Du vet, man ska inte lägga sig i eller bry sig om vissa saker. Men man SKA lägga sig i och bry sig när det gäller andra saker.
Därför undrar jag, ni som tycker att man inte ska bry sig som bonusmamma, trots att det är en egen ekonomi som påverkas av t.ex. dyra klädköp (man har gemensam ekonomi i familjen och är med och delar på alla kostnader barnen har hemma i familjen... alltså ALLA barn, även de som inte är ens egna), tycker ni då också att man inte ska bry sig när det gäller andra saker gällande bonusbarnen?
Alltså det där att man inte ska bry sig gäller allting, eller är det bara vissa saker?
Så här ska det vara hos oss enligt biomamman:
Jag (bonusmamma) ska inte bry mig om klädköp och sånt (trots att jag är med och betalar MINST hälften), jag ska inte bry mig om byten av dagar (trots att jag är hemma dagtid och således blir den som är ansvarig för barnet om byten sker). Inte heller ska jag lägga mig i sommarplaneringen som sker när det är två veckor kvar till sommaren, och jag förväntas därför inte heller planera något för mina egna barn, eftersom om jag planerar något kul en vecka då hennes barn inte är här så blir det krig.
Det är inte så här det är hos oss, men det är så biomamman tycker att det skall vara.
Vem skulle ställa upp på ett sånt liv?
Så alla ni som tycker att TS inte ska lägga sig i, tänk på att det förmodligen är hennes ekonomi som drabbas.
Skulle ni tycka det var ok att er parter, som exempel bara, gick och köpte en svindyr present till sin mamma som ni ska vara med och dela på. Han har självklart inte kollat med er först, men vadå, det är ju hans mamma?!
Anonym skrev 2008-12-05 21:16:22 följande:
Lite OT kanske, men det är lite lustigt att flera av er ifrågasätter varför man som "bonusmamma" ska lägga sig i, låta föräldrarna sköta det, och samtidigt så tror jag att det är just ni som skriver i andra trådar att man ska behandla alla barnen lika osv.. Jag lever med min bonusson,köper grejer till honom, bryr mig om honom och vill att han ska ha det bra. Men som sagt, jag vill inte att någon köper grejer som vi sagt nej till och sen kräver att vi ska betala. Det är väl inte så konstigt? Vi ska köpa en dator till honom i julklapp. Nåt som han verkligen önskar sig. Kanske lite dyrt, men vi vill ändå köpa det till honom. Men det skulle ju inte falla oss in att sen gå och kräva hälften av kostnaden av mamman.