UTSLAG!!!
Någon annan gravid som lider av röda prickar på magen som kliar
eller bara att det kliar på magen jag håller på att blir galen.vet inte om min hud e känslig elr vad det e
Någon annan gravid som lider av röda prickar på magen som kliar
eller bara att det kliar på magen jag håller på att blir galen.vet inte om min hud e känslig elr vad det e
Min mage kliar också, hormoner och att magen töjs så mycket tror jag.
Det kan vara utslag pga värme också, min chef hade det men det gick bort efter ett tag. Magen är ju så varm när man är gravid och så har man ju dessutom lager på lager när man har mammabyxor och kanske linne och tröja över det... så prova att lufta magen mycket
jag har haft det sen v 20 det är hemskt
kliar på nätterna som värst
PUPPP (förkortning för Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy) är en allergiliknande klåda som i sällsynta fall drabbar gravida kvinnor. Orsaken till PUPPP är inte känd. När klådan väl har debuterat brukar den kvarstå graviditeten ut, men försvinner i regel snabbt efter förlossningen. Även om klådan är mycket störande innebär PUPPP inga risker för varken den gravida kvinnan eller fostret. PUPPP karakteriseras av klåda och hudförändringar som påminner om nässelutslag. Tillståndet börjar vanligen på magen och sprider sig sedan till resten av bålen, armar och ben. Klådan kan lindras med klåddämpande tabletter och liniment eller kortisonhaltiga salvor.
Väntar på nr 2 skrev 2008-12-07 22:08:45 följande:
Jag hade några små röda prickar som var som vattenkoppor ungefär, bara för att dom kliade så mycket. Men vet inte, dom försvann av sig själv.
har blivit mkt på magen har ju kliat mkt oxå
ingen aning varför? trycker på levern eller nåt? en rolig sak är att ca ca 75 procent av dom som lider av detta får pojkar!
Mina bästa tips mot klådan är att slå in några nävar havregryn i ett tyg stycke och lägg ner i badvattnet.
Vänd ett siden påslakan avig och sov naken i på nätterna.
Smör in dig med kylbalsam och mycket badolja.
Ja, jag vet det låter helt sjukt, bada i gröt och krypa ner i en säck helt naken
men det blir faktiskt lite lindrigare.....
Försök att låta bli att klia så mycket som möjligt, det var när jag slutade klia som det blev bättre.
Klia lite lätt bara med fingertoppen, inte med nagel eller något.