• cooki

CSN....

...är ju helt dumma i huvet!!
    Ska börja plugga i höst efter att ha jobbat i två år. Går på timlön och får därför en gång om året semesterersättning för ett helt år. Den kom nu i juli. Sen när jag slutar kommer jag få en till för april-augusti. Nu är det ju så dumt att fribeloppet på csn ligger på 49 250:-
    Hur fan ska man göra när man får semesterersättning och lön?? Man kommer ju över fribeloppet hur lätt som helst. Har man månadslön kan man ju tjäna mer än de som går på timlön eftersom man då får din lön även fast man är på semester.
    Tycker det verkar jävligt konstigt. Hur ska man klara sig utan studiepengarna ens?
    Det är ju inte så kul att spara semesterpengar och sen använda dem till att leva för att man inte får pengar från csn, som man har rätt till. Blir så jävla förbannad!!

• Svar på tråden CSN....
  • cooki

Är det nån som vet om det verligen kan vara så här?

• Alec

Oj nu blev jag orolig. Är det 49250/år eller termin?

• MetalNea

Ja det är per termin eller halvår egentligen. Fribeloppet är lite högre på ht eftersom de räknar med att man jobbar på sommaren. (det var så förut i alla fall). Så du får tjäna så mycket från juli till december.

• Phidelie

Ett år tjänade jag mer än vad fribeloppet var på. Det innebar att jag en månad fick 1500 kr mindre från CSN. Jag blev inte helt utan pengar. Iof var det för 5 år sedan.

• snart tre

Visst är CSN jobbiga att ha att göra med ibland (långa telefonköer etc) - men när det gäller hur mycket man får tjäna när man studerar är det inte mycket de kan göra. Glöm inte att de bara följer de bestämmelser som den socialdemokratiska regeringen satt upp. Så det bästa ni kan göra är att inte rösta på dem utan på ett borgerligt parti om ni vill att fribeloppet ska vara fritt i framtiden.

• cooki

Men jag förstår inte hur de tänker att man ska klara sig när man inte ens får ut 6900:- Jag vill ju inte använda mina semesterpengar till att betala räkningar med!!

• Mell

Om du nu får mer än 49000:- i juli så kanske du inte behöver ta fullt lån från csn?

• cooki

Jag kommer tjäna ca 30 000:- mer än vad man får, innan skatt då. Då kommer jag väl knappt få ut nåt, eller?

• Magica deHex

cooki: Sorry tjejen - inte för att vara elak eller cynisk, men... Välkommen till det"underbara" livet som student. Har för länge sedan konstaterat att student och Semester inte alls hänger ihop! Varför tror du att det är så många studenter som sommmarjobbar, eller går på sommarkurser? Det är INTE för att tjäna ihop till semestern det kan jag lova....

Svar på tråden CSN....