• cooki

CSN....

...är ju helt dumma i huvet!!
    Ska börja plugga i höst efter att ha jobbat i två år. Går på timlön och får därför en gång om året semesterersättning för ett helt år. Den kom nu i juli. Sen när jag slutar kommer jag få en till för april-augusti. Nu är det ju så dumt att fribeloppet på csn ligger på 49 250:-
    Hur fan ska man göra när man får semesterersättning och lön?? Man kommer ju över fribeloppet hur lätt som helst. Har man månadslön kan man ju tjäna mer än de som går på timlön eftersom man då får din lön även fast man är på semester.
    Tycker det verkar jävligt konstigt. Hur ska man klara sig utan studiepengarna ens?
    Det är ju inte så kul att spara semesterpengar och sen använda dem till att leva för att man inte får pengar från csn, som man har rätt till. Blir så jävla förbannad!!

• Svar på tråden CSN....
  • cooki

Magica dehex: Tror inte du riktigt förstod mitt problem där. När man har jobbat på timlön så får man ut semesterersättning en gång om året, den fick jag i juli och eftersom jag ska börja plugga nu i höst så kommer jag över fribeloppet och får inte ut fullt studielån+bidrag.

• cooki

Mitt problem var inte att jag inte får åka på semester, för det ska jag, OCH min pojkvän som har pluggat i tre år!!

• Magica deHex

Cooki: Ja, jag missförstod totalt ditt problem... Trodde att det var mer av ett "lyxproblem". Men nu förstår jag bättre! Men håller totalt med att CSN är ett otroligt puckat system!!!

• klocka

Från csn:s hemsida:
    ?Hur mycket minskas ditt studiemedel med?

Om din inkomst under det aktuella halvåret överstiger fribeloppsgränsen minskas ditt studiemedel, både studiebidrag och eventuella studielån, med hälften av det överskjutande beloppet.?

Om din inkomst alltså är 30 000 mer än 49250 så borde ditt studiemedel minskas med 15 000, dvs. 750 kr per vecka eller 3000 i månaden.

Håller även med kommentaren ovan att det ju inte precis är CSN som är knäppa ? de följer enbart de regler som finns fastställda, som bygger på att man inte skall jobba när man pluggar, utan då skall man bli försörjd av staten. Egna initiativ med t ex jobb uppmuntras inte tyvärr.

• cooki

Men allvarligt, det funkar ju inte att leva på 3900:- i månaden?!!
    Vad ska man göra då? Jag kan ju inte rå för att jag har jobbat i två år innan jag kom på att jag skulle plugga, eller att jag inte har haft mnadslön. Skulle jag ha sagt upp mig i våras då för att inte ha tjänat nåt alls det här halvåret?? Eller vad vill dem??

• Magica deHex

Men (TS gav mig skrämselhicka, eftersom jag själv skall börja plugga snart så jag kollade upp lite) förstår jag dig rätt TS: Semesterersättningen kommer att komma under din studietid? Och den uppgår till mer än 49 000/termin? Kommer du att jobba tim-anställning då också, medans du pluggar? För som jag förstod hemsidan (krågligt värre) så gäller reducering enbart under själva studietiden, inte vad du jobbat innan. Är du över 25 och jobbat tidigare kan du tom söka extra lån...

• Shoegal

De pengar du får utbetalade mellan juli och december ska väl ingå i det belopp du tjänar under den perioden, oavsett när du arbetade in dem osv. Hur det är med semesterersättning vette sjutton, men mitt tips är att du ringer till CSN och ber dem förklara för dig vad som gäller.

Men systemet med fribelopp är helt sjukt. Mitt förslag är att man slopar det helt och hållet. De studenter som tycker sig kunna arbeta mycket samtidigt som de studerar ska ju kunna ha den möjligheten. Det är först och främst ett lån, inte pengar man får till skänks. Man betalar ju tillbaka sedan. Dessutom så måste man ju visa upp att man klarar sina poäng och inte låter arbetet gå ut över studierna. Klarar man det, varför inte få jobba så mycket man vill?

• cooki

Jag har haft jobb med timlön i två år, men kommer nu sluta för att börja plugga. När man jobbar på timlön (istället för månadslön) får man semesterersättning en gång om året. Det är 12.72 % av allt man tjänat från april -04 till mars -05. Den utbetalas i juli. Så jag fick min semesterersättning nu i juli, plus min vanliga lön. Sen kommer jag få lön i augusti för juli månad, sen i septempber för halva augusti som jag kommer jobba. Sen eftersom jag har sagt upp mig kommer jag i september få en till semesterersättning som är från april -05 till augusti -05. Hoppas du förstår nåt.

• Shoegal

Jodå, jag förstod, men jag vet inte hur CSN räknar. Antagligen räknar de alla pengar som utbetalats under perioden juli-dec oavsett när du tjänade in dem. Jag är timanställd över sommaren och får min semesterersättning inbakat i min lön varje månad. Men det blir ju dumt för dig som får det i en klumpsumma. Du kanske kan be din arbetsgivare hålla inne semesterersättningen och betala ut den pö om pö så du inte kommer över fribeloppet?

Men är det stora summor vi pratar om? Kommer du långt över fribeloppet? Jag har för mig att om du tjänar tex 10 000 kr över fribeloppet får du betala tillbaka hälften, dvs 5000 kr när de kollar din taxerade årsinkomst vilket ju görs året efter du tjänat pengarna. Men visst är det surt att behöva betala tillbaka surt förvärvade pengar...

• cooki

Jag har mailat till csn och frågat och de säger att all skattepliktigt inkomst räknas med

Svar på tråden CSN....