• cooki

CSN....

...är ju helt dumma i huvet!!
    Ska börja plugga i höst efter att ha jobbat i två år. Går på timlön och får därför en gång om året semesterersättning för ett helt år. Den kom nu i juli. Sen när jag slutar kommer jag få en till för april-augusti. Nu är det ju så dumt att fribeloppet på csn ligger på 49 250:-
    Hur fan ska man göra när man får semesterersättning och lön?? Man kommer ju över fribeloppet hur lätt som helst. Har man månadslön kan man ju tjäna mer än de som går på timlön eftersom man då får din lön även fast man är på semester.
    Tycker det verkar jävligt konstigt. Hur ska man klara sig utan studiepengarna ens?
    Det är ju inte så kul att spara semesterpengar och sen använda dem till att leva för att man inte får pengar från csn, som man har rätt till. Blir så jävla förbannad!!

• Svar på tråden CSN....
  • cooki

Jag har redan fått den största summan av semesterersättningen, så det blir lite svårt att göra det. Jag har redan fårr 38 000:- i lön sen kommer jag få en till på ca 16 500:-, sen ca 15 000:- inkl. andra semestersättning. (Allt är innan skatt!!)

• Magica deHex

*Mummel mutter, brända hjärnceller* Håller fullständigt med ovanståedne skribent: RING CSN! Det må ara tre dagars telefonkö, men det är de som är mest insatta. Om inget annat kan du ju alltid sitta här och försöka reda ut saker samtidigt som du står i telefonkö!

Ett annat tips (fast det kanske du redan har gjort???) Är att då in på CSN's hemsida och göra en provkalkyl. Då ser du hur mycket det sänks.

Men som jag förstått det från dina siffror: Neddragning av lån etc gäller bara under den period du söker lånet (tror jag om jag förstått det hela). Allts¨om du pluggar HT 2005 (Mitten av sepetember till mitten av januari) så är de "inkomster" du bara behöver oroa dig för den sista semesterersättningen i september + ev sista lönen beroende på när terminsstart är.

Fast som sagt: RING `CSN -de t är deras skyldighet att hjälpa!!!!

• cooki

Kan man göra en provkalkyl? Det måste jag gå in och kolla på.
    Men det är ju sjukt att man inte ska kunna jobba innan man börjar plugga. Det är ju så orättvist med för hade jag haft månadslön hade det inte varit samma problem.

• Magica deHex

Aaah - nu sr jag vad som är så puckat - CSN räknar kalender-år inte terminsår... Blö för dom! Då förstår jag att du är ledsen ocha tt det kan bli krångligt

• Shoegal

Magica de Hex: Tyvärr, jag vill minnas att de räknar halvårsvis, dvs från 1 jan - 30 juni och 1 juli - 31 dec. Oavsett när din skola är. Som exempel: Sambon läste på höstterminen endast till september. Han läste iofs lite under sommaren också. Då han slutade skolan tänkte han börja tjäna pengar och jobbade som fasen. Vad vi missade var att fribeloppet gällde inkomster tom 31 dec (även om han iofs hade högre fribelopp eftersom han inte läste så många veckor under perioden 1 juli - 31 dec). Typiskt nog jobbade han rejält över fribeloppet ändå och fick en rejäl skuld till CSN. För pengar han tjänat EFTER att han slutat skolan och man tycker att CSN borde skita i hur mycket man jobbar. Så det gäller att läsa papper ordentligt, det har vi lärt oss nu *S*

• cooki

Ja, och eftersom min pojkvän också är student blir det inte mycket pengar där inte.
    Jag har ju lite sparade pengar, men de vill jag ju inte ta av!!!

• Shoegal

Det tog för lång tid att knåpa ihop mitt inlägg så du hann redan upptäcka det själv

• cooki

Har varit inne och tittat på hemsidan, men jag hittar ingen provkalkyl. Vart finns den nånstans?

• cooki

Hmm. Var inne och tittade men såg inte vart man kunde fylla i hur mycket det skulle sänkas nu. Bara hur inkomsten efter utbildningen påverkade återbetalningssumman.
    Usch, jag vill inte ha nåt med csn att göra. To bad for me att jag måste..

Svar på tråden CSN....