• cooki

CSN....

...är ju helt dumma i huvet!!
    Ska börja plugga i höst efter att ha jobbat i två år. Går på timlön och får därför en gång om året semesterersättning för ett helt år. Den kom nu i juli. Sen när jag slutar kommer jag få en till för april-augusti. Nu är det ju så dumt att fribeloppet på csn ligger på 49 250:-
    Hur fan ska man göra när man får semesterersättning och lön?? Man kommer ju över fribeloppet hur lätt som helst. Har man månadslön kan man ju tjäna mer än de som går på timlön eftersom man då får din lön även fast man är på semester.
    Tycker det verkar jävligt konstigt. Hur ska man klara sig utan studiepengarna ens?
    Det är ju inte så kul att spara semesterpengar och sen använda dem till att leva för att man inte får pengar från csn, som man har rätt till. Blir så jävla förbannad!!

• Svar på tråden CSN....
  • BabyJia

kände oxå så innan att jag inte ville ha studielån...men insåg te slut att jag måste om jag ska kunna få mej en utbildning:-/

• cooki

Jo, man måste ju det. Men blir ju så trött på att det ska krångla med allt jag gör. Hoppas bara det kommer ordna sig med det här med nu. Nån som vet vad man ska göra om man inte får ut mer än 4 000:- från csn? Finns det nåt bidrag eller nåt annat man kan få då?
    Inte för att jag har nån större lust att ha det men vad ska man göra? Har hyra på 2 000:- (4 000:-, men delar den med pojken min), sen andra räkningar, busskort för ca 700:-
    Ska jag leva på 300:- som jag måste köpa mat för?? Kommer ju aldrig gå!!

Klaga klaga klaga.. Jag gör inget annat känns det som!!

• cooki

Har kommit på hur jag ska göra för att få lite mer pengar varje månad. Om jag tar lån 16 veckor istället för 20 veckor, och använder min sista lön från jobbet, så får jag ca 6000:- i månaden istället eftersom jag får tjäna ca 59 000:-, om jag gör det. Så får det bli, om jag lyckas skicka iväg papprena nån gång. Att det ska vara såå svårt!!

• ormizen

Hej Cooki, jag har suttit i samma situation som du, brytningen mellan csn på sommaren ligger den sista juni, finns det någon möjlighet att du kan "skyffla" över en del pengar över det strecket? Så att du på det sättet minskar dina inkomster? Min arbetsgivare betalade ut mitt senare helt eneklt..hoppas det även kan hjälpa dig.

• cooki

Nä, jag har ju redan fått den stora delen av semesterersättning som förstör allting, så det blir lite knepigt.

Men min pojkväns mamma säger att man visst kan få fullt lån även fast man jobbat. Flera arbetskamrater till henne hade jobbat och sen slutat och börjat plugga, men ändå fått fullt studielån, så jag vet inte riktigt hur det fungerar egentligen.

• ormizen

Ja du kan få fullt lån Cooki om du inte överstiger den utsatta summan. Om du gör det drar (ursäkta utttycketI fanskapet av så att det blir "rätt". Om du senare skriver tex att du kommer att tjäna lite mindre än vad du i verkligheten kommer att göra så blir du återbetalningsskyldig.

• cooki

Jo, jag vet att det är så, men pojkvännens mamma sa att hennes arbetskamrater som hade pluggat hade också jobbat innan och sen slutat, precis som jag, och sen fått fullt lån. Och de hade nog högre lön än vad jag har!

• bjden

Jag är nog korkad men pengar är pengar, inkomst är inkomst. Om det är semesterlön eller annan lön är väl egalt, det är pengar som du tjänar in som ska användas till uppehälle. Studistöd/studielån är ju att likna vid bidrag och på sätt och vis är det ju inkomstprövat (Fribelopp). Har man mycket pengar (mer är fribelopp) får man mindre pengar av staten.

Nu skriker ni säkert att det är ett lån som ska betalas tillbaka och inget bidrag. Sant men vilket låneinstitut lånar ut flera 100.000 i 40-50 år utan säkerhet till en minimal ränta. Dessutom behöver du inte börja betala förrän du slutat plugga. Är ni missnöjda med systemet, låna pengar på Resurs Bank eller liknande med 12% ränta utan säkerhet (Betala tillbaka på 10 år). Då får du jobba och tjäna hur mycket pengar du vill under tiden.

Du kan ju inte säga att du "bara" har 4000 att leva på, du har ju 49000 (eller hur mycket det nu var) till eller hur?

• Magica deHex

Bjden: Du har missat hela poängen med TS (föråt om jag lägger orden i munnen på dig) inlägg tror jag.

Visst, jag tror nog säkert att om det värsta blir ännu värre att dessa pengar kan användas för studier. Men hon ville ju använda pengarna till semester! Och vem kan klandra? Livet är inte till för bara slit....

• bjden

Magica: Så då ska staten betala för en semester när man istället kan ta de pengarna och dela upp på 6 månader vilket ger 8000 i månaden eller 4000 i månaden under 1 år. Bara en fundering. Det är ju som att säga folk ska kunna ha försörjningsstöd även om de tjänar pengar till sitt uppehälle själva.

• Magica deHex

Bjden: Vi har helt klart olika ynvinklar på saker och ting Jag ser din poäng - men håller inte med dig! I mina ögon så är verkligen CSN-lån ett ockerlåneinstitut. De tjänar på att de lånar pengar till unga männsikor (oftast) som då inte har någon säkerhet. Men det är inte min poäng egentligen. Min poäng är att CSN-pengar visst skall ses som ett LÅN och inte som en gåva från staten! Jag betalar nu ca 13 000/år tillbaka till CSN, och visst det är inte mycket fast det svider, men jag överlever. Men tror du min studieskuld minskar för det??? Så kom inte och säg att staten inte tjänar på CSN!

Sedan är det självklart en helt annan diskusiion om det är bra eller dåligt att CSN finns. Vi är väl kanske lite bortskämda här i Sverige när jag tänker efter, med att kunna låna pengar hux flux till studier. I UK till exempel så är det jättevanligt med extrajobb för att betala avgifter etc.

• bjden

Magica: Näe, och gudskelov måste man ju inte tycka lika i allt. Men det måste du väl håll amed om (även om du ser det som en nackdel) att det är inte alla låneinstitut som ger en ett amorteringsfritt lån som de sedan skriver av när man är 50+ eller nåt.....

• cooki

När man har jobbat i två år och har tjänat ihop semesterersättning tycker jag att man har rätt att använda dem till semester!!!

Staten betalar ju ut en himla massa bidrag till folk som inte behöver det, socialbidrag till folk som skulle klara sig utan, a-kassa till folk som hellre går hemma än jobbar, bidrag till folk som är sjukpensionärer även fast de är helt friska!!
    Så varför skulle inte jag kunna få ta ett fullt LÅN!!?

Svar på tråden CSN....