Hoppe tossan skrev 2009-01-28 09:26:04 följande:
Sitter här och är sjuk forftarande... snart 2 veckor. 39 graders feber igårkväll. Suck.Angående dagis så är jag LIVRÄDD för att göra fel. Så det är med oro i magen jag läste det du skrev, Mollie. Och jag blev också riktigt riktigt sur. Man betalar för 40 timmar och Alfred är där bara 15 timmar... Å, ni måste fixa det på nåt sätt. Vet inte hur, men jag hoppas det löser sig!FÖr oss blev höjningen en bra grej, om jag fattat det rätt. Vi hade ju sökt om 25 timmar för M, för att få ner kostnaden och för att det var första gången på dagis och det inte skulle bli så långa dagar etc. Men jag har insett att det är tajt med 25 timmar för min del, som pluggar heltid, så nu när man betalar samma oavsett så antar jag (och har frågat personalen) att man får utnyttja upp till 40 timmar (såvida man jobbar elle rpluggar heltid). Nu blir det ju inte 40 timmar för när det är lite att göra i skolan så hämtar jag självklart tidigare. Men är det någon som vet om man måste göra en ny ansökan från 25 till 40 timmar i alla fall?
Men alltså när ska du piggna i?? Verkar ju ta om på dig!
Pratade med personalen i morse. Såhär är det med timmarna. Antingen har man0-25 timmar och betalar en viss summa oavsett om man är på dagis 10 timmar eller 25 timmar. Eller så har man 25-40+ timmar. Då är det en högre avgift men den är den samma oavsett om du är där 21 timmar eller 40 timmar.
Tror du måste lämna in en ny ansökan, JA!
Och avgiften är ju uträknad efter inkomst, så den är ju ej lika för alla, men samma regelr gäller för alla.
Vad det gällde vårt fall så är det så att man bara får ha honom på dagis den tid som man jobbar oavsett om det innebär att vi inte utnyttjar alla 25 timmar. Trots att personalen sa att det vore bra med lite bättre dagar/tider så då valde vi det. Nu gäller inte det, utan det är den faktiska tiden som gäller. Betalar för 25 timmar men han FÅR inte vara där mer än 14 timmar (i snitt)/vecka för att våra arbetstider ser ut som de gör. Taskigt att man som barn till skiftarbetande förälder ska missgynnas!
Nu sa jag som det va till personalen att om vi ska gå efter våra tider så innebär det att han måste väckas från middagsvilan 3 dagar/ varannan vecka, vara på dagis MAX 2 timmar. Undrade hur det skulle anses som pedagogiskt och de skulle ta upp det med rektorn igen. Förstår ju personalen och egentligen rektorn med, för detta är ju politiska beslut vad ajg förstår...