• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • Mollie
    marsbabymamma skrev 2009-01-29 08:26:26 följande:
    Ja stå på dig Mollie! Skiftarbete och dagis är en dålig kombination uppenbarligen...Jag försöker oxå ha Irma där så lite som möjligt men ibland har hon varit där fast jag varit ledig (3 gånger kanske) men det är ju främst för att hon fullkommligt älskar att vara på dagis. Det är fördelen för oss med koperativ, det blir en aning flexiblare och vi betalar samma ganska låga avgift oavsett hur mycket de är där.Nu är Irma på dagis trots att vi är hemma båda två!! MEN det är för att Jonas jobbar hemmifrån halva dagen och jag ska göra en hemtenta så så fort vi är klara med det så hämtar vi hem skruttan!!
    Har en bekant med barn på ett föräldrakoperativ, i min kommun och samma regler gäller för dem (de jobbar också skift, iaf en av föräldrarna) som det gör för mig. Så det är nog för att vi inte har samma kommunlednign helt enkelt.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Hoppe tossan

Usch va förvirrad jag blir av alla bestämmelser!

• Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-01-29 17:23:08 följande:
    Usch va förvirrad jag blir av alla bestämmelser!
    Ja, du är inte ensam...

Jag fick iaf besked om att vi FÅR lämna honom före lunch, alltå typ 10.45! Puh!! Är skitglad för det. Då blir det lunch och sova på dagis, vilket känns mycket bättre! Vore en fasa att väcka honom hemma...
    Nu ska jag ta och ringa ett samtal till rekorn för att få  svar på hur det är med skiftarbete.
  • Mollie

Kan även säga att han kom hem med bitmärken på armen igen!
    Pratade med personalen och de vet 100% säkert vem det är nu för de säg när det hände och de försäkrade mig om att de jobbade med detta hela tiden.
    Ja..., det får man ju hoppas...! Bävar för hur det kommer att bli, ytterligare 2 barn till kommer på inskolning nästa vecka!

• Tess82
    Mollie, vad skönt att det löste sig med tiderna men tråkigt med bitmärkena. Får verkligen hoppas att de håller koll så de kan hindra "bitaren" innan han "slår till" nästa gång.
    Linnea -07
  • Hoppe tossan

Åh fy ändå, Mollie! Hoppas att det löser sig för er, både vad gäller dagistider och hanteringen av bitaren.... Och vad gäller ytterligare 2 barn... ja, vad ska man säga. Det är ju bedrövligt. Och synd om personalen också!

• Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-29 19:42:42 följande:
    Mollie, vad skönt att det löste sig med tiderna men tråkigt med bitmärkena. Får verkligen hoppas att de håller koll så de kan hindra "bitaren" innan han "slår till" nästa gång.
    Ja, men nu är det 3e gången på vårt barn... Hur många andra barn har denna bitare hunnit med?
  • Mollie

Känns som om jag håller upp den här tråden på egen hand... Ni andra lyser med er frånvaro?? Eller är det jag som har så j-a trist liv så jag inget annat har för mig??

Sonen hade nu på kvällen 39,5 i temp och ögoninflammation på båda ögonen! Skulle på dop i morgon... Eller ja, jag åker ändå, men han får vara hemma med pappa. Fattar inte hur denna helg ska gå ihop? Jag ska jobba, gå på dop, fira en födelsedag, maken skulle helst vara i skogen och hugga ved (men den tanken har vi lämnat nu), laga bilen som gick ösnder idag och mitt i allt så är pojken sjuk... Det innebär att en av oss måste vara hemma med honom och det sinkar oss. Men inte så mycket att göra åt.

Antar det blir VAB i början på veckan och kanske vi kan spar nått till dess... Blir ju förmodligen inte dagis på några dagar nu..., 4-5 dygn sa BVC vid förfrågan.

• Tess82
    Mollie, skönt att det är nån som håller tråden igång, jag försöker också vara aktiv men inte lika duktig som dig . Trist att han är sjuk, hoppas att ni får helgen att gå ihop skapligt ändå.

Imorgon ska vi på kalas också, Linneas kusin fyller 9.

Sambon kommer hem inatt med "nya" raggarbilen som han köpte i USA i höstas så han har väl fullt upp hela helgen. Sen ska han vara pappaledig i 3 veckor med Linnea så nu får hon långledigt från dagis igen. Hoppas bara att han tar sitt ansvar nu med Linnea och inte litar på att jag gör allt om jag är hemma, jag studerar ju faktist så jag har annat att göra. I värsta fall så får jag väl plugga på bibblan eller nåt så han förstår, men jag tror nog inte att det blir några problem han har börjat ta med Linnea på lite allt möjligt och tar betydligt mer ansvar nu än när hon var mindre.
    Linnea -07
  • Mollie
    Tess82 skrev 2009-01-30 21:58:19 följande:
    Mollie, skönt att det är nån som håller tråden igång, jag försöker också vara aktiv men inte lika duktig som dig . Trist att han är sjuk, hoppas att ni får helgen att gå ihop skapligt ändå.Imorgon ska vi på kalas också, Linneas kusin fyller 9. Sambon kommer hem inatt med "nya" raggarbilen som han köpte i USA i höstas så han har väl fullt upp hela helgen. Sen ska han vara pappaledig i 3 veckor med Linnea så nu får hon långledigt från dagis igen. Hoppas bara att han tar sitt ansvar nu med Linnea och inte litar på att jag gör allt om jag är hemma, jag studerar ju faktist så jag har annat att göra. I värsta fall så får jag väl plugga på bibblan eller nåt så han förstår, men jag tror nog inte att det blir några problem han har börjat ta med Linnea på lite allt möjligt och tar betydligt mer ansvar nu än när hon var mindre.
    Då har ni med lite att göra i helgen då! Speciellt din sambo!  Vad är dert för bil han köpt hem?
Svar på tråden Dalatråden