• Mollie

Dalatråden

VÄLKOMMEN TILL DALATRÅDEN!

Här samlas vi som bor i Dalarna och vill prata om allt mellan
    himmel och jord.

Är du i barnplaneringsstadiet?
    Är du gravid?
    Är du förälder?
    Är du sugen på att bara snacka?
    Är du ibehov av lite tips och råd?
    ALLT är du välkommen med!

En gång i tiden har vi en fikatråd, men den var svår att hålla vid liv då vi bodde så utspritt i landskapet och vi som träffades någon gång som gravida och nyblivna föräldrar har nu börjat att jobba/plugga och tiden räcker inte till.
    Är det någon som vill dra igång en fikatråd är det bara att gör det! Säg till så kan jag lägga in en länk till den tråden i såfall.

Välkommen hit och ha trevligt!

Länk till förra tråden;
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m36124788.html
    Tror detta är vår 11e tråd nu.
    ~Kurbits~
  • Svar på tråden Dalatråden
  • Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-02-06 11:30:00 följande:
    Mollie: Vad fick ni för pencillin? M fick ju ett till urinvägsinflektionen som vi fick lov att byta ut för det var så äckligt och rent plågsamt för honom. Annars är jag lite anti-pencillin. Vet att många läkare skriver ut det i "onödan". jag fick ju antibiotika nu sist, men på sjukvårdupplysningen sa den gamla erfarna syrran att man inte skriver ut det längre mot tex bihåleinflammation. Men det var precis det det stod på ordinationen. Så jag blev lite misstänkt... Man vill ju ABSOLUT inte ta det i onödan. Hursomhelst har jag inte utvecklat antikroppar mot det, för läkaren tog blodprov mot misstänkt allergi (fick utslag i somras av heracillin). Blir mer och mer misstänkt mot den där läkaren du pratar om, MOllie... LIlla stackarn, hoppas han kryar på sig. Men var inte så orolig om han är hängig och trött. Det tror jag är "normalt". Kroppen återhämtar sig. Vi "stora" blir ju också extremt trötta av sjukan och ett barn borde bli ännu tröttare kan jag tro.
    Han fick Kåvepenin mot öroninflammationen och har inte reagaerat på det än, mer än att han var piggare idag när han vakande.
    Jag är anti-medicin öht, så jag var rätt ifrågasättnade kan jag säga, men litar på denna läkare. Så det är inte mot flunsan han fått det, det är ju virus.

Fast hängig och trött har han ju varit i en vecka nu och igår var det äckligt, svarade inte på frågor och var okontaktbar, ögonen öppnade sig inte helt på hela dagen. Kan inte säga att han var "normalt" trött och hängig.

Inboxar dig namnet på läkaren på VC.
    ~var dig själv, det finns redan så många andra~
  • Irma07

Då missade jag er då Mollie...gick hem från akuten 15.00 igår.

Rätt inställning! Undvik antibiotika i onödan! Men loja barn med ilsket fula trumhinnor och Hoppetossor med groteskt rejäl bihåleinfl ska definitivt ha det!

Vanlig simpel bihåleinflammation däremot behöver det inte. Gjorde ett skolarbete på sinuit i höstas och det enda som hände var att man var sjuk en dag mindre än utan ab. MEN vissa sinuiter utvecklas mer ilsket och måste ha behandling.

• Mollie
    marsbabymamma skrev 2009-02-06 21:40:53 följande:
    Då missade jag er då Mollie...gick hem från akuten 15.00 igår. Rätt inställning! Undvik antibiotika i onödan! Men loja barn med ilsket fula trumhinnor och Hoppetossor med groteskt rejäl bihåleinfl ska definitivt ha det! Vanlig simpel bihåleinflammation däremot behöver det inte. Gjorde ett skolarbete på sinuit i höstas och det enda som hände var att man var sjuk en dag mindre än utan ab. MEN vissa sinuiter utvecklas mer ilsket och måste ha behandling.
    Ja, just ja, du är där på praktik... Synd vi inte fick dig som syrra då!
    Och du.., vad är sinuit?? Du måste ju skriva svenska här förstår du väl??
  • Tess82

Sinuit=bihåleinflammation

Nyss kommit upp ur sängen, rejält förkyld och idag ska vi på svärmors 70-års kalas.

Linnea -07
  • Hoppe tossan

He he. VIsste till och med jag fastän jag inte är syrra än. Men jag är ju löjligt intresserad av sånt där och har alltid varit.

• Irma07

Flåt....glömmer bort mig ibland...

• Hoppe tossan

Mollie: Läste din blogg och hela berättelsen om Alfred. Och måste säga att jag blev ännu mer irriterade på doktorn på VC...

• Mollie
    marsbabymamma skrev 2009-02-08 14:15:26 följande:
    Flåt....glömmer bort mig ibland...
    Du är förlåten!
    Hoppe tossan skrev 2009-02-08 14:23:41 följande:
    Mollie: Läste din blogg och hela berättelsen om Alfred. Och måste säga att jag blev ännu mer irriterade på doktorn på VC...
    Jo, han står inte så högt i kurs nu ska jag säga...
  • Hoppe tossan

Hör man efter så är det säkert fler som har nåt att komma med... Men det du beskrev om att direkt man kom innanför dörren... Precis så var det för oss också. OCh det sa han också. "jag såg det direkt ni kom in att det var en frisk pojke"... Grrrrrrrr...

• Mollie
    Hoppe tossan skrev 2009-02-08 20:21:10 följande:
    Hör man efter så är det säkert fler som har nåt att komma med... Men det du beskrev om att direkt man kom innanför dörren... Precis så var det för oss också. OCh det sa han också. "jag såg det direkt ni kom in att det var en frisk pojke"... Grrrrrrrr...
    Ja, jag tror det med. Var själv på VC i ett annat ärende igår och mötte honom i korridoren, kände total avsky kan jag säga. Hade jag varit ensam med honom hade jag tryckt upp honom mot väggen och frågat HUR han kan dels kan missa en öroninflammation som är rätt långt gången, dels hur han behandlar små barn som faktikst inte mår bra?! Vågar inte säga det här, men svär en lång harang &/%¤/&()/()(&/&%(/%¤#%#"¤#¤/#&%¤/(!!!

Ja, jag var till VC som jag skrev och tog ett halsprov som visade StrepA! Som jag misstänkte så nu går även jag på pencillin och som ajg själv "räknat" ut så har jag varit smittbärare på detta sen jul, eller det har gått runt blans oss i familjen. Maken är den som är frisk nu så jag och sonen blir ju av med StrepA nu när vi äter pencillin. Hoppas vi brutit smittan nu!
    Är hemma och vabbar idag, han har feber IGEN!!! Så det är ju nått virus som vi drar på också. Känns som om man blir knäpp snart alltså!
Svar på tråden Dalatråden