• lillstrumpan81

Rödbetssallad

Ska göra egen rödbetssallad till julborden. Och vill ha sådär som man ser i affärerna. Men utan alla E ämnen och förtjocknings ämnen. Så är det någon som vet hur man gör???

Skulle även bli glad över en bild på så jag ser hur det ska bli:)

Någon som vet om man ska koka egna rödbetor eller om man ska köpa inlagda???
    Har aldrig gjort detta förut så massa av tips tack.

• Svar på tråden Rödbetssallad
  • La Lola

www.google.se/search&q=r%C3%B6dbetssallad&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Indy500

hehe en till som letar :)
    Men jag hittar bara recept där man tar inlagda..
    men jag vill koka dom själv, måste man lägga in dom först då?

• lillstrumpan81

Jag har ingen anning. Det var det jag ville få reda på här. Så vi får väl se om någon svarar oss. Tänkte försöka strunta i alla E ämnen och äckelpäckel tillsatser. Och göra egna saker i jul. När man är mamma ledig har man ju lite mer tid än när man jobbar:)

• Waldo

Jag har köpt en burk med färdighackade rödbetor som man gör egna rödbets eller sillsallader med
    Annars måste det funka med inlagda, att koka in själv känns lite överkurs, det är iallafall jag för lat för

• middiz

Har googlat på lite recept, man ska använda inlagda står det

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz

om man kokar dom själv o tillsätter lite ättika för den syrliga smaken sen då? det kanske funkar... får väl helt enkelt leka professor i köket o testa

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • LAV0LINA

Min mamma gör världens godaste (och enklaste) rödbetssallad tycker jag. Hon har äpplen i vilket gör det lite smått syrligt dessutom. Gjorde den ett år till svärmor när dom höll i julklalaset och den var mycket uppskattad av sambons släkt:

Lika delar äpplen och rödbetor i små tärningar (färdiginlagda skivade rödbetor brukar jag använda).
    Vispad grädde (mängd varierar beroende på hur mycket man gör, men höfta lite. det ska ju inte vara alldeles vitt eller så)
    Majonäs (samma här, höfta och smaka av typ)
    Smaksätt med kryddpeppar, vitpeppar.

Superenkelt, och jättegott!

• lillstrumpan81

Lavolina. Ditt recept låter jättebra. Får skriva av det och testa. Menar du ca 100 g rödbetor och 100 g äpple? Eller ? Men dette får det nog bli. Tack så mycket.:)

• LAV0LINA
    Svar på #8
    Precis, fast jag brukar bara ögonmåtta och se att jag har två ungefär lika stora högar
  • lillstrumpan81

Lavolina. Hej igen. Ska det inte vara något salt i???

Svar på tråden Rödbetssallad