• lillstrumpan81

Rödbetssallad

Ska göra egen rödbetssallad till julborden. Och vill ha sådär som man ser i affärerna. Men utan alla E ämnen och förtjocknings ämnen. Så är det någon som vet hur man gör???

Skulle även bli glad över en bild på så jag ser hur det ska bli:)

Någon som vet om man ska koka egna rödbetor eller om man ska köpa inlagda???
    Har aldrig gjort detta förut så massa av tips tack.

• Svar på tråden Rödbetssallad
  • LAV0LINA

Det är liksom ett sånthär "på en höft"-recept

• LAV0LINA
    Svar på #10
    Ingen aning, tillsätt om du tycker det behövs
  • Rigmor Mortis
    Svar på #7
    Den låter nästan som min, fast jag har mer rödbetor än äpple (två tredjedelar rödbetor ungefär) och crème fraîche istället för grädde. Jag använder de inlagda, skivade rödbetorna.
  • LAV0LINA

Det låter ju också gott
    Det blir nog lite mer syrligt också när man har crème fraîche istället för grädde kan jag tänka mig?
    Kankse ska prova en sån variant i år?

EKJ76 skrev 2008-12-09 13:05:09 följande:
    Svar på #7Den låter nästan som min, fast jag har mer rödbetor än äpple (två tredjedelar rödbetor ungefär) och crème fraîche istället för grädde. Jag använder de inlagda, skivade rödbetorna.
  • VIXIE

Har ett recept från Terneborgs Lyckliga Kokbok här(något modifierad då det är för veganer) de använder sig av sojagrädde tex

7 inlagda rödbetor(borde finnas eko att få tag på) finhackade
    2 skalade finhackade syrliga äpplen
    2 dl majonäs
    4 dl vispad grädde
    Vispa ihop grädde och majonäs rör ihop rödbet/äpplehack med majo/gräddblandningen (Jag brukar tillsätta lite av rödbetsspadet för färgens skull) Dekorera med en persiljekvist och ägghalvor)
    Vill man ha sillsallad är det bara att tillsätta finhackad inlagdsill efter smak

Majonäsrecept  ca 4 dl

2 äggulor
    1/2 tsk salt
    1 nypa vitpeppar
    1/2 msk rödvinsvinäger
    4 dl neutral olja
    Se till att ha samma temp på alla ingredienser
    Blanda äggulor,salt,peppar och vinäger i en skål.Tillsätt oljan droppvis under kraftig vispning.Blir det för tjockt kan man spä med liite vatten.
    Lycka till!

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • VIXIE

Ja la in receptet på majonäsen för jag såg på min gamla burk i kylen att den innehöll 3!! olika förtjockningsmedel och ett konserveringsmedel!!!

• Indy500

VIXIE skrev 2008-12-09 13:55:28 följande:

Har ett recept från Terneborgs Lyckliga Kokbok här(något modifierad då det är för veganer) de använder sig av sojagrädde tex7 inlagda rödbetor(borde finnas eko att få tag på) finhackade2 skalade finhackade syrliga äpplen2 dl majonäs4 dl vispad gräddeVispa ihop grädde och majonäs rör ihop rödbet/äpplehack med majo/gräddblandningen (Jag brukar tillsätta lite av rödbetsspadet för färgens skull) Dekorera med en persiljekvist och ägghalvor)Vill man ha sillsallad är det bara att tillsätta finhackad inlagdsill efter smak Majonäsrecept  ca 4 dl2 äggulor1/2 tsk salt1 nypa vitpeppar1/2 msk rödvinsvinäger4 dl neutral oljaSe till att ha samma temp på alla ingredienserBlanda äggulor,salt,peppar och vinäger i en skål.Tillsätt oljan droppvis under kraftig vispning.Blir det för tjockt kan man spä med liite vatten.Lycka till!
    tack det var ett bra.
    ska ut o leta eko inlagda nu.
    annars kokar ja självolägger in får ta några dar extra :)
  • VIXIE

Indy500: Lycka till! Kan faktist inte komma på ifall jag sett några eko-inlagda rödbetor när jag tänker efter.Glöm inte pepparroten om du ska lägga in själv8(stället för konserveringsmedel)Skrattande

• pp08

Hur noga är ni med majonäs ?(som är gjort på rå äggula- salmonella risk). Vet att risken för samlmonella i svenska ägg är liten men nyligen har det ju t o m varit salmonella i rucola sallad!

Har hört att just konserverade majonäsprodukter är bättre för oss gravida för att undvika smittorisken.

Svar på tråden Rödbetssallad