• lillstrumpan81

Rödbetssallad

Ska göra egen rödbetssallad till julborden. Och vill ha sådär som man ser i affärerna. Men utan alla E ämnen och förtjocknings ämnen. Så är det någon som vet hur man gör???

Skulle även bli glad över en bild på så jag ser hur det ska bli:)

Någon som vet om man ska koka egna rödbetor eller om man ska köpa inlagda???
    Har aldrig gjort detta förut så massa av tips tack.

• Svar på tråden Rödbetssallad
  • VIXIE

HAr faktist aldrig hört talas om salmonella i ägg(aldrig tänkt på det i alla fall)
    Har läst mig till att salmonella är ytterst ovanligt  bland ägg och köttdjur då vi har en väldigt"ren" miljö.Salmonellasmitta kan komma från gödselvatten eller djurspillning(därför är det viktigt att skölja grönsaker i rent vatten.De görs alltid tester på höns och kycklingar.Det vi svenskar smittas oftast av är reptiler och sköldpaddor och såna husdjur och om vi har varit utomlands. Tror inte du behöver vara orolig.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Darla

Jag brukar använda det här receptet när jag gör rödbetssallad, fast jag smakar av med mindre mängd senap för annars så tycker jag att den lätt dominerar. Jättelätt att svänga ihop och brukar bli gott med.

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=5258&receptname=Snabb%20r%C3%B6dbetssallad

• lillstrumpan81

Tack så jätte mycket för bra tips och råd. Speciellet bra att göra egen majonnäs:) Så jag skiver av lite bra recept så får vi se hur salladen blir.

• Sexymala

Får jag kapa tråden lite och ta upp detta med majönäs igen... Funderar på VAD i köpt majonäs som är så fett? Det är ju 77% fett i, men hittar inget på ingrediensförteckningen som kan tänkas vara fett, förutom olja och isf är det ju "nyttigt" med majonäs... (Talar om den köpta nu)

För övrigt var det ett bra höft recept Lavvo Det skal jag testa någon dag, även med att blanda i cf och hemmagjord majonäs! Äntligen kan jag få min köttbullemacka till jul utan E ämnen i! Wee!

• PerG

Olja = 100% fett.. you do the math.. ;)

Sexymala skrev 2008-12-11 13:25:14 följande:
    Får jag kapa tråden lite och ta upp detta med majönäs igen... Funderar på VAD i köpt majonäs som är så fett? Det är ju 77% fett i, men hittar inget på ingrediensförteckningen som kan tänkas vara fett, förutom olja och isf är det ju "nyttigt" med majonäs... (Talar om den köpta nu)För övrigt var det ett bra höft recept Lavvo Det skal jag testa någon dag, även med att blanda i cf och hemmagjord majonäs! Äntligen kan jag få min köttbullemacka till jul utan E ämnen i! Wee!
  • PerG

Ett tips som jag upptäckte när vi gjorde egen rödbetsallad var att den blev som godast c:a ett dygn efter den gjordes.... samma dag var den okej, men dagen efter supermumsig!.. Kanske behöver stå till sig lite och suga upp alla smaker.. ;)

• LadyJo

Hej,
    Nån som har ett recept fast utan äpplen i? Vill också göra en E-fri rödbetssallad till jul men sambon protesterar nog om han hittar äpplen i sin sallad... Eller blir det lika bra om man bara tar rödbetor och skippar äpplena helt?

?:*¨¨*:?....men vad gör det om hundra år, när allting kommer kring?
  • PerG

Vi hade inga äpplen hemma när vi skulle göra det och det blev jättegott ändå!..

LadyJo skrev 2008-12-11 20:52:37 följande:
    Hej,Nån som har ett recept fast utan äpplen i? Vill också göra en E-fri rödbetssallad till jul men sambon protesterar nog om han hittar äpplen i sin sallad... Eller blir det lika bra om man bara tar rödbetor och skippar äpplena helt?
  • Sexymala

PerG skrev 2008-12-11 20:41:12 följande:

Olja = 100% fett.. you do the math.. ;)
    Jo, som jag skrev så fattar jag det med.. Men man säger alltid att majonäs är så farligt för att det är fett. Är det "farligt" med rapsolja då med var ju min fråga?!
  • PerG

Njä.. det är väl bara att det är mycket fett.. det är ju "lättare" att ta för mycket fett med majonäs än om man skulle hälla ren rapsolja på sin mat..

En ½dl majonäs ser ju kanske inte så farligt ut på tallriken och därför är det kanske lätt att få i sig mer fett än man bör, men ½dl rapsolja skulle man nog inte ta... typ

Sexymala skrev 2008-12-11 21:01:20 följande:
    PerG skrev 2008-12-11 20:41:12 följande:
    Jo, som jag skrev så fattar jag det med.. Men man säger alltid att majonäs är så farligt för att det är fett. Är det "farligt" med rapsolja då med var ju min fråga?!
Svar på tråden Rödbetssallad