• lillstrumpan81

Rödbetssallad

Ska göra egen rödbetssallad till julborden. Och vill ha sådär som man ser i affärerna. Men utan alla E ämnen och förtjocknings ämnen. Så är det någon som vet hur man gör???

Skulle även bli glad över en bild på så jag ser hur det ska bli:)

Någon som vet om man ska koka egna rödbetor eller om man ska köpa inlagda???
    Har aldrig gjort detta förut så massa av tips tack.

• Svar på tråden Rödbetssallad
  • Ronjas mamma

VIXIE skrev 2008-12-09 15:14:32 följande:

HAr faktist aldrig hört talas om salmonella i ägg(aldrig tänkt på det i alla fall) Har läst mig till att salmonella är ytterst ovanligt  bland ägg och köttdjur då vi har en väldigt"ren" miljö.Salmonellasmitta kan komma från gödselvatten eller djurspillning(därför är det viktigt att skölja grönsaker i rent vatten.De görs alltid tester på höns och kycklingar.Det vi svenskar smittas oftast av är reptiler och sköldpaddor och såna husdjur och om vi har varit utomlands. Tror inte du behöver vara orolig.
    Har inte läst hela tråden såg bara vad du skrivet om ägg och salmonella visst finns det salmonella i ägg men i Sverige är problemet VÂLDIGT litet här i Danmark sälgs svenska ägg som salmonella fria varimot att danska ägg alltid sälgs både som vanligt och som pasteuriserade om man vill göra glass,mayo m.m
  • LadyJo
    Svar på #28
    Tack!
    ?:*¨¨*:?....men vad gör det om hundra år, när allting kommer kring?
  • VIXIE

De flesta sallader där man tillsätter nån vätska,gurkspad,rödbetsspad,ananas mm blir bättre när de fått stå ett dygn i kyl och dragit åt sig varandras smaker "gift sig med varann"

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • LAV0LINA

Absolut, den jag gör brukar jag göra dagen innan.

• VIXIE

Är det nån som hittat eko/krav inlagda rödbetor? De kanske har på Mossagården??? Ska kolla.

• VIXIE

Nä hittade bara mjölksyrade rödbetor men Guu så mycket annat de har där blir alldeles shoppinggalen!"

• Leni82

Ngn som har recept på rödbetssallad med rödbetod som inte är inlagda?

Har nämligen köpt ett gäng råa rödbetor och hade egentligen bara tänkt koka dem o sen göra rödbetssallad... men kanske ska jag snabbinlägga dem så de får lite inlagd smak

• Sara och Henrik

Rödbetssallad med betor som man ska koka själv :)

1/2 kg rödbetor
    2 dl matyoghurt
    2 msk honung
    1 msk färskriven ingefära
    Salt
    Peppar

Skala och koka rödbetorna mjuka i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och låt svalna lite.

Riv rödbetorna grovt och blanda med matyoghurt, honung och färskriven ingefära. Smaka av med salt och peppar.

• Mithera

VIXIE skrev 2008-12-12 10:59:16 följande:

Är det nån som hittat eko/krav inlagda rödbetor? De kanske har på Mossagården??? Ska kolla.
    På vår ICA hittade jag Björnekullas ekologiska, krav-märkta, skivade rödbetor. Där hittade jag även Kavli ekologisk majonnäs (visserligen med ett litet E-nummer i, men bättre än de icke-ekologiska).
  • PerG

Jag har kört på "Real maionaisse" eller vad fasiken den heter.. nån amerikansk variant som jag köpt på ICA... inte alls mycket E.. tror inte det var något E alls faktiskt... och dessutom riktigt god..

Tyvärr inte ekologisk dock...

Mithera skrev 2008-12-15 22:15:13 följande:
    VIXIE skrev 2008-12-12 10:59:16 följande:
    På vår ICA hittade jag Björnekullas ekologiska, krav-märkta, skivade rödbetor. Där hittade jag även Kavli ekologisk majonnäs (visserligen med ett litet E-nummer i, men bättre än de icke-ekologiska).
  • en blev två

Jag brukar också ha kall tärnad potatis i, tycker jag blir gott.

Svar på tråden Rödbetssallad