Inlägg från: Daggkåpa |Visa alla inlägg
  • Daggkåpa

    Snackis 5 * Inbördes beundran*

    Hej mammor, läser som vanligt, skriver sen maratonlånga inlägg som ingen orkar läsa TinaLisa - kul att höra hur ni har det, håller med om att det är blandade känslor när de växer och blir stora - våra små "bebisar". Freja sitter och kan förflytta sig bakåt ålandes på golvet, mannen tycker det är kul om hon snart kryper, men jag vill nog behålla henne"liten" ett tag till. Amningsstopp är alltid lite dubbelt, det är ju så mysigt. Men Frejas två sylvassa gaddar i underkäken gör det lite mindre mysigt... Skönt att du har jobbet i behåll.

    Barbella - låter som du blir väl omhändertagen, skönt att höra. Bra att allt såg bra ut med tappen och att de kollar till lillbebbens tillväxt längre fram. Hur går det på homepartyfronten?

    Angående glass och godis på dagis så har de "gille" en gång i månaden för de barn som fyllt år under månaden, då är det glassbuffé. Men aldrig godis eller kakor, bortsett pepparkakor på lucia etc.

    Vi hade en mysig lussemorgon på dagis, "endast" 70 personer som  var med och lyssnade på sång och hade grötfrukost efteråt. Så kan det gå med ett ambitiöst kooperativ Vi är verkligen nöjda med vårt dagis, det funkar jättebra. Det enda som inte är lika bra är att jag är vikarieansvarig och nu är de som bortblåsa, så jag ska vara där 2 timmar i eftermiddag och ha utelek med de stora barnen. Brukar ju inte behövas, men ibland får man rycka ut.

    Det är så mysigt när barnen förstår, de pratar och berättar, Juni gillar att berätta sagor, vilken fantasi!

    Juni är på dagis, jag är hemma och fixar inför julhlegens omtapersering och ommöblering, Freja ska få eget rum och vi världens snyggaste fondtapet

    Kram på er

  • Daggkåpa

    Hej i magsjuketider....

    Freja kaskadkräks och bajsar i rekordfart, tycker vi kunde få klara oss utan sjukdomar nu efter allt som varit med Freja i början av månaden med hosta, inhalationer och sjukhusbesök. Ser det iaf från den ljusa sidan, bättre nu än på julafton...

    Har lagt in årets julkort i bildgalleriet, kika in för att få er en julhälsning Soda - er lösning är verkligen engagerad, funkar bra för barnen, men kanske inte så rolig för föräldrarna... Men som du skriver, snart klarar han nog att sova själv igen.

    Solaris - vi övade ganska länge innan Freja kom med Junis stora säng, men vi har alltid gått tillbaka med henne, annars är vi chanslösa, ligger Juni i vår säng ligger hon och pratar och grejar så att Freja vaknar...
     
    Juni drömmer mycket nu och vaknar ca 1g/natt, men då ropar hon på oss och vi går in till henne och får henne att somnam i egna sängen. Hon brukar somna om i vårt knä, sen kan man krångla sig därifrån och gå in till våran säng igen. Får väl tillägga att vi har haft både Juni och Freja i egen säng rätt tidigt, så vi föredrar att ha det så, medan andra tycker det funkar bra att ha alla sovandes i sängen tillsammans.

    Igår klädde vi granen, Juni hängde allt på samma gren, ser lite roligt ut

  • Daggkåpa

    Kikar in såhär dan före dan före dan...

    Juni är sista dagen på dagis, jag är hemma och fixar lite inför jul. Klapparna är inslagna och huset julstädat - det var inte igår. 

    I och med omtapetseringen i vårt rum ska Freja flytta till eget rum, vilket ena stunden känns jättebra, andra stunden lite ledsamt, då är hon ju stora tjejen...

    Har återigen lagt upp en knippe bilder, ett på Juni, ett på syskonen och en massa på Freja, bl.a. när hon sitter själv. Nu när barnen blivit lite större så börjar de ju se mer ut som "barn" än som "bebisar" om ni förstår vad jag menar. Kikade på Liam igår och han ser ju ut som en liten kille, som liknar pappa Barbella - verkligen tråkigt att höra att du har det så jobbigt med dina SD, tur att du är undersökt och sjukskriven iaf. Bra månad att ligga på soffan och äta praliner iaf, det finns ju gott om dem i juletider, plus att det inte syns på magmåttet Du får verkligen lova att ta det lugnt och skippa julstressen, du har ju en väldigt viktig anledning till det.

  • Daggkåpa

    Hej igen, här hemma har vi en storasyster som vet vad hon vill:

    "Freja, ställ dig upp, kom nu går vi" Snacka om höga förväntningar på en 6-månaderstjej!

    Hemma idag, mannen slutar tidigt, sen är vi långlediga, ska bli så mysigt, det är ju nu man hinner ses lite mer. Sen ska vi ju renovera och greja också, får väl se hur det blir med könsroller och sånt då, vem som står i köket och vem som målar. Det brukar vara jag som lagar mat och fixar när vi gör sånt hemma, men nu vill jag vara den fixande och bara få släppa penseln och sätta mig vid dukat bord. Rapport kommer.

    Var på Lisaberg igår, köte hem nymalet kaffe och det luktar ju bara gott

    Ibland har det ju skojats om vilka barn som pratar mest och vilka krångliga ord de kan, igår sa Juni när vi åt mat:

    "Det smakar nästan som mango satni" Verkligen bra ord att kunna som 2-åring

    Nu ska skinkan griljeras, kram så länge.

  • Daggkåpa

    Gott Nytt alla mammor och barn!

    Kul att det är fart i tråden, mysigt att höra vad ni har för er. Här har julen varit bra, tomten blev en oväntad succé (ingen tomtemask, bara skägg), Juni är ju lite blyg av sig, så jag trodde aldrig hon skulle våga sitta i tomtens knä, men där hade jag fel, hon satt en bra stund och vilade mot hans kind

    Tomtemaskerna som man köper färdiga är ju så hemska att till och med en vuxen kan bli rädd Till er som är gravida - förstår att det börjar känans tungt nu med magarna, även om barnen är drygt 2 år så bär man ju en del ändå, ännu mer om de hade fått som de hade velat... Hur är barnen mot magarna då? Klappar de och pratar eller bryr de sig inte så mkt?

    Gravid74 - barn är verkligen så söta i såna sammanhang! Juni skulle önska våra gäster gott nytt, istälet blev det god..gott..jul..nytt...år!

    Barbella - så du blev sjukskriven till sist, det låter bra tycker jag, så att du inte har jobbet hängande över dig, nu vet du ju om att du bara ska jobba halvtid. Skönt med lite ompyssling av föräldrarna, det behöver man ibland.

    Här hemma har vi haft fokus på renovering Jag har målat om vårt sovrum, från beigaste beige till färggladaste lila! Vi var SÅ trötta på att det var så blekt i vårt sovrum, så mannen var inte svår att övertala när jag hittade nya tapeten. Vi började greja på annandagen och dan innan nyår blev det klart! Har aldrig tapetserat förut, så det var en utmaning - men det gick bra, till och med mannen blev imponerad Finns en bild för den som vill se den odiskreta tapeten. Eller som mannen sa: "Jag kan förstå om man tycker den är förskräcklig" Men det tycker inte vi

    Ikväll drack Freja välling för första gången, ho har vägrat alla försök i en hel månad, så vi tog en veckas paus och nu ikväll sörplade hon i sig utan protester, hoppas det fortsätter så. Känns som att det skulle vara himla krångligt om man måste ge gröt varje kväll före läggning.

    Kram på er, skriver mer en annan dag.

    Förresten, imorgon är det shopping - nya sovrumsmöbler!

  • Daggkåpa

    En liten fråga (ska försöka skriva mer sen):

    Finns det någon som vill låna ut en gåstol till Freja?

    Och kanske kan ta med den på lördag?

  • Daggkåpa

    Tack för alla ebjudanden om att låna gåstol - ni är snälla ni

    Valde att låna den av Stina, för den såg så enkel ut som den förra vi lånade, ville hellre ha en sån, för den rullar mycket snabbare än de som ser ut som små rymdbaser och har en massa finesser. Minns att Juni flög fram med sin gåstol, hlavt livsfarlig, men väldigt rolig

    Ses ikväll!

    Har förresten varit på Åby idag och åkt "ruschelkana" med Juni

  • Daggkåpa

    Tack så himla mycket för middagen i lördags! Jag behövde verkligen få komma iväg lite själv och bara få babbla med andra mammor/fruar/tjejer En massa kul skratt blev det, både på vår egen, våra mäns och våra barns bekostnad Vissa män blev ju mer uthängda än andra

    Provade gåstolen redab dagen efter vi fick den, efter 5 minuter visste hon hur hon skulle ta sig fram Hon och Juni hade jättekul när Freja åkte runt, så mysigt när de leker ihop.

    Igårkväll när vi la oss var allt lugnt och tyst i huset, alla friska och glada, men vid midnatt vakande Juni med världens kruppanfall, stackarn, man hörde hur varje hosta gjorde jätteont i halsen. Sen började även lillasyster skälla som en hund, men heenes attack var lindrigare. Så sömnen hoppade vi över inatt, och så lär det väl bli de kommande nätternal. Men i nästa liv ska jag sova Calibo finns det möjlighet att få se bilder på nya vardagsrummet? Skulle vara kul att se hur det blev!

    *** Nu kom Juni och sa "jag vill ha Emil på datorn" ***

    Trollsan - usch vad jobbigt edt låter med vattkoppor, men det ska ju genomlidas oavsett, så snart har både du och Tobias gjort ert jobbiga.

    Solaris - synd att du inte kunde komma i lördags, verkligen tråkig anöedning, magsjuka är så äckligt, lider med dig! Hoppas att du är på benen igen och att magen mår bra, både magsjukemässigt och gravidmässigt Amber - trist att du har fått foglossning, är ju inget vidare alls, minns att jag hade ont i symfysen hela tiden, skumt ställe att ha ont på. Har för mig att min bm på mvc sa att sjukgymnasten som de har kontakt med kan ordna foglossningsbälte, så du kan ju höra med dem.

    Igår var vi på brunch med hela familjen, så mysigt och så gott, kunde nästan rulla hem

    På vägen hem hittade vi nytt överkast till sovrummet, blev himla fint - nu fattas bara nya kuddar, ska kolla på indiska, tror de har ngt som passar. Även Frejas rum går åt rätt håll, hissgardinen är på plats, bokhyllan börjar fyllas med barnsaker och rummet blir mysigare för varje dag.

    Kram på er

  • Daggkåpa

    "När Freja blir större kan hon åka med till soptippen"

  • Daggkåpa

    Lyxdag idag, mannen lämnade på dagis och jag sov ut till nio! Blir en bättre människa av sånt

    Freja sover sitt dagliga utesovpass, jag är inne och fixar lite i hennes rum, plus umgås med datorn...

    Har lagt upp några nya bilder från hemmet, dels från vårt sovrum, plus den här bilden från Frejas rum - ett smakprov på färgvalet

    I vårt sovrum har det inte hänt så mycket mer än att överkast och kuddar har köpts in, men gardiner och lampor fattas. Byårn och sängborden gjorde vi iaf om lite, köpte vita malmbyråer från ikea, slängde ut toppskivan och ersatt med bänkskivor i massiv ek Barbella - verkligen tråkigt att höra om mannens arbetssituation, vet ni om han blir varslad, eller är det bara som ni gissar? Tänkte på honom (er) när jag hörde om senaste varslet, vet ju att han ligger på gränsen vad gäller anställningsår. Tur att ni har tänkt smart med bostad mm. så att ni bor hyffsat billigt iaf.

    Soda - jättekul att höra om Allans framsteg på dagis och dina framsteg som lattemamma Det var ni ju verkligen värda efter allt krångel sok har varit. Märkligt att det bara vände sådär, att han vill iväg vid åtta på morgonen!

    Amber - bra vagntips, vi vill nog ha en sån längre fram, men det får vänta tills sen, vi tycker att tre vagnar på 7 kvadrat förråd känns lite mycket redan nu Skojsan - kul att gympassningen funkade, är inte det minsta förvånad över att Lotta bara gillade läget med kvinnan som agerade passare. Imponerad över hennes framsteg på isen, otroligt tycker jag!

    Solaris - mysig Alida är, det är verkligen omtänksamma Vad ska du lägga lönen på då - något till bebben?

    I måndags hade vi en jättemysig dag, tog bussen in till stan, gick i affärer och köpte lite barnleksaker, Juni kikade runt på krabat och ögonen var stooora! Sen gick jag på café med tjejerna, Juni och jag drack latte tillsammans

    Förresten...

    - jag har fått sommarjobb på Mölndals BB - precis som jag ville!
    - vi har bokat flygbiljetter för årets utmaning - båtluff med två små tjejer i juni!

Svar på tråden Snackis 5 * Inbördes beundran*