• Mamma och son

Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?

Hej allihopa som rubriken säger så undrar jag om det är någon som skulle vilja hänga med och hjälpas åt?
    Nu när ekonomin ser ut som den gör för många så vill ju alla spara pengar ialla fall se till att ha en budget ifall något händer som ex. arbetslös.
    Gör det på känsligt så att man får vara anonym om man vill det...
    Själv så sparar jag pengar till att flytta in i en ny lägenhet och få en bäbis och vara mammaledig i ett år :)

Började spara i oktober från att vara på noll varje månad och inte ha pengar de sista dagarna till att faktiskt använda pengarna realistiskt och på riktiga saker och inte bara shopping å Stora fasta utgifter.
    Till att faktiskt ha ner kostnaderna.
    Någon som är intresserad? Skulle behöva lite motivation...

• Svar på tråden Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?
  • Licens To Kiss

Jag menar, jag kommer på nåt jag behöver köper jag de direkt. Jag skriver lite i tråden där vi ska ha 2 köpfria månader. Inge godis, inge redbull, inge ikea för min del. Blää!!

• Mamma och son

Himmelkropp skrev 2008-12-29 23:19:44 följande:

Jag menar, jag kommer på nåt jag behöver köper jag de direkt. Jag skriver lite i tråden där vi ska ha 2 köpfria månader. Inge godis, inge redbull, inge ikea för min del. Blää!!
    Bra tips nej jag börjar ju handla nu till bäbisen som kommer.
    Så köpt massa småkläder till början å sådant men man sparar ju inte så mycket. Å sen massa annat som egentligen ä skit men bara "måste ha" i stunden till barnet. Suck jag orkar inte med det tror jag ska göra som dej å satsa på iallafall en köpfri månad. :/
  • Anonym

bästa sättet att slippa impulsköpen är att inte gå på stan alls, det kan vara svårt men det är ofta enklare än att motstå impulsen att köpa något som man hade klarat sig lika bra utan.

• Finkelkeso

jag köpte en vinterjacka för 800 på rean. men jag har använt lillasysters jacka som knappt får kallas vinterjacka i 2 år så det kändes som ett BRA KÖP.

• Anonym (gullan)

Åh, här vill jag vara med!
    Strör pengar omkring mig på mycket onödigt... har ett stort lån, bilen, ca 80 000. Annars ingenting. Vill egentligen lösa det lånet ASAP! Fast det förstår jag ju att det får ta sin lilla tid...
    Men vill verkligen komma igång med ett ordentligt sparande. Ska flytta om 1-2 månader (lite beroende på hur saker går ihop sig så att säga) och det är fortfarande mycket som ska köpas. Sen är det min självrisk för jag repade bilen för några veckor sedan, så det kommer kosta mig 4000 i jan eller feb. Sååå tråkigt när jag äntligen kände att jag var på väg uppåt!
    Ska bli riktigt riktigt ekonomisk efter det!
    Tur att min kille är motsatsen till mig, han har bromsat mig från att köpa tv för 23 000 och soffa för 25 000. Sånt får vi fixa senare! först måste jag bevisa att jag kan hålla i pengar! sen skulle det ju vara kul, att i framtiden när det blir dags för barn osv, ha en rejäl buffert för alla merkostnader... är inte den som vill vända och vrida på varenda krona då, bättre jag gör det nu då istället!

• Anonym (gullan)

Anonym skrev 2008-12-29 23:24:26 följande:

bästa sättet att slippa impulsköpen är att inte gå på stan alls, det kan vara svårt men det är ofta enklare än att motstå impulsen att köpa något som man hade klarat sig lika bra utan.
    Har du alldeles rätt i!
  • Mamma och son

Hej gullan Välkommen in i gänget :)
    Första tipset är att försöka att skriva upp varje sak du köper och se vad du faktist lägger pengar på en månad. Å efter det lägga upp en budgett för vad du ska få använda pengarna till.
    Jag ska som dej snart flytta om 4 månader, har nästan inga möbler till den lägenheten och ska få barn snart. Så jag har mycket att köpa å så svårt att sätta stop för det. Men jag lyckas ganska bra ändå tycker jag :P
    Var stressad innan men nu ser jag att jag inte brukt så mycket pengar ändå, trodde det var mera köpt en kamera eftersom jag ingen har, å sen mammakläder å massa mat. Blev inte så dyrt då jag köpte allt utom maten på rea.

Men va kul att du fått en vinterjacka Finkelkeso. :) superbra ju :P

• Anonym (Slösa)

Här passar jag nog in. Jag är en riktig slösa, eller jag OCH min sambo ska jag väl säga. Vi gillar att handla bda två, och tänker alltid att det väl "ordnar sig" senare.
    Nu gör det inte alltid det längre, utan vi har börjat få problem med att betala det vi skaffar oss.
    Vi är sjukskrivna bägge två, och har tre små barn.

I dagens läge ser våra skulder ut såhär:

Huslån 2.6 milj
    Billån 124.000
    Blancolån 93.000
    Icakort 12.000
    Lindexkort 6000
    Shellkort 9000
    Barnens Hus 21.000
    Resurs Supremecard 40.000
    Resurs Sepremecard 25.000
    Resurskort 25.000
    Resurskort 25.000
    SEBkort 15.000

Utöver det här har vi fasta räkningar på  runt 15000:-/mån (el, telefon, försäkringar, bensin, mat)

Det är ganska knivigt att få det att gå runt, men vi har bestämt att hålla i slantarna nästa år. Inte handla i onödan och betala av på skulderna istället. Hittills har vi gjort så att vi betalar av på skulderna, och använder korten direkt igen. Skitdumt!!!!!

• MammaLi

Finns det plats för mig också? Vill också bli mer sparsam. Någon av er som har tips på en bra o lätt budget? Gärna tips om ni har några. Kan inte lägga undan jättemycket men många bäckar små så kanske det blir något av det till slut.

• Anonym (Slösa)
    Anonym (Slösa) skrev 2008-12-30 23:37:28 följande:
    Här passar jag nog in. Jag är en riktig slösa, eller jag OCH min sambo ska jag väl säga. Vi gillar att handla bda två, och tänker alltid att det väl "ordnar sig" senare.Nu gör det inte alltid det längre, utan vi har börjat få problem med att betala det vi skaffar oss.Vi är sjukskrivna bägge två, och har tre små barn.I dagens läge ser våra skulder ut såhär:Huslån 2.6 miljBillån 124.000Blancolån 93.000Icakort 12.000Lindexkort 6000Shellkort 9000Barnens Hus 21.000Resurs Supremecard 40.000Resurs Sepremecard 25.000Resurskort 25.000Resurskort 25.000SEBkort 15.000Utöver det här har vi fasta räkningar på  runt 15000:-/mån (el, telefon, försäkringar, bensin, mat)Det är ganska knivigt att få det att gå runt, men vi har bestämt att hålla i slantarna nästa år. Inte handla i onödan och betala av på skulderna istället. Hittills har vi gjort så att vi betalar av på skulderna, och använder korten direkt igen. Skitdumt!!!!!
    Glömde ju.......

Jag håller som bäst på att städa ur i gamla lådor och garderober, och allt som inte behövs här längre ska säljas på Tradera. Jag gör det till och från, och vet att det är ganska lätt att få in ett par tusen där, så såna pengar ska läggas direkt på nån av krediterna.

Skönt att få rensat både i hemmet och ekonomin.
Svar på tråden Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?