• Mamma och son

Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?

Hej allihopa som rubriken säger så undrar jag om det är någon som skulle vilja hänga med och hjälpas åt?
    Nu när ekonomin ser ut som den gör för många så vill ju alla spara pengar ialla fall se till att ha en budget ifall något händer som ex. arbetslös.
    Gör det på känsligt så att man får vara anonym om man vill det...
    Själv så sparar jag pengar till att flytta in i en ny lägenhet och få en bäbis och vara mammaledig i ett år :)

Började spara i oktober från att vara på noll varje månad och inte ha pengar de sista dagarna till att faktiskt använda pengarna realistiskt och på riktiga saker och inte bara shopping å Stora fasta utgifter.
    Till att faktiskt ha ner kostnaderna.
    Någon som är intresserad? Skulle behöva lite motivation...

• Svar på tråden Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?
  • Licens To Kiss

Jag använder mig utav den sidan. Funkar bra. Den är enkel.

Finkelkeso skrev 2008-12-14 18:49:10 följande:
    jag tänkte använda hemekonomi.com sen. känns dock lite knepigt att planera så när man är sambo.
  • Mamma och son

Det är ju super bra det finkelkeso :)

Men vad har du för långsiktigt mål?
    eller kortsiktigt för den delen?

• Finkelkeso

Ängslig:

nej jag har väl inga direkta mål. Hus är väl ett famtida mål, men jag bor i göteborg, här är det svindyrt.
    det jobbiga är att jag aldrig känner mig nöjd :( vet inte vad jag ska ha pengarna till... jag drar på mig skulder som jag helte tar på avbetalning än att betalar av direkt:C

• Mamma och son

nja alltså Anonym (spara) jag har ju inget barn ännu då :P
    jag är gravid å har bf 23 maj. Så då blir jag ensamstående då.
    Nu bor jag ju så litet som på 8 kvm bara för att spara till mej å min baby. ska flytta 1,5 månad innan till min nya lgh.
    Alltså jag sparar 40 - 45 % av min inkomst för tillfället
    å resten går på fasta kostnader eller övrigt som mitt shoppande :P

Jag brinner för mitt mål att kunna få ett eget ställe som jag kan kalla mitt som jag äger. Tyvärr kommer det nog inte bli mitt innan jag är 45 :( men då är jag skuldfri å har en egen lägenhet.

jag ska oxå börja använda mej av hemekonomi.com verkar ju enklare att planera inköpen då.
    När jag blir mammaledig så kommer jag ju verkligen att leva knappert. För att kunna spara så mycket som möjligt.

• Mamma och son

Finkelkeso
    förstår dej planerar att köpa lägenhet i gbg själv. Kanske hus men det har jag inte pengar till :(
    Du får bara tänka igenom vad du verkligen vill ha och sen sätta upp en plan för att nå det å sen om du siktar mot stjärnorna å råkar bara nå till skogstopparna så ä det ju bra ändå. :) då får du ju bara mer pengar till handpenningen på ett annat boende.
    Men att du köper på kredit när du har pengar det funkar inte.
    Det gör ju bara att du arbetar mot dej själv.

• Licens To Kiss

Hyra + Räkningar 6228:-
    Mat 2000:-
    Hygien 500:-
    Sparande till dottern 1050:-

Sparande den här månaden: 10 500:-

Kommer nog sätta in 5 000:- till dottern den här månaden så jag inte har mer än mitt månadssparande. Lätt att jag nallar då (A)

• Mamma och son

så jäkla bra gjort Himmelkropp :) du borde verkligen vara stolt över dej själv. ä så kul att se att du tar sparandet seriöst å på så kort tid :)
    Jag är också stolt över mej själv har möjligheten att kunna spara 2 tusen extra denna månad :P så nu blir det 8 tusen denna månaden + dom där 10 som du å jag får :)

alltså jag bor litet Finkelkeso men billigt å hellre så en liten stund genom att jag gör detta så har jag haft möjligheten att spara mera varje månad. Detta gör att jag fortare når mitt mål som sagt hellre bo billigt å trångt i en kort period än att få lov att vänta 1 år extra bara för att få sin dröm.
    Jag bor med tak över huvudet. litet ja men trivs bra har ett eget rum å sen delar jag kök, bad med andra. Det är ju bara för 4 månader till sen flyttar jag. :D

• Anonym (spara)

Ah, vad skojigt Ängslig att du har en liten på gång =)
    Du kommer klara dig fint, visst att det blir tufft men hör ju på dig att du är målmedveten och envis, så detta kommer du greja fint! Så länge man har en plan så.

8 kvm är inte mycket plats, men gott att veta vad mycket du sparar under tiden! =)

Jag är 32, inga barn... men känner mer och mer att det vore härligt med en liten knott. Har du vänner och familj som kan stötta?

• Licens To Kiss

Vi är bra, riktigt bra!!

Mamma och son skrev 2008-12-14 19:09:39 följande:
    så jäkla bra gjort Himmelkropp :) du borde verkligen vara stolt över dej själv. ä så kul att se att du tar sparandet seriöst å på så kort tid :) Jag är också stolt över mej själv har möjligheten att kunna spara 2 tusen extra denna månad :P så nu blir det 8 tusen denna månaden + dom där 10 som du å jag får :) alltså jag bor litet Finkelkeso men billigt å hellre så en liten stund genom att jag gör detta så har jag haft möjligheten att spara mera varje månad. Detta gör att jag fortare når mitt mål som sagt hellre bo billigt å trångt i en kort period än att få lov att vänta 1 år extra bara för att få sin dröm. Jag bor med tak över huvudet. litet ja men trivs bra har ett eget rum å sen delar jag kök, bad med andra. Det är ju bara för 4 månader till sen flyttar jag. :D
Svar på tråden Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?