• Mamma och son

Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?

Hej allihopa som rubriken säger så undrar jag om det är någon som skulle vilja hänga med och hjälpas åt?
    Nu när ekonomin ser ut som den gör för många så vill ju alla spara pengar ialla fall se till att ha en budget ifall något händer som ex. arbetslös.
    Gör det på känsligt så att man får vara anonym om man vill det...
    Själv så sparar jag pengar till att flytta in i en ny lägenhet och få en bäbis och vara mammaledig i ett år :)

Började spara i oktober från att vara på noll varje månad och inte ha pengar de sista dagarna till att faktiskt använda pengarna realistiskt och på riktiga saker och inte bara shopping å Stora fasta utgifter.
    Till att faktiskt ha ner kostnaderna.
    Någon som är intresserad? Skulle behöva lite motivation...

• Svar på tråden Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?
  • Anonym (spara)

Om jag var gravid eller behövde grejer till barnet skulle jag kunna tänka mig att köpa allt begagnat på blocket.se - verkar ju finnas hur mycket som helst där! Massor pengar att spara.

• Mamma och son

Välkommen Anonym (spara)
    Ja man vill ju gärna ha åtminstonde 20 % av beloppet man ska köpa för så att man får bättre ränta, = mera att amortera av lånet med :)

Hur lång tid har du planerat att det kommer ta innan du får dom pengarna du behöver för att få lägga ner handpenningen?

• Finkelkeso

hur mkt har ni i sparkapital idag?

• Anonym (spara)

Hej Ängslig =)

Jag vet inte hur lång tid det kommer ta riktigt innan jag tycker jag sparat tillräckligt...blir så otroligt nojig över att försätta mig i en situation där jag ska känna mig pressad över boendekostnader. Vill kunna känna frihet, att jag kan leva också.

Jag är inriktad på att köpa för ca 2 mille och nu har jag 40% sparat. Vill vänta nåt år till, då hoppas jag ha sparat 150-200 tkr till.

Har ett välbetalt jobb nu, men kommer söka mig till annat framöver, där jag med säkerhet vet om att jag kommer tjäna bra mycket mindre men det kommer ge andra fördelar. Så, nu gäller det att spara så mycket som möjligt när jag kan.

Hur mycket pengar går åt till levnadsomkostnader för dig idag?
    Har tänkt lite över det där själv, och just nu tror jag det blir ca 15-16 tkr. Men det skulle säkert gå att minska lite till, om jag ansträngde mig.

• Mamma och son

Hej Anonym (spara)
    Ja jag har varit i en sådan sits jag också jag har haft lite olika levnadskostnader under året men har nu äntligen sänkt den så mycket det går. Går inte att få det billigare.
    Alltså som det är nu så får jag väl efter skatt 14400 kr och har gått från att ha fasta kostnader på 12 000 alltså: mat, hyra, transport,telefon till totalt 5500 kr i månaden, under detta året.
    Hur mycket går dina levnadskostnader på?
    Själv så riktar jag in mej på att köpa för 1 miljon i gbg. Tror att det blir en bättre levnadsstandard för mej genom att jag kommer vara ensamstående med ett barn. Alltså man ska ju klara av räntan och att amortera. Själv så satsar jag på att ha 25% av inköpskostnaden som handpenning.

Finkelkeso kan inte tala för andra men om jag har fattat det riktigt så har vi ungefär så här rätta mej om jag har fel.

Jag: 32 000 kr sparat
    Anonym (spara): 80 000 Kr sparat
    Himmelkropp: 10 000 kr
    Hur mycket har du då Finkelkeso?

• Finkelkeso

from den 1/1 ska jag planera mina inköp. inget onödigt..absolut.
    det känns så lätt att ta såna beslut nu och sen när detväl kommer så går deinte :C

• Licens To Kiss

Jag ska göra en ordentligt budget nu när jag har köpt alla julklapapr.

• Finkelkeso

jag tänkte använda hemekonomi.com sen. känns dock lite knepigt att planera så när man är sambo.

• Anonym (spara)

Ängslig, måste säga att jag är imponerad över att du att har så låga levnadskostnader, speciellt med ett barn också. Jag borde kunna klara mig på mindre. Blir peppad till det nu.

Mina kostnader för nuvarande är på ett ungefär:
    Boende + räkningar: 8500
    CSN: 1200
    Mat: 3000
    Övr: 2-3000

Jag skulle absolut kunna dra in på mat och övrigt.

Svar på tråden Hjälpa varandra att spara? Motivation och tips för varandra?