• Nightswimmer

Vuxna med atopiska eksem?

Är det någon mer än jag här på FL som är atopiker?

Jag har haft eksem hela mitt liv, även om det flyttat runt lite på kroppen. När jag var liten satt de mest i böjvecken och kinderna, nu i vuxen ålder (28) har jag fått mer "klassiska vuxeneksem", som på ögonlocken, nacken, armarna, baksidan av låren etc.

Efter min graviditet har eksemen blivit hemska!! När det är som värst (särskilt i ansiktet - resten av kroppen kan man ju dölja med kläder...) går jag inte ens hemifrån! Jag fasar för att mammaledigheten ska ta slut, för då måste jag ju lämna hemmet även när jag ser jättehemsk och inflammerad ut.

Någon som känner igen sig? Kanske någon som har lite tips på vad 17 man ska ta sig till! Det känns som att inga salvor hjälper längre! Är så himla trött på blodiga kläder och lakan efter min kli-attacker!

• Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?
  • sanne84

min sambo har också eksem och just nu är de fruktansvärda det kvittar nästan i vad han gör inget hjälper vid denna årstid. Även om han undviker att dusch så mycket det går och använda tvål och allt det där. Så får han ändå smörja sig konstant och byta kläder ofta.

• PVeraB

jag är atopiker. Jag har gått på ljusbehandlig och det har hjälpt mig mkt. Prata med din läkare och hör om det är möjligt för dig med. Sen käka jag omega3 olja vet inte om det hjälpte men det kändes bättre. Vet hur djävligt det är när man inte får sova ordentligt för att det kliar

• Nightswimmer

Jag gick på ljusbehandling för några år sedan. Då hjälpte det inte, men det berodde nog mest på mig... Pga mitt knäppa jobb kunde jag inte gå på behandlingen så regebundet som man bör. I samband med "lysningen" fick jag bada i nåt lila också - såg ut lite grann som rödbetssaft! Det hjälpte tyckte jag.

Ska prata med min hudläkare om jag inte kan få prova igen.

Skulle gjort lapptest för att se om det kanske är någon kontaktallergi som ligger bakom att eksemen förvärrats så mycket på sistone, men tyvärr hade jag just då så mycket eksem att det inte gick att genomföra testet! Snacka om moment 22!

Omega 3 kanske jag borde testa. Det som tar emot är att jag är allergisk mot fisk, så jag måste äta (dricka) linfröolja istället och det smakar ju inte direkt mumma...

• PVeraB

jag vet det är helt stört så var det för mig oxå. Sen får man ju inte smörja det område där testet ska tas heller.
    Jag är oxå fiskallergiker, det finns linfröolja på tablett oxå så slipper du smaken. De finns att köpa på hälsokosten.

• Nightswimmer

Åh, tack för tipset! Jag försökte dricka en tesked olja i början av graviditeten, men jag gav upp de försöken rätt snabbt...

• JazzKermit

Har du fortfarande ett jobb som gör att du inte kan sola? Det var det enda som hjälpte mig när jag krisade i alla fall, tre ggr i veckan och alla problem försvann. Men är det fler som upplevt att eksemet blir värre EFTER graviditeten? Nu vill jag nog inte bli gravid längre...

• Nightswimmer

Näe, jag har börjat plugga, så det BORDE gå att passa tiderna nu. (Beroende på hur mycket som kommer vara obligatoriskt.)

Under hela graviditeten var jag å andra sidan i det närmsta symptomfri! (Trots att det delvis var vinter då; blev gravid i september och födde i juni.) En kompis blev helt av med sina eksem efter sina graviditeter, så det verkar variera väldigt mycket! Hormoner är mystiska...

• PVeraB

jazzkermit.
    nä inte mkt värre. Är väl mest det att man slabbar betydligt mer med vatten när man har liten som har gjort att det blivit lite värre för mig.

• PVeraB

ja just det, för mig blir det betydligt värre om jag stressar runt

• Nightswimmer

För mig brukar det också bli värre när jag stressar mycket. ...men nu är jag hemma och är mammaledig, vilket visserligen kan ses som ett heltidsjobb, men inte särskilt stressigt

Önskar att jag hade råd att åka utomlands! Drömmer mig ibland tillbaka till en cypern-resa för elva år sedan. Vattnet där är supersalt, vilket uppenbarligen var bra för mina eksem! (Även om det inte var så skönt de första doppen, innan eksemen försvunnit!) Bättre än vilken kortisonsalva som helst!

Är det förresten någon som upplever att kortison snarare stjälper än hjälper? Jag tänkte testa en kortisonfri vecka nu, eftersom jag ändå inte märker nån skillnad av det.

Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?