• Nightswimmer

Vuxna med atopiska eksem?

Är det någon mer än jag här på FL som är atopiker?

Jag har haft eksem hela mitt liv, även om det flyttat runt lite på kroppen. När jag var liten satt de mest i böjvecken och kinderna, nu i vuxen ålder (28) har jag fått mer "klassiska vuxeneksem", som på ögonlocken, nacken, armarna, baksidan av låren etc.

Efter min graviditet har eksemen blivit hemska!! När det är som värst (särskilt i ansiktet - resten av kroppen kan man ju dölja med kläder...) går jag inte ens hemifrån! Jag fasar för att mammaledigheten ska ta slut, för då måste jag ju lämna hemmet även när jag ser jättehemsk och inflammerad ut.

Någon som känner igen sig? Kanske någon som har lite tips på vad 17 man ska ta sig till! Det känns som att inga salvor hjälper längre! Är så himla trött på blodiga kläder och lakan efter min kli-attacker!

• Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?
  • sedan

JazzKermit:  Krämer med karbamid (eller urea, som det också kallas) har jag också testat men de svider ju nåt fruktansvärt!
    Resultatet blir att man känner sig skinnflådd.
    Man måste nog ha frisk hud för att tåla det ämnet.

• Nightswimmer

Jag testar för tillfället Canoderm, som ju är en kräm med karbamid. Det svider inte särskilt mycket, men å andra sidan tycker jag inte att det hjälper heller

Min favorit bland mjukgörande är Locobase med 20% propylenglykol. Svider (oftast) inte och den är riktigt fet, utan att bli alltför kladdig. (Beror såklart på vad man jämför med, men med tanke på hur fet den är är den inte så kladdig...) Nackdelen är att den inte finns i stora förpackningar - största är 200g. Det är väl inte riktigt normalt att använda så mycket som jag gör...

• Linn och Robin
    Svar på #72
    Propydermen innnehåller också propylenglykol, började använda den för 1½ månad sen och tycker den är kanon. Inte lika fet och svår intorkad som canodermen.

Kan rekommendera ett schampo från apoteket ACO för torr hårbotten, irriterar inte hårbotten och är jätte mild och skön.

Roligt att pevisonen fungerade så bra behöver be om ett nytt recept på den, har ju så hemskt med ögonen nu.
    Gabriel 061217 och BF 090508
  • Nightswimmer
    Svar på #73
    Propyderm ska jag fråga efter. Den kanske är lite smidigare än Locobasen, som visserligen hjälper rätt bra, men är alldeles för kladdig för att smörja in sig med om man har lite bråttom. Finns den i stora pumpar? (Min förra hudläkare gillade jag skarpt! Hon skrev alltid ut extra småtuber med mina mjukgörande "så att jag skulle kunna ha med mig i handväskan"! Nåt sånt har aldrig mina manliga läkare gjort!)

För tillfället använder jag ett schampo från SunSilk. Tycker om att det luktar gott... (Det heter typ Anti Itch. Resten av deras sortiment tål jag inte alls!) Det funkar bra för min hårbotten, däremot tycker mina händer inte alls om det!
  • smeo

Vet inte vad som kan lindra symptomen så bra
    men jag har haft mycket exem i mina dar o även mina bar ninnan vi kom på vad som orsakade exemen.

Vi upptäckte efter mycket om o men att det var KOMJÖLKPROTEIN

När jag slutat med allt som innehöll det i några veckor så försvann besvären det var nu flera år sedan

Nuförtiden om jag tar lite med mjölk i så kan det gå bra om jag inte tar för ofta eller för mycket , då får jag efter några dagar tillbaka exemen

• leogroda

Har likadant som dig. På vintern blir det jätte mycket värre!! Tråkigast är när det sätter sig i ansiktet!!

Just nu har jag 3 olika sorters salvor.
    Men något som alltid hjälper är när jag solar. Konstigt då det inte är bra igentligen. Men sol eller solarie hjälper och tar bort mina exsem =)

• PVeraB

för mig tror jag inte det beror på känslighet mot ngt ämne. gick till en homeopat som sa att jag var allergisk mot mjölk, mjöl, soja och tomater. inte hjälpte det ett jota. Blev värre (hon sa dessutom att jag inte skulle smörja med kortison eller annan salva förutom den hon rekomenderade) usch och fy säger jag bara... det hela slutade med att jag vägde som en mygga hade värre eksem än innan och ett humör som var i botten...

• Glass
    PVeraB skrev 2008-12-16 18:01:36 följande:
    för mig tror jag inte det beror på känslighet mot ngt ämne. gick till en homeopat som sa att jag var allergisk mot mjölk, mjöl, soja och tomater. inte hjälpte det ett jota. Blev värre (hon sa dessutom att jag inte skulle smörja med kortison eller annan salva förutom den hon rekomenderade) usch och fy säger jag bara... det hela slutade med att jag vägde som en mygga hade värre eksem än innan och ett humör som var i botten...
    Homeopater har inte den kunskapen som krävs för att kolla sånt.

Angående inoltylsalvan, maken var inte speciellt imponerad...
  • sedan
    leogroda skrev 2008-12-16 16:23:12 följande:
    Har likadant som dig. På vintern blir det jätte mycket värre!! Tråkigast är när det sätter sig i ansiktet!!Just nu har jag 3 olika sorters salvor.Men något som alltid hjälper är när jag solar. Konstigt då det inte är bra igentligen. Men sol eller solarie hjälper och tar bort mina exsem =)
    Hur ofta solar du i solarium?
    Jag har aldrig i hela mitt lív legat i ett. Och på sommaren sitter jag helst i skuggan. Jag tycker om när solen skiner men står inte ut med att ligga på stranden och sånt.
    Men det skulle kanske vara värt att prova om det visar sig hjälpa.
Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?