• Nightswimmer

Vuxna med atopiska eksem?

Är det någon mer än jag här på FL som är atopiker?

Jag har haft eksem hela mitt liv, även om det flyttat runt lite på kroppen. När jag var liten satt de mest i böjvecken och kinderna, nu i vuxen ålder (28) har jag fått mer "klassiska vuxeneksem", som på ögonlocken, nacken, armarna, baksidan av låren etc.

Efter min graviditet har eksemen blivit hemska!! När det är som värst (särskilt i ansiktet - resten av kroppen kan man ju dölja med kläder...) går jag inte ens hemifrån! Jag fasar för att mammaledigheten ska ta slut, för då måste jag ju lämna hemmet även när jag ser jättehemsk och inflammerad ut.

Någon som känner igen sig? Kanske någon som har lite tips på vad 17 man ska ta sig till! Det känns som att inga salvor hjälper längre! Är så himla trött på blodiga kläder och lakan efter min kli-attacker!

• Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?
  • PVeraB

glass
    det tar ganska lång tid att bli bra med ljusbehandling men i gengäld håller det sig ganska bra länge. (iallafall för mig) Men säg definitivt till honom att testa....

jag har ganska lindrigt med eksem just nu. skööönt

• Nightswimmer
    PVeraB skrev 2008-12-14 15:32:22 följande:
    jag har ganska lindrigt med eksem just nu. skööönt
    Åh, vad härligt för dig! Älskar när det lugnar ner sig!
  • Nightswimmer

Just det. Jag kom på en sak som kanske funkar för någon som läser här. Nämligen att smörja in sig med Eucerins duscholja INNAN man duschar! Då bildas som en barriär av olja, så att vattnet inte skadar eksemen så mycket. Jag tyckte att det funkade rätt bra, men klarade tyvärr inte av att den var så parfymerad. Det var min hudläkare som tipsade om det här.

• Linn och Robin
    Nightswimmer skrev 2008-12-14 21:27:57 följande:
    Just det. Jag kom på en sak som kanske funkar för någon som läser här. Nämligen att smörja in sig med Eucerins duscholja INNAN man duschar! Då bildas som en barriär av olja, så att vattnet inte skadar eksemen så mycket. Jag tyckte att det funkade rätt bra, men klarade tyvärr inte av att den var så parfymerad. Det var min hudläkare som tipsade om det här.
    Jag tålde inte heller Eucerin men använder barnolja, fungerar lika bra med raps- eller olivolja
    Dock badar jag, men det ska nog inte vara någon skillnad.
    Gabriel 061217 och BF 090508
  • Mippemutt

Här är en till som sitter med svullna ögon med sprickor runt omkring. Har alltså också atopiskt eksem sedan barn och har nu i ansiktet vilket är så irriterande. Det gör ju ont och det är så tråkigt att inte ens kunna ha mascara på sig. Hade jättemycket eksem i början av graviditeten men fick då antibiotika och krämer och det hjälpte. Känner att nu efter har det också blivit värre, tror att det är sömnbristen som också gör sitt. Stressar jag så blir det värre. Har provat ljusbehandling men eftersom det blev så stressigt med att åka till det och tiderna inte passade så det hjälpte inte så mycket. Smörjer ibland in mig med olja innan duschen eller efter.

♥ Wilhelm 12/4-08 ♥
  • PVeraB

hörri ni vad gör ni mot klådan? Jag var nästan helt bra när jag fick en kliattack så var det kört igen...

det där med oljan var ett bra tips

• Linn och Robin
    PVeraB skrev 2008-12-14 21:51:55 följande:
    hörri ni vad gör ni mot klådan? Jag var nästan helt bra när jag fick en kliattack så var det kört igen...det där med oljan var ett bra tips
    När det kliar för mig så beror det oftast på att jag hunnit bli torr, och då smörjer jag mig.
    Ibland kan jag behöva ett bad för att man kan ha rester av pälshår på sig från man varit ute eller annat som huden inte gillar.
    Mot ordentlig klåda finns bl.a. atarax eller tavegyl. Själv gillar jag inte ataraxen.
    Gabriel 061217 och BF 090508
  • logg81

Jag har hemska eksem på ögonlocken. Jag har varit hos läkaren flera gånger men de kan inte sätta fingret på vad det är. Första gången fick jag salvor mot bakterieinfektion vilket gjorde det hela ännu värre. Andra gången fick jag svampsalva. Det har blivit lite lite bättre...
    Nu vet jag inte riktigt vad mina eksem beror på eftersom ingen läkare kunnat konstatera utan jag är deras försökskanin... Men klådan blev bättre av svampsalvan....

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Mippemutt

När jag har klåda så brukar jag också smörja in mig med mjukgörande. Har även haft atarax mot svår klåda särskilt på kvällarna när jag ska sova.

Det är hemskt att ha eksem på ögonlocken och i. Jag har svullna ögonlock och smörjt mig med ficotril men det hjälper inte. Får massa vaglar i stället.

♥ Wilhelm 12/4-08 ♥
  • Glass
    PVeraB skrev 2008-12-14 15:32:22 följande:
    glassdet tar ganska lång tid att bli bra med ljusbehandling men i gengäld håller det sig ganska bra länge. (iallafall för mig) Men säg definitivt till honom att testa....jag har ganska lindrigt med eksem just nu. skööönt

hur lång tid talar vi om ungefär?

När min man inte har så mycket såriga eksem eller skorpor så badar han i vatten och olja. Sedan smörjer han in sig med lite olja till och låter det lufttorka. Torkar av överflödet med en mjuk handduk sedan. HAn upplever att det kliar mycket mindre då. Han använder olivolja som är lite antiseptisk.

har ni testat nattljusolja? HAr läst att det kan hjälpa, liksom omega 3 kan hjälpa. Omega 3 hjälper inte min man, men det är ju nyttigt ändå.

Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?