• Nightswimmer

Vuxna med atopiska eksem?

Är det någon mer än jag här på FL som är atopiker?

Jag har haft eksem hela mitt liv, även om det flyttat runt lite på kroppen. När jag var liten satt de mest i böjvecken och kinderna, nu i vuxen ålder (28) har jag fått mer "klassiska vuxeneksem", som på ögonlocken, nacken, armarna, baksidan av låren etc.

Efter min graviditet har eksemen blivit hemska!! När det är som värst (särskilt i ansiktet - resten av kroppen kan man ju dölja med kläder...) går jag inte ens hemifrån! Jag fasar för att mammaledigheten ska ta slut, för då måste jag ju lämna hemmet även när jag ser jättehemsk och inflammerad ut.

Någon som känner igen sig? Kanske någon som har lite tips på vad 17 man ska ta sig till! Det känns som att inga salvor hjälper längre! Är så himla trött på blodiga kläder och lakan efter min kli-attacker!

• Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?
  • PVeraB

jo, det där känner jag igen. Så fort jag slutar med kortisonet kommer de tillbaka... men de hjälper än så länge för mig... men smörjer inte så mkt.

åhå, hur gammal är liten då?

• Nightswimmer

Ska bli spännande att se skillnaden utan kortison. I vanliga fall brukar det hjälpa jättesnabbt när jag får nån stark sort (Flutivate och Betnovat heter de som jag använt senast), men nu märker jag ingen skillnad alls. (Glömde kortisonet hemma när jag var bortrest en helg, det var då jag märkte att jag faktiskt inte blev sämre av att INTE smörja.)

Lillkillen fyller sex månader på måndag!

• Linn och Robin

Här är en till med hemska utslag som kliar och irriterar. Har fått äta antibiotika mot de inflammerade utslagen. Var även inlagd en vecka.
    Går du till någon hudläkare?
    För mig är det mycket bättre nu, men har inte haft några problem alls före graviditeten utan det kom efter sonen föddes.
    Lite sömn och stress=eksem.

Lila badet: kaliumpermanganat bad, ett tips är att man får absolut inte bli torr. så fort jag blir torr kliar det, huden ska alltid vara mjuk och "fuktad".
    smörjer nu med en mjukgörande kräm som heter propyderm, tyckte den var bättre än miniderm som tar alldeles för lång tid att torka in.

Gabriel 061217 och BF 090508
  • Linn och Robin

Hade också i ansiktet förr, men fick en salva som heter pevisone som tog bort det. Den var kanon!

• Nightswimmer

Ja, jag går till hudläkare, men hon verkar ha svårt att hitta vad som är fel på mig... Kan ju bero på att jag bara träffat henne en gång, och därefter bara fått telefontider! Jäkla besparingar inom landstinget! Jag har visserligen haft det här hela livet, men nu vägrar det försvinna hur mycket jag än smörjer!

Känns som att jag har testat hela apotekets sortiment av mjukgörande krämer... (Essex, Locobase, CanoDerm, MiniDerm är de jag har hemma nu. Vissa med tillsats av propylenglykol.)

Det som är lite märkligt är att huden runt omkring eksemen är så fin. Den är liksom mjuk och "normal" och inte alls sådär rödfnasig som man ofta blir om man är atopiker. Lite svårt att beskriva (läkaren fattade inte på telefon iaf!)!

• yodi

mitt tips är ringbloms olja eller salva, finns på hälsokost butiken, man kan även göra egen på sommaren.

• Linn och Robin

Har provat dessa krämer också, som sagt så slutligen tycker jag att propydermen är bäst.
    Det kan ju vara en smaksak men aboslut värd att prova.
    Jättejobbigt när det är i ansiktet, har själva spruckna och torra läppar och sårigt och irriterat kring ögonen just nu.
    Men pevisone är kanon för ansiktet, tycker du ska be om att få den.
    Har också utspridda utslag och är ganska fin i övrigt på kroppen, kan bero på att de är infekterade som de inte blir bättre hur mycket du än smörjer.
    Har tidigare fått äta heracillin, nu har jag fått betnovat med antibiotika i, den hjälper mer än vanlig betnovat.
    Hoppas du får något svar som hjälper!

• sedan

Jag är också atopiker och jag har det exakt som du, TS. Hade också böjveckseksem som liten. Nu har jag det mer eller mindre överallt.
    Jag upplever det också som att kortisonsalvor inte längre hjälper. Eller så ger de bara liten lindring. Det är som att man blir immun mot dem.
    Vid två tillfällen, när det varit riktigt jobbigt, har jag fått antibiotika + kortisontabletter och då har jag blivit helt fri från utslag men efter någon månad eller så kommer det tillbaka.

Jag har även använt en salva som heter Protopic. Den innehåller inte kortison. Till en början fungerade den jättebra men det finns visst inga studier på hur den påverkar användaren i längden. Det känns som att jag börjar bli immun även mot den för jag blir både bättre och sämre på samma gång.

Nä, det är inte roligt att vara atopiker när det är så mycket som kan förvärra symtomen och att man inte alltid vet exakt vad det är som påverkar.
    Stress gör det helt klart värre. Det har jag konstaterat.

• Glass

Min man har mycket eksem. Han smörjer med a-kräm, kortison och en annan dunderkräm som jag inte kommer iåg vad den heter.
    Något som hjälper honom är solarium. Det är ju kasst på andra sätt, men en solning i veckan under vintern gör att han åtminstone kan hantera det.
    ljubehandling verkar bra, vad kostar det och är det svårt att få?

• Neko

Min sambo har också atopiskt eksem. Den där salvan - pevisone - är den på recept eller receptfri? =)

Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem?