• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • xcuseme
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-01-12 15:41:40 följande:
    xcuseme skrev 2009-01-12 15:19:11 följande: Jag frågade min kirurg om detta och han ville inte göra det när man var småbarnsförälder för han ville att man skulle kunna ge sig själv 100% fokus.Men tror han talade om att barnet i allafall skulle vara så pass stort så det mer eller mindre klarade av sig sjävl.. Typ ett par år eller så. Men det är såå olika från kirurg från kirurg. Så det är nog bara att kolla med just din kirurg.
    okej på det viset, kanske är annat här för har en vännina vars son är 2 år och hon ska gö op den 19 jan,men som du sa jag ska fråga min kirurg :)
  • xcuseme
    Sannaa skrev 2009-01-12 16:51:47 följande:
    xcuseme skrev 2009-01-12 15:19:11 följande: Jag är oxå gravid i v15. Men jag har redan opat mig. Kan ju berätta att du ska vara glad som är gravid innan open för det är ingen dans på rosor med illamående, hunger och konstant ätande.Din kropp ska väl hinna läka och du ska väl ändå slutat amma innan du kan opas kan jag tänka mig.
    okej,tur att jag blev det innan :) få se hur det går med ammandet för hade lite mjölk när ja skulle amma min dotter som nu är 2 så hon fick ersättning
  • xcuseme
    medow skrev 2009-01-12 17:45:59 följande:
    xcuseme skrev 2009-01-12 15:19:11 följande: Hej jag blev opad den 30/10 08 och min yngsta fyllde 2 år nu i januari.Vad jag vet så ska barnet i allafall vara så pass stort att du slipper bära och kan fokusera mycket på dig själv.
    okej,men jga lär ju intre få op förens nästa år så då hinner han/hon bli nästan 1 år..
  • Anna Paulita
    Jennnie skrev 2009-01-12 18:46:24 följande:
    Där ser man, det vänder alltid. Grattis! Dock tycker jag att du väger dig för ofta, inte konstigt att man blir stressad då, välj en vägdag i veckan då du väger dig på samma tid också
    Jag brukar väga mig en dag i veckan, men jaghar varit lite hysterisk pga att jag varit stilla så det har blivit oftare...;) Annars är det onsdagar morgon vid 6.30 ungefär. Efter morgonkisseriet. ;)
  • Jennnie

Maddisen80 skrev 2009-01-12 19:05:50 följande:

Jennie du behöver inte vara orolig,det kommer gå bra ska du se
    Tack, men jag klarade mig Jag överlevde Jag opererade mig för cirka två år sedan och ville bara sporra finskaflikkan lite
  • Jennnie
    Anna Paulita skrev 2009-01-12 19:28:59 följande:
    Jag brukar väga mig en dag i veckan, men jaghar varit lite hysterisk pga att jag varit stilla så det har blivit oftare...;) Annars är det onsdagar morgon vid 6.30 ungefär. Efter morgonkisseriet. ;)
    Hoppas du lyckas lugna ner dig lite nu, för du lär komma igång med viktminskningen igen om du inte mixtrar för mycket som sagt utan äter efter rekommendationerna
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass