• Peand

Gbp=Gastric bypass

LykkesMamma skrev 2009-02-04 19:32:39 följande:
    Ni som blivit opererade, hur mycket gick ni ner på flytet innan op?Jag har hållt på i 9 dagar nu, men tycker inte att jag gått ner något...(har ingen våg)Vad händer om man inte gått ner något på op dagen? Jag ska ju åka enda från skåne till Sofiahemmet, lite surt om man sen inte får op....
    Jag gick ner 12,8 kg på mina fyra veckors flyt. Vad som händer om man inte går ner något tror jag är olika från landsting till landsting. Har du ingen "halvtidskoll"? Här hade man kontakt med op-planeringen halvvägs in och fick avlägga rapport om viktläget.

Här har jag också stannat upp i vikt nedgången. Är inne på andra veckan som jag står stilla. Vet att jag inte ska gnälla då det kan bli så här och det kan vara LÄNGE! Försöker ha den inställningen att okey nu behöver kroppen vila lite och så länge vågen inte går uppåt och jag vet att jag äter "rätt" så är det lungt. Får väl se hur länge jag sitter här....
    Betty Boop skrev 2009-02-04 21:36:53 följande:
    Hur har det gått med alkoholintag för ni andra som är Bypass-opade? Jag opades för en dryg vecka sen så jag har inte hunnit prova än. Dietisten sa att det är ett glas vin eller en drink (med sockerfri drinkblandning) som gäller på en kväll. Tar jag mer så däckar jag. Nu festar inte jag så ofta men det kan vara bra att veta när jag väl gör det. Hur går det för er andra? En till fråga... Nån som har provat mörk 70% choklad? Dumpar ni på det? 
    Det är lite mer än 4 månader sedan jag opades och än har jag inte testat alkohol så en frågan kan jag inte svara på....
    70 % choklad började jag prova runt jul (ca 3 mån efter op) och det funkar kanon för mig. Hittade portionsförpackade choklad på Lidl där varje ruta väger 5 gr och är i en ask med olika % satser, från 65 - 75 %. Har ofta en eller ett par sådana rutor med mig som "nödlösning" om det skulle krisa sig någon gång. Snabb energi, absolut inte den bästa men inte såååå farlig i lagom mängd. Det och torkade blåbär är sånt som finns i min skolväska när jag är i skolan. Förutom en STOR mängd med matsäck..... Behöver ju ha en resväska med mat när man är borta en 12-14 timmar en dag Skrattande
    Det vackra föds i det vi gör...
  • Peand
    LykkesMamma skrev 2009-02-05 13:09:28 följande:
    Hej!Idag har jag varit och pratat med min ssk inne på Vitaklinikerna i Lund....Just för att jag va lite orolig för att om jag inte skulle gå ner till operationen, men hon sa att det skulle jag inte oroa mig för, operationen blir av ändå eftersom jag inte hade så mycket fett runt levern. Så vägde jag mig och hör o häpna, men jag har gått ner 2,6kg! Jag som inte trodde jag gått ner något!Så, nu är det bara 13 dagar kvar till operation!!!!Jag har varit förkyld ett tag nu och det börjar gå över, men den övriga familjen e oxå snoriga, hur gör jag nu för att inte bli smittad igen?? Vill ju inte bli förkyld igen, då blir operationen uppskjuten....Nån som har nåt tips??

Jag var sjuk veckan innan op och när jag blev frisk gick jag till hälsokosten och bad att få något "mirakel medel" som jag vet att mina mamma åt tidigare och som gjorde att hon klarade sig från att bli förkyld förra vintern. Hur som helst är det tabletter som man tar precis när förkylningen är på G att bryta ut och/eller sedan som underhåll för att undvika att bli förkyld. Minns dock inte namnet på kartongen, bara att det var vädligt svårt att uttala. Gå in och förklara läget och se vad de har att erbjuda.

Och grattis till att vågen visade minus!

• Peand
    Lils skrev 2009-02-05 15:07:24 följande:
    Jag har fått min op tid ohhh jag vill skrika ut till hela världen..... Den 19 Februari sker det så precis om 2 veckor. OOOO vad jag är LYCKLIG
    Grattis och oj vad fort!  Antar att det pirrade till i magen rejält nu! Bara två veckor kvar!!!
  • Peand
    myskatt skrev 2009-02-06 18:39:03 följande:
    Kåvepenin är INTE kul! Så fort jag tar en tablett blir jag däckad i illamående vilket har lett till att jag knappt ätit något på tre dagar.Allt vad kostråd heter är lagda åt sidan. Billys panpizza, blåbärssoppa och digistivekex har jag ätit till middag. 45 min efter avslutat mål ska nästa tablett intas. Tror jag lägger mig för natten...En dag till bara måste jag dra mig igenom. Fick inte ge upp kuren förens det gått fem dagar, vid denna tid imorgon. -3 kg visar vågen de senaste fem dagarna .
    Stackare! Låter allt annat än kul Hoppas att du är frisk efter kuren så du slipper detta.
  • Peand
    lindarius skrev 2009-02-07 14:25:30 följande:
    Jag har en fråga som jag skulle vara tacksam om ni här kan svara på. Alltså jag ska träffa läkaren på tisdag för att disskitera om jag är berättigad att få göra en gbp. Men som jag sagt tidigar så är jag så himla kluven. Ena dagen är det de enda jag vill och nästa dag känner jag tveksamhet och vet inte vad jag vill. Men det är mycket för att jag är så jäkla rädd. Efter att jag träffat min bror idag blev jag ännu mer rädd då han sa du är ju dum om du gör en sån där operation. Han sa alltså det är flera stycken som dött av gbp. specillt efteråt om de ätit för stora bitar av någonting. För dom fastnar  inuti och av det är det tydligen personer som dött. Man blir ju lite nojig..*Suck* måste han sätta ännu mer griller i huvudet på mig.. Jag är redan så orolig hur jag ska må eller klara av det efteråt.Hjälp vad ska jag ta mig till. SKulle vara skönt att veta om man kommer må bra efteråt...
    Hur just du kommer må efter open är ju omöjligt att säga, men jag har mått kanon bra hela vägen. Tror att man till viss del kan påverka hur man psykiskt mår efter open genom att vara förberedd så gott man kan. Och att reda ut problem förhållande till maten innan om hjälper också. Helt enkelt göra så mycket och så gott man kan att ge open de bästa förutsättningar som går, sen om det räcker eller inte, ja det vet man först efteråt.

Det din bror pratar om kan komma från ett TV program som var i höstas.  Vet inte men det kan har varit Dr Fetma som visade ett inslag om en kvinna i England (tror jag det var) som dog efter att något fastnat. Om jag minns rätt så var det så att hon hade opat sig i ett annat land där de inte gjorde enligt samma teknik som i England och när hon sedan fick denna bit som fastnade så tog det lång tid innan sjukvården förstod vart problemet låg. Något åt det hållet var det iallafall.
    Men jag har aldrig hört talats om detta innan och aldrig i Sverige. Ärligt talat tvivlar jag på att den ens har hänt här, fastnat ja visst det kan hända alla, men att man dör av det ska det nog väldigt mycket till. Själv har jag blivit väldigt mycket mer noga med att tugga ordentligt, en naturlig sak efter operationen.
  • Peand
    Meduziz skrev 2009-02-08 17:42:55 följande:
    Nu är hon här 28 timmars värkar som slutade i akutsnitt.Resultatet av 9 månaders bebisbakning var min fina Ninja
    grattis och välkommen till världen Ninja Glad
  • Peand

Kaffelatte - super grattis Skrattande Så underbart att läsa och viklen inspiration det är! Ska ju också halvera mig och liiite till, kul att "känna" någon som har gjort det. Grattis igen Skrattande

• Peand
    Moj Katile skrev 2009-02-10 14:02:02 följande:
    Jag har lite "efter OP tankar" hahaJag vet att man kan få hjälp med bukplastik men hur är det med armar? Lår (vet dom som har kassar på benen med hud! Tror jag är en av dem som får det)? Brösten? Mina lär vara tomma och hänga till naveln efter viktnedgången!
    Det jag har hört om mitt landsting är att buken brukar inte vara något problem att få så vida man har "rätt mängd häng". Men sen tror jag att det är svårare med resten av kroppen. Som jag har förstått så behövs det starka argument och psykiskt och fysiskt lidande för att man ska kunna få något annat också. Det ligger privat annars.
    Vet flera runt omkring här som går och tänker att om de opar sig så får de nya tuttar, riktigt så enkelt är det ju inte Flört Men visst, mina påsar är ju lagom kul och då har jag bara kommit snart halvvägs med viktminskningen.
    mikalala skrev 2009-02-10 08:07:14 följande:
    Vänat hälsar från brasilien, hon har det bra även om hon tyvärr inte kunde åka till amasonas
    Vad kul att höra något ifrån henne. Klurade häromdagen på hur hon har det. Det var då vi hade -16 grader och 15 cm nysnö Flört
  • Peand
    faster fia skrev 2009-02-10 12:42:46 följande:
    hej har ne fråga. kan man äta cashewnätter som mellanmål och hur mycket ska man ta då?

Jag brukar kunna ta lite nötter/solrosfrön eller pumpafrön till mellis när tiden är knapp eller jag är på resande fot. Ofta i en kombination med lite torkade blåbär - mums!
    Hur som helst är jag faktiskt så tråkig så jag väger mina nötter/frön/torkade frukt för att ha koll på HUR mycket det blir. Är ju ganska mycket kcal och jag vill inte äta för mycket. Men en 10-20 gram brukar bli ca 100 kcal och det känns helt ok.
    Ger snabb energi vilket kan vara riktigt bra ibland.

Kaffelatte - dina ord är som ljuv musik i mina öron. Hoppas jag också kommer att få skriva en dag att jag har gått ner 100% av det jag ska. Vilken känsla! Grattis igen!

• Peand
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-10 20:24:11 följande:
    En liten fråga.. Kan vi inte starta en bildtråd??
    Håller helt med dig Skrattande
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass