lindarius skrev 2009-02-07 14:25:30 följande:
Jag har en fråga som jag skulle vara tacksam om ni här kan svara på. Alltså jag ska träffa läkaren på tisdag för att disskitera om jag är berättigad att få göra en gbp. Men som jag sagt tidigar så är jag så himla kluven. Ena dagen är det de enda jag vill och nästa dag känner jag tveksamhet och vet inte vad jag vill. Men det är mycket för att jag är så jäkla rädd. Efter att jag träffat min bror idag blev jag ännu mer rädd då han sa du är ju dum om du gör en sån där operation. Han sa alltså det är flera stycken som dött av gbp. specillt efteråt om de ätit för stora bitar av någonting. För dom fastnar inuti och av det är det tydligen personer som dött. Man blir ju lite nojig..*Suck* måste han sätta ännu mer griller i huvudet på mig.. Jag är redan så orolig hur jag ska må eller klara av det efteråt.Hjälp vad ska jag ta mig till. SKulle vara skönt att veta om man kommer må bra efteråt...
Hur just du kommer må efter open är ju omöjligt att säga, men jag har mått kanon bra hela vägen. Tror att man till viss del kan påverka hur man psykiskt mår efter open genom att vara förberedd så gott man kan. Och att reda ut problem förhållande till maten innan om hjälper också. Helt enkelt göra så mycket och så gott man kan att ge open de bästa förutsättningar som går, sen om det räcker eller inte, ja det vet man först efteråt.
Det din bror pratar om kan komma från ett TV program som var i höstas. Vet inte men det kan har varit Dr Fetma som visade ett inslag om en kvinna i England (tror jag det var) som dog efter att något fastnat. Om jag minns rätt så var det så att hon hade opat sig i ett annat land där de inte gjorde enligt samma teknik som i England och när hon sedan fick denna bit som fastnade så tog det lång tid innan sjukvården förstod vart problemet låg. Något åt det hållet var det iallafall.
Men jag har aldrig hört talats om detta innan och aldrig i Sverige. Ärligt talat tvivlar jag på att den ens har hänt här, fastnat ja visst det kan hända alla, men att man dör av det ska det nog väldigt mycket till. Själv har jag blivit väldigt mycket mer noga med att tugga ordentligt, en naturlig sak efter operationen.