• Peand

Gbp=Gastric bypass

MissFörstånd skrev 2009-03-01 20:42:05 följande:
    Jag tycker de här känns jätteläskigt att skriva, men jag har bestämt mig!Jag vill ha en op! Varför känns de så läskigt när man har bestämt sig? Är de för att blir mer verkligt då? Tänker nu hela tiden att när jag blir smal/fin jaa ni vet. Väntar just nu på en remissbekräftelse, ska då ringa och kolla hur allt går, eller om jag väljer privat.
    Grattis till beslutet. Kan bara säga att för mig blev det ännu mer läskigt när jag fick ett JA till op, då var det verkligen på G. Samtidigt var det jätte skönt, för att jag just var på G.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-01 20:46:31 följande:
    Tack så mycket.Massor med blandade känslor, men ska försöka prata med sambon ikväll nu när jag verkligen har bestämt mig. Känner mig stolt att jag tagit de beslutet.
    Klart att du ska vara stolt och prata med så många du vill. Själv tjatade jag med alla gummor och gubbar på jobbet under hela sommaren. Som "tur är" så är de flesta mer eller mindre dementa så jag kunde tjata på om och om igen Skrattande Jag behövde helt enkelt prata av mig
  • Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-01 20:49:08 följande:
    Peand - Kikade på dina bilder. Vilken skillnad, vilket kanonjobb du har gjort!
    MissFörstånd skrev 2009-03-01 20:59:47 följande:
    penad - ja de verkar ju bra, jag träffar dock aldrig dementa så de blir lite svårt, eller ja de ska vara sambon då . Vet inte hur många jag vill berätta de för och jag tänker säga att de får gärna fråga och fundera för de kanske kommer på saker jag inte tänkt på. MEN jag vill inte att de kritiserar mig och att jag ska få försvara mig för då tänker jag inte svara
    Tack Flört Tog ny idag ( Har månadsdag idag då det inte finns någon 29:e denna månad) som jag lägger i under de närmsta dagarna...
    Och du, tjatat med oss. Vi kan höra det om och om igen och dessutom vet vi hur det är.
  • Peand
    ManD80 skrev 2009-03-02 11:40:00 följande:
    Hej alla!Först och främst, var är alla Karlar i denna tråden? =)För det andra, sitter själv i stora tankar om att göra en Gbp, och denna sidan verkar riktigt bra för att läsa upp sej lite i ämnet och få lite skinn på näsan av er som redan genomgått en Op.Sen kan man välja själv om man ska ha öppen eller titthåls Op?Lycka till alla och god fortsättning på er./Daniel
    Ja du, vart karlarna är i denna tråd? De lyser liksom med sin frånvaro... Du får föregå med gott exempel {#lang_emotions_wink}
    Har aldrig hört att man själv kan välja att få med öppen eller titthål... När jag skulle opas första gången (men blev inställd pga strejk) så kunde jag välja att ställa mig i kö till sjukhuset där de gjorde öppen op eller ställa mig i den längre kön till sjukhuset som gjorde med titthål. När det sedan blev dags för själva open så hade sjukhuset med öppen opteknik gått över till titthål - vilket jag idag är glad över. Personalen som då varit med om båda teknikerna sa att det var en enorm skillnad på återhämtningen beroende på teknik.
  • Peand

La Luna - Kloka ord!
    Det är ju inte bara själva open det handlar om, eftervården är om möjligt nästan ännu viktigare, det är ju den som är sedan resten av vårt liv. Och blir det då något krångel så vill man ju att det ska gå så smidigt som möjligt. Dessutom måste jag säga att jag tycker det verkar som om Falun/Dalarna tänker i ett helhets aspekt, vilket jag saknar på många andra ställen. Ibland känns det tyvärr som om "vem som helst som kan visa att de mår lite dåligt av övervikten kan få en op" utan att de ser till själva problemet. Dalarna verkar ju satsa på en långsiktig lösning med ´förberedelser och sedan op.
    Är det inte likadant i värmland också?

Jag brukar tänka så här att genom operationen får vi ett verktyg men det är upp till oss själva hur vi använder det. Vissa (tänker INTE på någon specifik här inne utan mer en andra jag har träffat/läst om) verkar se det som en genväg till en smal dröm, men kan man inte hantera verktyget så når man aldrig reslutatet. Vi behöver alltså lära oss att hantera verktyget!

Anna Sol - Att försöka äta när jag är stressad är numera stört omöjligt. Då låter jag hellre bli. Det tar stopp direkt och svider till rejält. Inget att sträva efter.

• Peand
    Hjärtat 2005 skrev 2009-03-05 10:47:57 följande:
    Jo vi som opas i värmland får gå en förberedande kurs på 4 dagar.. förr va denna kurs 4 veckor! men som allt annat som hör till landstinget så vart det för dyrt... skulle gärna velat gått längre.. det som jag saknar är en kurs EFTER op... många tankarå frågor som far runt.. Tycker alla landsting skulle ha det, man behöver (tycker jag iaf) en längre betänketid innan op, jag väntade 1 år, även om jag tyckte det va läääääänge å jobbigt under perioder detta år så är jag glad över det nu!
    Det är så typsikt landstinget... De ser liksom bara en sak, inte helheten.. Undrar NÄR det kommer att man börjar se hela människan?

Var hos min diabetssköterska idag och hon blev helt förskräckt när jag berättade om hur dåligt det är innan men, precis som du skriver hjärtat, EFTER open. Förvånar mig verkligen att de inte samlar upp de som är opade. Vi har ju iallafall kostat landtinget massor av pengar och det skulle ju kunna ligga i deras intresse att se att det "var värt det" om man säger så.
    Tänk om det var så att man hade träffar med jämna mellanrum inom landtinget, träffar där både opade och icke opade fick träffas. Dela erfarenheter osv. Naturligtvis med läkare och gärna en psykolog/betendevetare inbland.

Jag fick vänta i ca 1½ år från remiss till op. Just då tyckte jag att det var hur drygt som helst, idag är jag väldigt glad över den tiden. Tror att den behövs.
  • Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-05 20:11:46 följande:
    penad - på cftk har jag uppfattat de så att man har uppföljning i tre år efter op. De låter bra tycker jag.
    Gäller det "bara" den fysiska uppföljningen eller är det även en psykisk uppföljning? Även här har man uppföljning efteråt, i två år om jag inte missminner mig helt. Men dem du träffar är endera en sjuksköterska eller kirurgen.
    Självklart får du frågan hur du mår osv. Men frågan är om du på ett sånt kort möte hinner snappa upp om patienten egentligen mår så bra som hon/han säger eller om ligger något annat bakom.
    Personligen tycker jag att man både före och efter skulle ha obligatoriska möten med en terapeut eller liknande som hade kunskap inom området. Som vet vad det innerbär och vad det är vi kan gå igenom.
  • Peand

Missförståd - bra fråga {#lang_emotions_wink} Är inte vi svenska mer eller mindre skapta lite så att vi svarar det som det förväntas av oss och vi förväntas att må bra.
    Allvarligt talat så kanske det är så att man inte törs riktigt erkänna att man slåss med sitt psyke efter open. När vi inte kan trösta oss med maten längre, maten kan inte ge det lugn den kanske har gjort innan så är det inte så lätt att sitta hos läkaren och säga att open är jätte bra men psyket är det lite sämre med efter open. Den lilla stund man har med läkaren kanske är för kort osv. Dessutom kanske man gå in i hela denna process med tron om att allt kommer att lösa sig genom open, finns tyvärr de som tror det, och då inse att det inte riktigt är så är tufft....
    Men visst, i slutänden har vi ett eget ansvar och vi har alla en möjlighet att be om hjälp.

• Peand

Större eller mindre???

Jag har kommit i ett läge där jag börjar inse att jag numera inte alltid är störst, jag kan sitta brevid en annan och känna - fan vet om jag inte är mindre än henne..... Vilken känsla.
    MEN då kommer nästa problem och det är den skeva kroppsbilden. Vilket innebär att jag helt enkelt får viska till mina närmsta involverade vänner och make
    - Större eller mindre???? Eller tummen upp eller ner när vi inte ens kan viska {#lang_emotions_laughing}
    Antar att det är ett sätt för mig att skaffa mig en självbild av hur jag egentligen ser ut, spegeln säger en sak men den är svår att ta in....
    Känns det igen?

• Peand

Idag fick jag kallelse till min 6 månaders kontroll - men inga provtagningar! Var väl naiv och trodde att de skulle kolla upp ALLA värden. Nu antar jag att det blir ett Hb värde och inget mer när jag kommer dit.

MelvinMeja - här har vi återkoll efter 1, 3 och 6 månader. Sedan 1 år, 18 månader och 2 år. Efter två år är man "ute ur systemet och får vända sig till VC för kontroller". Vid 1 och 3 månaders kontrollen får man träffa en sjuksköterska i 10 minuter, tar Hb och frågar hur man mår. Nu vid 6 månaders kontrollen är den läkare som opade som man får träffa.

Min våg är precis som din, lite upp, lite ner, lite upp, lite ner... Och vi talar inte om kilon utan hekton hit och dit. Lite frustrerande men samtidigt kan jag på ett sätt se att det är ganska skönt. Jag har bara kommit halvvägs i min viktminskning men det ofrivilliga stoppet här gör att jag landar lite i resan. Är inte nöjd men det kan vara skönt att landa, andas ut och ladda batteriet inför nästa "ras". Att låta hjärnan hinna med också.
    Det gäller att hitta det possitiva i det hela också {#lang_emotions_laughing}

• Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-07 18:29:06 följande:
    Vad ni än skriver och vad ni än svarar om de så är positivt eller negatvit så känner jag mig bara mer och mer säker på open. Inte så att jag struntar i de ni skriver, för jag tycker de är jättebra att få läsa både och. En bekant var här igår och berättade att jag minsann kunde glömma att dricka en cider när jag var opad och att två köttbullar och en potatis skulle bli de enda jag orkade.... När ni var på ert första möte, hur blev ni bemötta då? Min bekant sa att de var typ skrämselteknik för att de skulle kolla psyket. Stämmer detta verkligen? Att de är elaka och försöker skrämma folk???
    Mitt första möte med kirurgen var jättebra och possitivt, ingen skrämselteknik här inte. Men så konstaterade de snabbt att jag var påläst vad det innebar.
    Ang mängden mat måste jag säga att jag är förvånad över att det är trots allt så mycket. Hörde innan op om folk som knappt kunde äta mer än en äggkopp - skrämselteknik kanske!
    Mina portioner ligger mellan 2-3 dl och det är mer än två köttbullar och en potatis....

Förövrigt kan jag berätta att jag nyligen gjorde en dunder tabbe. Åt lite mörkchoklad och "glömde" bort mig och drack Pepsi Max direkt efteråt. Det skulle jag inte ha gjort. Var för sig inga problem men dessa två tillsammans resluterade i min andra dumpningskänsla sen op.... Lär så länge man lever...
  • Peand
    Anna Paulita skrev 2009-03-07 22:00:48 följande:
    Jag har förlorat min aptit totalt. Har haft det ganska stressigt i mitt liv ett par veckor och jag är super duper känslig för det tydligen, för så fort jag blir det tappar jag aptiten.Hur fan får man igång den igen?
    Jag vet inte riktigt. Men ur många aspekter kanske det är bra att försöka att inte ha det så stressigt, vet att det är enklare sagt än gjort. Och så tror jag tyvärr att du får äta enligt klockan ett tag, att äta regelbundet och komma in i ätandet igen. Även om det inte känns som om det smakar något eller att du vill äta. Men äta måste du.
  • Peand

Tittar in och säger hej då. Åker till Teneriffa om någon timme {#lang_emotions_cool}
    Ska bli spännande att sätta sig i en flygplansstol, sist var det i allafall 30-40 kilo mer Petra än det är denna gång. Och det ska bli spännande att se hur maten funkar där nere.
    Ses om en vecka - om jag inte tittar in innan dess, man vet aldrig!

• Peand

Nyss hemkommen och numera uppkrupen i soffan kan jag konstatera att ja, livet är ganska skönt efter en GBP.

Flyplansstolen var inte lika trång denna gång, bricka gick att fälla ner trots att personen framför hade stolen lutad bakåt. Livet vid poolen var enklare, risken att solstolen skulle paja var mindre, att visa sig i baddräkt var inte avskräckande (även om jag nu verkligen inser att jag INTE ska vinka med något annat än tajta tröjor på mig med tanke på gäddhäng) samt att känslan av att inse att man INTE är störst vid poolen är skön.

Att sitta på uteserveringar i stolar var inte längre någon skräck. Att ha all inclusiv med buffe vid varje måltid passade en gbp opad perfekt. Tog full tallrik och kunde smaka på en massa godsaker utan att få dåligt samvete att jag inte åt upp. Dessutom kändes det ju inte som om jag åt lite och betalade mycket...

I morgon är det vågen som gäller. "missade" ju vecko vägningen i morse då jag satt på flyget. Men jag tror att jag för första gången i mitt liv kommer hem från en semester utan en massa "extra bagage". Inte illa.

Livet är bra skönt {#lang_emotions_laughing}

• Peand
    MissFörstånd skrev 2009-03-15 20:14:22 följande:
    peand - va kul att höra att du har haft de så bra! Kul att höra också hur bra de gått med alla saker som gbp opad.
    Ja, att resa innan open och efter open var stor skillnad. Och då har jag bara kommit halvvägs. Jag vill åka igen när jag är "klar"!!!!
    Moj Katile skrev 2009-03-15 20:28:04 följande:
    Petra: Vilken härlig känsla!!Låter som du haft det underbart!!
    Det har det, trots att jag hade skolböckerna med mig vid poolen. Fanns stunder då det faktiskt gick att läsa. Barnpoolen är bra {#lang_emotions_laughing}

Men jag måste säga att hur bra det än var borta, hur god maten än var och hur skönt det än är att jag inte dumpade en enda gång så är det underbart att vara hemma igen. Hemma med rutiner, hemma i vardagen vilket även innebär matvardagen.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass