• Peand

Gbp=Gastric bypass

faster fia skrev 2009-01-22 18:58:45 följande:
    okej jag ska ha i mig ca 2liter vatten men mins 1½liter vatten plus maten. men tyvär harj ag inte äns fått i mig 1liter vatten i dag.
    Flyter du efter open eller äter du mat? För flyter du efter open tycker jag det låter mycket med minst 1½ liter vatten utöver det du "dricker/äter". Men äter du fast föda, ja då är det mer normalt. Och du, det kommer allt efter som. Det är tufft i början.
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • Peand
    jenny jens skrev 2009-01-22 19:13:56 följande:
    tycker att jag sitter med en sked i munnen hela tiden... åt nu en varma koppen till "middag" och fick nästan tvinga i mig det sista... sedan ska jag få i mig 2 dl till av ngt !!!! hur ska det gå ???!!! fler som känner sig så himla mätt och nästan inte får i sig ???blir det bättre med tiden ?? töjer kanske magsäcken lite på sig ??kram jenny
    Det blir bättre!
    Du är precis nyopad och har börjat om igen, tar ett tag innan man vänjer sig. Och ja, du kommer få i dig större mängder. Minns hur jag kämpade med mina 1,5 dl soppa i början, mättnade redan efter ett par skedar. Men idag, knappt 4 månader efter open äter jag 2-2,5 dl fast föda per måltid. Det trodde jag aldrig där i början.Det kommer ska du se...
  • Peand
    Sparkle skrev 2009-01-22 20:14:23 följande:
    alltså det e ju big medicine på tv4+ har dom inte redan visat det avsnittet? känner igen det..
    Visst var det ett gammalt avsnitt! Lite deppigt då jag hade sett fram emot ett nytt avsnitt.
    medow skrev 2009-01-22 20:21:31 följande:
    Hej flickor.Villken våg eller vikt rättar ni er effter ??Var på kontroll på vitakliniken och då vägde jag 2 kg mindre än på min våg hemma .Villken vikt ska jag räkna effter ??Ja menar 2 kg är ju hur mycket som hahahaha.

Har sån tur att min våg bara visar 4 hekto mindre än den på sjukhuset som jag vägs på när jag är på kontrollerna så jag räknar med min hemma. Gå efter den hemma om det är den du väger dig oftast på.

Ang midjemåttet så mättes jag aldrig och jag gjorde det inte själv heller. Men jag minns att jag låg runt 120-125 cm. Och det har jag inte idag Skrattande

• Peand
    kattazz skrev 2009-01-23 21:39:04 följande:
    Hej hej!Idag var jag på informationsmöte angående gastric bypass! Efter det läkarbesök, dietistbesök samt ssk besök, Jag ska börja med flyt nu på måndag den 26 sen är det operation om 3 veckor! Här går det undan!Ni som har gjort flytet, vad har ni haft? Läkaren sa att jag kunde ta Nutrilett, Modifast, Cambridge mfl.....vill gärna höra vad ni andra tagit och hur det fungerat!
    Jag drack Cambridge förutom de sista dagarna när påsarna hade tagit slut och plånboken sa att det var onödigt med en karton till och köpte Modifast i stället. Gillar verkligen Cambridge. Kan än i dag tänka på dem utan att må illa Skrattande
    Flöt 4 veckor innan op och tappade på den tiden 12, 8 kilo och idag har jag tappat lite mer än 37 kg.
    Mollsan06 skrev 2009-01-24 07:55:13 följande:
    hej då var man hemkommen efter op. Nån som opats med öppen kirugi`? Jag har nämligen gjort det o vill gärna veta hur ni mår/mådde efter knappt en vecka o hur såret läkte o kändes.Förresten finns det några matdagböcker här på fl, vad man äter precis efter op?Skönt o va hemma men det känns ändå jobbigt. Jag har lite hosta vilket känns inte alls bra i magen, nåt tips?Hoppas verkligen det blir värt allt i slutändan.Trevlig helg på er alla.
    Välkommen hem!
    Är inte öppet opad och kan inte svara på de frågorna men jag hoppas att någon annan kan det. Drick mycket vätska så att hostan lindras vilket är bra för magen. Fick du andningsövningar efter open? De kan vara bra att göra för hostan också, eller för att minimera att hostan ska gå över till något mer.

Vi kanske skulle starta ett par trådar som tillägg till denna. En bild tråd och en matdagbokstråd. Då kan man skriva in matdagarna och få kommentarer/tips. Bara man skriver in en ärlig dag och inte väljer ut den "bästa" dagen så kan det shjälpa ganska bra. Började själv skriva matdagbok på viktdropp men inser att jag kanske inte orkar skriva varje dag....
  • Peand
    Anna Paulita skrev 2009-01-24 10:43:49 följande:
    Fast jag tror inte att min viktminskning avstannar för att jag äter 10 godisbitar eller 1½ dl glass per helg. Inte en chans att det är det som gör till eller från. Jag vet att jag borde börja träna, det borde jag verkligen och jag vill komma i gång, men jag har vissa hinder jag måste övervinna. Jag jobbar på det.Sedan har jag "bara2 varit opererad i 7 månader och tycker att jag borde få gå ner liiiite mer med hjälp av operationen. Men det får jag kanske inte, jag vägde förhållandevis "lite" när jag opererade mig. Ska absolut se till att dricka mer vatten, men det tar sådan tid då jag inte kan halsa 0,5 l som jag gjorde förr.Personligen tycker jag VV är bra, mycket bättre än många andra varianter som finns, där får man ju äta allt i rimmliga mängder och så ska det ju vara för oss också.
    Jag tror inte heller att den mängden på godis eller glass är det som är det avgörande. Absolut inte. Och så länge det är den mängden, men det räknar jag med Flört

Jag är nog tråkig men tror mycket på att kroppen vilar sig en stund efter den förändring som har varit, vet att det är skit tråkigt och vi alla är ivriga om att det ska gå fort. Men jag tror också att det gäller att accepterar att det tar tid. Fast det är svårt!
    Mängden vätska påverkar och det kan vara svårt att få i sig rätt mängd, men det gäller att hitta tekniken så funkar det. Menar då inte tekniken om att hur man dricker mycket på en gång utan mer hur man fördelar det under dagen.
    Motion är ju bra, det vet vi, och vi vet också att det påverkar nedgången och hastigheten. Var och en kan endast utgå från sig själv och göra det från sina egna förutsättningar. Huvudsaken är att man försöker.

VV kan väl vara ett alternativ för att få en strukt på dagen, men annars tror jag nog att du fixar det själv. Sen tror jag att det handlar om att landa i sig själv, hitta sig själv i den nya situationen och accepterar att det kan kännas väldigt motigt och som en lång uppförsbacke, men efter en sådan kommer det ju nedåt Flört
  • Peand
    L i n n skrev 2009-01-25 08:06:49 följande:
    Om de planerar att ta bort gallblåsan i samma veva som en GBP, får man räkna med öppen op då?
    Nej det behöver du inte göra. När jag opades så tog de bort gallan och fixade magsäcken med titthål. Fick 8 hål istället för de 5 som jag tror är normalt.
    Dock sa läkaren åt mig innan op att de skulle börja med gallan och skulle det uppstå några problem där så fanns risken att jag vaknade upp utan att GBP var gjord. Då fick de ta den vid ett senare tillfälle. Fick lite panik då för jag ville verkligen få allt gjort på en gång. Så det första jag gjorde när jag vaknade var att kolla hur många hål i magen jag hade Skrattande
    Idag är jag jätte glad att de tog galla också då jag hör så många som har problem med den...
  • Peand
    L i n n skrev 2009-01-25 11:06:26 följande:
    Oj, nej! Jag låg ju inte UNDER kirurgen på DET sättet Även fast han var ung och snygg
    Hahaha Skrattande 
  • Peand
    Mollsan06 skrev 2009-01-26 11:17:23 följande:
    jag måste bara få fråga en sak, det är en vecka sen jag opades nu. De ville gärna att man halvsitter när man ska sova, men hur länge behöver man göra det??
    Det sa de aldrig till mig, jag sov på sidan direkt efter open och på magen efter drygt en vecka.
    Det vackra föds i det vi gör...
  • Peand

Zizter - hmmm, tvivlar på att du var den största här på Fl som är opade (offeciellt). Vi kanske ska "slåss om titlen"?

• Peand
    Misery skrev 2009-01-27 14:50:14 följande:
    i dag så ringde jag äntligen till akademiska i uppsala...ca sex månaders väntetid för att få komma dit o träffa en läkare...o sedan minst ett år till för att få komma på nå infomöte...o sen ytterligare väntan om jag blir godkänd för op...kunde använda mig av vårdgarantin men hamnar då i norrtälje...ganska många mil dit när jag bara har några mil till örebro eller lindesberg....men dem hade inga avtal med dem...typiskt...har väntat ett halvår redan...känns ganska hopplöst...
    Vad bra att du ringde och fick ett besked iallafall. Varför kan du inte få komma till USÖ eller Linde? Tror att köerna dit är ganska korta.

Usch, har mått illa till och från hela dagen. Mår illa och känner mig svag/vek. Känns skumt i hela kroppen. KLurar på om det är magsjuka/något jag ätit/ätit för lite/bara inbillning. Ni som har varit magsjuka efter open, är det som vanligt eller hur beteer det sig?
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass