• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sussiesnus

Jag hade helt klart gjort open på Sophiahemmet! (Jag skulle ju gjort den där 26 jan, innan jag fick influensan och fick kallelse till Norrtälje) 115000 skulle det kosta. Jag tog banklån på det och avbetalningsplan.
    jag hade inte velat vänta 2 år till...

• Anna Paulita

Usch....jag har kommit in i en så brutal matsvacka. Inget är gott och inget är kul att äta. Allt smakar likadant och jag orkar knappt få i mig 1 dl...max, ibland mindre. Flytande går så klart ner bättre och ibland händer det att jag tar en Naturdiet smoothie typ för att få i mig NÅGOT.

Jag hade upp en pytteportion med pannbiff, tzatziki och brytbönor men jag klarar inte ens äta hälften. :/

Få ni så ibland? Jag har varit opererad i 8 månader.

• MelvinMeja
    Anna Paulita skrev 2009-02-18 11:35:36 följande:
    Usch....jag har kommit in i en så brutal matsvacka. Inget är gott och inget är kul att äta. Allt smakar likadant och jag orkar knappt få i mig 1 dl...max, ibland mindre. Flytande går så klart ner bättre och ibland händer det att jag tar en Naturdiet smoothie typ för att få i mig NÅGOT. Jag hade upp en pytteportion med pannbiff, tzatziki och brytbönor men jag klarar inte ens äta hälften. :/ Få ni så ibland? Jag har varit opererad i 8 månader.
    Jag har varit opad i 5 månader och kan känna likadant ibland. Har inget sug på någon mat överhuvudtaget. Man får ju försöka att pilla i sig något i alla fall och mycket vätska.
  • Anna Paulita
    Alecto skrev 2009-02-17 20:16:03 följande:
    Hej! jag är ny här och letat efter denna tråd som jag visste skulle finnas men blind som man är!jag orkar inte läsa igenom hela just nu...Jag är 36, fyller 37 och är gravid i vecka 19 och skulle gärna vilja ha kontakt med antingen gravida eller ni som fått barn efter op... jag skulle vilja jämföra lite symptom och höra hur ni blivit bemötta på MVC.Jag gjorde min op i augusti -07 på carlanderska i Göteborg, ångrar mig inte en sekund och mår kanon. Har tappat ca 54 kg, plus minus lite kanske...
    Jag vet att det finns två tjejer som har varit gravida...Sanna någonting och en till tjej som jag inte minns vad hon heter. Hjälp mig ni andra?!
  • mamma2002

Ni som redan är opererade,
    Hur upplevde ni första dygnet efter operationen?
    smärtan fanns den/ kom den ? Vart ifrån?
    NYFIKEN!

• lotusblomman66

Jag fick ett gallstensanfall för första gången igår.
    Tror att jag har läst någonstans att man inte blir godkänd för operation om man har problem med gallan. Är det någon som vet om det stämmer?

• MelvinMeja
    lotusblomman66 skrev 2009-02-18 14:06:18 följande:
    Jag fick ett gallstensanfall för första gången igår. Tror att jag har läst någonstans att man inte blir godkänd för operation om man har problem med gallan. Är det någon som vet om det stämmer?
    Det stämmer inte. Jag har problem med gallan och jag fick open. Det finns de här som har tagit bort gallan samtidigt som gbp open. Jag ville det men de tyckte inte att jag hade haft tillräckligt många anfall.
  • lycktan

Hallå alla!

JAG HAR FÅTT OP-TID 30 mars blir det

Kram

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass