• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Lils

Bara två dagar kvar till jag ska opas. Är så nervös men förväntansfull. Men fick en ännu större klump i magen när jag läser dom tidigare inläggen att en del kräks varje dag Uchs stackars er. Jag hatar och kräkas är det en vanlig bieffekt av open??

• MelvinMeja
    Moj Katile: Jag opades med titthål och var sjukskriven i 6 veckor. Jobbar inom äldrevården. Jag hade nog inte orkar börjat tidigare. Även om jag mådde bra så var kroppen väldigt trött. Det är så olika. Jag opades också i Varberg.
    Hoppas att du får besked snart om op datum. Lycka till
    Står och stampar
  • Mrs Kaffelatte

Ni som är opade..
    Hur mår ni efter?
    Det verkar som flera inte mår så där överdrivet bra..

Jag menar som Nudelbumsan.. Hade jag inte en aning om att du kräks och håller på.

Jag mår skitbra och kan äta nästan allt.
    Dumpar väl på en del saker man i största allmenhet så mår jag underbart bra...

• Peand

Jag mår helt ärligt väldigt bra efter operationen.
    Förvisso bara opad sedan snart 5 månader men har hittills bara dumpat en gång. Utöver det svider det när jag äter färsk frukt så det undviker jag för tillfället. Men jag ser inte det som några problem.
    Jag har mått jättebra sedan dagen efter open och håller tummarna för att få fortsätta så. Men samtidigt är jag medveten om att man aldrig vet vad som väntar och jag är tacksam för var dag som går och jag mår bra.

Det vackra föds i det vi gör...
  • nudelbumsan
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-17 08:56:21 följande:
    Ni som är opade.. Hur mår ni efter?Det verkar som flera inte mår så där överdrivet bra..Jag menar som Nudelbumsan.. Hade jag inte en aning om att du kräks och håller på. Jag mår skitbra och kan äta nästan allt. Dumpar väl på en del saker man i största allmenhet så mår jag underbart bra...
    jo men d e inget jag pratar så mycket om då d goda överväger, jag skulle göra kunna göra om open igen & kräkas mer men jag ångrar den inte.. Man vet aldrig d kan ju bli bättre & jag håller på att jobba på det.. Tar bort Mjölken  osv osv jag tvingar i mej mat är aldrig hungrig ibland känns d som att jag skulle kunna låta bli & äta men d vet jag är farligt så därför försöker jag varje dag att få i mej något..
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • Zaphire

Jag mår superbra efter min operation. Det är snart 5 månader sen jag opererades, och jag kände mig helt normal efter knappt två veckor efter operationen. Jag har inte fått några biverkningar alls och kan äta i stort sett allt. Dumpar väldigt sällan!

Ångrar inte för en sekund att jag gick igenom denna operation!!
    Har nu ett bmi på 28!! =) Så nu är det inte långt kvar till min idealvikt!!

Kram
    /Linda

• mikalala

Jag har varit opererad i 2 månader nu. De biverkningar jag fått är utslag i mänder som kliar som attan troligast av medicinerna, sedan har jag börjat nu senaste veckan att må illa och tycka att maten smakar urk efter jag har ätit en tredjedel av det jag bör äta. Sömnbehovet har också ökat. Dumpat har jag bara gjort två gånger vilket var första veckorna men jag har heller inte provat att äta särskilt söta saker.

Ångrar mig inte alls att jag gjorde open känner att jag orkar mer fysiskt, särskilt på dansgolvet i lördags och på träningen. Plus att jag känner ett större självförtroende över hur jag ser ut.

Jag har nu sedan flytet (två veckor innan op) gått ner 26 kilon och har minskat 10 BMI enheter och ligger nu på BMI 36.

/ela

• Hjärtat 2005

Jag har snart varit opad i 6 mån å jag mår toppen!!!
    Dumpar ibland (illamående) då jag har ätit för fort eller för onyttigt.. men det stör mig inte..
    Open är det bästa jag gjort! Har tappat 40 kg! (inkl. flyt innan op)
    Har dom senaste veckorna blivit yr så fort jag reser mig, kollade blodtrycket som låg på 100/70 å det är lite lågt, men jag pratade med sjukhuset idag å det är ingen fara, får bara försöka med att inte resa mig för fort...

Lycka till alla som har opats/ska opas/väntar på op tid!

Kram Anna

• Anna Paulita
    Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-17 08:56:21 följande:
    Ni som är opade.. Hur mår ni efter?Det verkar som flera inte mår så där överdrivet bra..Jag menar som Nudelbumsan.. Hade jag inte en aning om att du kräks och håller på. Jag mår skitbra och kan äta nästan allt. Dumpar väl på en del saker man i största allmenhet så mår jag underbart bra...
    Jag mår också väldigt bra. Hade lite problem med illamående de första månaderna men aldrig så att jag kräktes. Jag kan också äta typ allt och dumpar typ aldrig. Sedan finns det ju vissa livsmedel som jag inte mår så bra av eller inte längre tycker om, men de undviker jag.
  • TessanW

Hallå tjejer!
    Jag har en fråga till er som är opererade, är det någon av er som efter operationen blivit gravid?
    Jag opererades den 24 oktober 2007 och den 1 september 2008 fick vi ett pluss på stickan. Är mest nyfiken på hur ni mår, upplever graviditeten och sånt ni vet!

Det är nog ingen som känner igen mig, jag skrev i tråden nåra gånger för nåt år sen!

Kram från Tessan

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass