• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Alecto

Hej!

jag är ny här och letat efter denna tråd som jag visste skulle finnas men blind som man är!

jag orkar inte läsa igenom hela just nu...

Jag är 36, fyller 37 och är gravid i vecka 19 och skulle gärna vilja ha kontakt med antingen gravida eller ni som fått barn efter op... jag skulle vilja jämföra lite symptom och höra hur ni blivit bemötta på MVC.

Jag gjorde min op i augusti -07 på carlanderska i Göteborg, ångrar mig inte en sekund och mår kanon. Har tappat ca 54 kg, plus minus lite kanske...

• MelvinMeja

Dumpning innebär ofta illamående, kallsvettningar, hjärtklappning, trötthet. Det är väldigt olika vad man dumpar av och det kan vara i olika grader. Vissa anfall är värre än andra. Det är inte alla som dumpar heller. Alla är vi olika känsliga.

• MissFörstånd

melvinmeja - är de då efter att man ätit något speciellt?

Sitter och läser på viktdropp om Landstinget Dalarna och Jeeesus säger jag bara. Här verkar de inte vara speciellt lätt att få op. Verkar få vänta allt som allt ungefär 28 månader var de någon som skrev! Är de verkligen "mänskligt"? Att man ska också tvingas gå i grupp-utbildning...

Vad kostar en privat op på Sophiahemmet exempelvis??

• Mrs Kaffelatte

MissFörstånd skrev 2009-02-17 21:12:34 följande:

melvinmeja - är de då efter att man ätit något speciellt?Sitter och läser på viktdropp om Landstinget Dalarna och Jeeesus säger jag bara. Här verkar de inte vara speciellt lätt att få op. Verkar få vänta allt som allt ungefär 28 månader var de någon som skrev! Är de verkligen "mänskligt"? Att man ska också tvingas gå i grupp-utbildning... Vad kostar en privat op på Sophiahemmet exempelvis??
    Det är skitkrångligt med op här i Dalarna och det har visst blivit ännukrångligare nu eftersom man ska ner till Skönvikt åxå nu.
    Det slapp jag..

En op på Sophiahemmet kostar mellan ca 110000- 130000..
  • MissFörstånd

Mrs - Ja de där förstår jag inte alls faktiskt! De är ungefär fem månaders väntelista för att komma till skönvikt, men egentligen ska man vara där inom 90 dagar. Jag tycker de här med vårdgarantin också är lite knepigt. om man vill åberopa vårdgarantin, vart vänder man sig då?

Skulle ni så här i efterhand varit villiga att betala open om ni haft möjlighet till de?

• myskatt
    MissFörstånd skrev 2009-02-17 21:23:20 följande:
    Mrs - Ja de där förstår jag inte alls faktiskt! De är ungefär fem månaders väntelista för att komma till skönvikt, men egentligen ska man vara där inom 90 dagar. Jag tycker de här med vårdgarantin också är lite knepigt. om man vill åberopa vårdgarantin, vart vänder man sig då? Skulle ni så här i efterhand varit villiga att betala open om ni haft möjlighet till de?
    Jag hade betalat den 2004 om jag hade 100 000 på fickan.

Nu har jag lite slantar och satsar på en bukplastik nästa vinter .
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • MissFörstånd

myskatt skrev 2009-02-17 21:28:00 följande:

Jag hade betalat den 2004 om jag hade 100 000 på fickan.Nu har jag lite slantar och satsar på en bukplastik nästa vinter .
    Ok
  • Mrs Kaffelatte

MissFörstånd skrev 2009-02-17 21:23:20 följande:

Mrs - Ja de där förstår jag inte alls faktiskt! De är ungefär fem månaders väntelista för att komma till skönvikt, men egentligen ska man vara där inom 90 dagar. Jag tycker de här med vårdgarantin också är lite knepigt. om man vill åberopa vårdgarantin, vart vänder man sig då? Skulle ni så här i efterhand varit villiga att betala open om ni haft möjlighet till de?
    Ja om jag inte hade kommit någon vart i 'kösystemet' så hade jag LÄTT betalat det själv i stället för att vänta.
    Inga problem.
    Men prövoåret som jag hade vill jag inte vara utan. Det gav mig verkligen tid att tänka över vad jag var på väg att göra.
    Det är ju liksom inte bara...

Men ABSOLUT.. Med facit i hand så skulel det vara värt varenda krona!
  • myskatt

Prövoåret var det verkligen värt! Rent krasst tror jag att jag var bättre förberedd med ändrade vanor både när det gällde mat och motion än vad många andra. Jag gick trotts allt ner 16 kg på de nio månaderna.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • MissFörstånd

Vad ingår i prövoåret? Vad är de? Ett år när man själv ska prova gå ner? De har jag försökt med i åtta år iaf.

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass