• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sabina1983

Hej ringde nyss till kirurgen å fick veta att ja ska på en gruppträff.

Nån som ha varit på det?
    Vad e de som händer då?

• lycktan

Nån som såg big medicine igår?
    Läskigt med operationen men jag ställer in mig på att det kommer gå bra och inte försöka ta ut något otäkt i förskott.

Va så skönt när kirurgen med föreslog en GBP för mig framför sleev eftersom jag är så ung och det inte finns något ordentligt dokumenterat med sleeven. Det va det valet som plåga mig mest.

• Mrs Kaffelatte

sabina1983 skrev 2009-02-20 08:47:35 följande:

Hej ringde nyss till kirurgen å fick veta att ja ska på en gruppträff. Nån som ha varit på det?Vad e de som händer då?
    De tär såå olika från landsting till landsting.
    Vart ska du opas??
  • la luna

Maxvikt 2005 2 år efter GBP op

I dag firar jag 2 år som opad. Har gått ner -40 kg sen op och -47 kg totalt.

• sabina1983

Nyköping blir det

Mrs Kaffelatte skrev 2009-02-20 10:13:58 följande:
    sabina1983 skrev 2009-02-20 08:47:35 följande: De tär såå olika från landsting till landsting. Vart ska du opas??
  • Diza81

Jag har inte heller fått någon tid än. Var och träffade dietisten igår så det går i alla fall framåt... Men man vill ju bara att det skall vara över nu. Känns som om livet står på paus till man "kommer över på andra sidan"

• Mrs Kaffelatte

la luna skrev 2009-02-20 11:01:23 följande:

I dag firar jag 2 år som opad. Har gått ner -40 kg sen op och -47 kg totalt.
    Grattis grattis här åxå..

Du är så fin och snygg min vän och har gjort ett sånt bra jobb...

Grattis, grattis!!!
  • Zizter

OJdå hej här har jag inte skrivit på ett tag men är mest upptagen hela tiden.. har ju både flyttat å allt på sámma gång.. endel å göra..

Men nu har vikten börjat gå ner här igen.. sist jag skrev hade jag väl gått ner 60 kg och stannat där.. men nu har jag gått ner 3 kg till helt plötsligt efter att stått stilla i 3 veckor så.. here we go again!

Men alltså ni som är opererade.. hur länge gick ni ner sådär fort som man gör i början? e ju typ 4 månader sen min operation nu och jag har då gått ner totalt 33 kg sen op! Förvånad Glad fast iförsig har det ju gått lite långsammare nu iförsig.. fast dom 3 första månaderna gick jag ner 10 kg per månad.. men nu sista då jag stått stilla bara 3.. så det borde ju lugna ner sig lite iallfall.. även om jag har mycket mer å bli av med..

• Anna Paulita

Innan jag opererade mig hade jag svårt att äta vid stor stress, och det problemet finns kvar men jag behöver men stress på lägre nivå påverkar mig jättemycket och jag får inte i mig ngn mat. Jag får total avsaknad av intresse för mat.

Jag har haft det stressigt i mitt liv, både fysikt och psykiskt och nu i två dagar har jag i princip enbart levt på nutrilett. I går fick jag i mig lite tzatziki på knäckebröd. Det konstiga är att jag kan ha goda intentioner att äta, men när det väl kommer till kritan och jag ska äta få rjag bara nr några tuggor. Sedan får jag kompletera med typ nutrilett.

Fler som blivit mindre stresståliga efter operationen, eller snarare då stressen sätter sig i magen. För så kan man nog säga att det är för mig just nu. :( Jag försöker dock äta middag varje dag, jag vill inte att min 5 åriga dotter ska se mina konstiga beteenden och ta efter mig när hon blir äldre.

• Hjärtat 2005

Halloj allihopa!

En liten fråga...

Jag ska ut å äta med arbetskollegor på ons, första gången på resturang sedan op (1/9 2008)..
    Ni som har ett sådant där kort man får på sjukhuset, som man kan visa på resturanger att man är opad å kan få mindre mat...

Har ni visat upp det? Har någon blivit nekad?

Trevlig helg!

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass