Inlägg från: mikalala |Visa alla inlägg
  • mikalala

Gbp=Gastric bypass

jeatea: googla på bmi kalkylator så brukar det finnas flera att välja på, på viktdropp finns en, men om det är den exakta matematiska formeln kan jag inte hjälpa dig tyvärr

• mikalala

Har lagt in en bild på min nya frisyr på viktdropp nu, finns under rubriken elas bilder på på sidan två i tråden är verkligen dålig på att uppdatera i mitt galleri här då jag inte har plustjänst....

• mikalala

Här är min mellislista som min fina fruga knåpade ihop den finns i skafferiet när fantasintryter och kompletteras eftersom (jag är ju veg. så fråga om det är något ni undrar vad det är bara)

gröt
    liten omelett
    smoothie
    sojakorv
    kesomacka
    fil och müsli
    macka med jordnötssmör och bananskivor och kanel
    quesedilla
    sesam/quornnuggets, morotsstavar och fildipp
    grilledcheese sandwich (macka med smält hamburgerost)
    bönsallad
    matrester på knäcke

• mikalala

angående kolsyra efter op, jag har snart varit op i två månader och jag kan få som håll eller mjölksyra i sidan om jag dricker kolsyrat, det blir också obekvämt i magen och jag måste rapa en del med.

Dietisten på carlanderska sa att man borde avvakta en månad med kolsyrat efter som det expanderar i magen och kan göra ont innan man är helt läkt.

• mikalala

hello ville bar fråga om någon mer upplevt en sak på samma sätt som jag eller vad det beror på...

Jag får som håll eller mjölksyreont i högrasidan vid midjehöjd ungefär,oftast när vi gåtr ut och leker efter mellis på jobbet men även annars (alltid på eftermiddagar). Har hört att man kan känna så påvänstra sidan direkt efter op, men det har ju gått två månader nästan nu och det är på fel sida.

Någon som vet vad det beror på eller vad jag kan göra för att förhindra det?

• mikalala

Meduziz: Grattis!!! Vad härligt att hon äntligen är här och vilket fint namn gillar det skarpt men vi kände att det var för likt Vilja när vår andra dotter föddes

• mikalala

Vänat hälsar från brasilien, hon har det bra även om hon tyvärr inte kunde åka till amasonas

• mikalala

Anna sol: jag är ju långt ifrån klar ännu har gått ner 24 kilo coh har väl minst 34 kvar till normalt bmi, Min mage hängde redan innan men nu är den degigare och hnger en cm till så nu har jag 8 centimeters bukhäng (tror att det krävs hela 7 cm för att få landstinget i västerbotten att betala)

Angående att betala själv så tycker jag att det är konstigt att priserna är så olika en på viktdropp skulle betala mellan 135000-145000, medan på det på kliniken här i umeå kostar 42000 för en stor bukplastik och 34000 för en de kallar nedre bukplastik konstigt gör de så olika metoder eller?

• mikalala

Jag har varit opererad i 2 månader nu. De biverkningar jag fått är utslag i mänder som kliar som attan troligast av medicinerna, sedan har jag börjat nu senaste veckan att må illa och tycka att maten smakar urk efter jag har ätit en tredjedel av det jag bör äta. Sömnbehovet har också ökat. Dumpat har jag bara gjort två gånger vilket var första veckorna men jag har heller inte provat att äta särskilt söta saker.

Ångrar mig inte alls att jag gjorde open känner att jag orkar mer fysiskt, särskilt på dansgolvet i lördags och på träningen. Plus att jag känner ett större självförtroende över hur jag ser ut.

Jag har nu sedan flytet (två veckor innan op) gått ner 26 kilon och har minskat 10 BMI enheter och ligger nu på BMI 36.

/ela

• mikalala

Godmorgon på er idag är jag nere på tvåsiffrigt för första gången på tio år tror jag

• mikalala

Justmystica och peand: Tack så mycket det känns verkligen skönt (även om hjärnan är lite efter)

Zolen1: På en sådan här kväll med melodifestival och helg och gäster ... så har vi gjort dipbricka någon lättare variant av dipsås gurk- och morotsstavar och italienskabrödpinnar (grissinis heter vissa men de vi köper kallas något annat, de är lite nyttigare med fibrer och så från zeta) Sedan om jag behöver lite protein så tar jag ett par quorndippers till också.

På vardagarna blir det mer mellanmålsliknande saker smoothies, fil, mackor eller sådant.

En favorit är att göra quesadillas.
    Recept på ett hum: ta ett fullkornstortillabröd (jag brukar ha ett paket i frysen)lägg på ett par msk tacofärs (jag kör med quorn), en msk rivenost med lågfetthalt (helst kring 10% eller lägre) och kanske en tesked cremefraiche bred ut allt på halvabrödet och stek i stekpanna ösom på båda sidor tills osten smält och brödet fått fin färg. Skär i trekanter och ät, mycket nyttigare än pizza men lika gott.

• mikalala

sussisnus: tack så mycket

Justmystica: Jag vet inte hur det är för andra men jag tror att det där med hjärnan för mig har lite att göra med att jag ser mig själv uppifrån som när jag sitter det enda jag ser då är hur magen valkar sig, måste verkligen hitta en helfigursspegel för att få ett bättre perspektiv
    Sedan hade jag ju verkligen mycket bukfetma så trots 25 cm tappade i midjemått har jag fortfarande hela 35 cm tills jag är under 88 cm som är gränsen för om man har farlig bukfetma. undrar om jag överhuvudtaget kommer att komma ner dit utan plastik.
    Konstigt är det att en kroppsdel kan göra så mycket för jag kan verkligen se på mina händer att de helt ändrat form likaså ansiktet och benen men den där degiga hängiga saken i mitten är nog det som mest får hjärnan att inte fatta.

Peand: måste verkligen testa att göra dina bars, jag köper cornys sockerfria och de innhåller egentligen för lite protein men är helt oumbärliga som snabbt mellis.

Idag firade vi lite fettisdag i förskott och bakade en nyttigare variant av semlor tänkte dela med mig av receptet vi fann, de blev riktigt goda och väldigt mycket mer okej att äta än vanliga (kan inte äta ljust bröd)

receptfavoriter.se/recept/viewrecipe/smala-nyttiga-semlor

Vi gjorde några små förändringar i receptet.
    Vi använde endast 50 g smör det räckte gott och väl
    vi hade i en tesked krossade kardemummakärnor för det tycker jag man måste ha i semlor ju
    Sedan hade vi inget fullkornsdinkelmjöl så vi hade en dl grahamsmjöl i stället
    I mandelmassan struntade vi i inkråmet och hade knappt 2 msk honung i och det blev sött så det räckte kan jag lova.

• mikalala

LykkesMamma: jag gick ner ungefär 2 kilo i veckan de första veckorna nu är det ungefär ett i veckan (ca 2,5 månader sedan op totalt minus 27 kilo sedan flyt)

MelvinMeja får jag också kika, fina bilder i tråden!

• mikalala

Fasterfia: Det låter hel galet med krav på en viss viktnedgång efter en månad som opad, och dessutom en så stor så att det inte är bra för kroppen. jag har hört att man oftast går ner mellan 5-10 kilo första månaden och att det egentligen inte är "bra" att gå ner mer än ett kilo i veckan.

Tycker inte att du ska lyssna till den kirurgen!

• mikalala

Justmystica: inte tror jag att du åker på skäll inte, tror mig minnas att Olbers sa att det var vanligt med tio kilo första månaden men ett snitt är ju ett snitt så om någon går ner 14 så måste en annan gå ner 6 kilo sedan jämnar det nog ut sig i slutändan

Tycker i allmänhet att det verkar helt konstigt att ha krav på viktnedgång första månaden jag menar hur mycket skulle man klara av att missköta sig genom att äta för mycket då. Att det finns kontroller är bra men alla går ju ner olika fort Det blir ju bara en hets och en känsla av misslyckande för den opererade.

• mikalala

Hello, länge sedan jag skrev här nu.

Det har nu gått tre månader sedan min op och tre och en halv sedan flytet startade och vågen stod på tremånadersdagen på minus 31 kilo.

Smileycat: Om din kirurg kräver att du går på flytande innan operationen så får man absolut inte amma under den tiden då man inte får i sig tillräckligt, för sig själv ens . Sedan är det väl så att man inte bör "banta" under amning alls och det är ju ändå det op leder till. Att ta hand om småbarn efter op upplevde jag inte som något problem, min yngsta var 5 månader (sambon är den som ammar) och äldsta 3 år.

• mikalala

Tackar för alla grattis

hjärnan har ju inte hängt med direkt mest för att jag inte kan ha byxor alls längre vilket gör att jag känner mig större nu än förr (konstiga hjärna). Väger nu drygt 95 kilo och har ett bmi på 33,6 så jag skulle inte ens få göra en op i dagens läge (och detta på 3,5 månader) men eftersom all egentliga kvarvarande övervikt hänger på magen så blir det svårt att se hur mycket jag egentligen gått ner, swärskilt då jag oftast tittar på migsjälv uppifrån och ner på magen.

En rolig anekdot är dock att en jobbarkompis sambo inte kände igen mig förra veckan trots att han ser mig kanske en gång i månaden då han hämtar henne från jobbet.

• mikalala

myskatt: visst är det jag hade förut storlek 52 i byxor och har gått ner 25 cm i midjan men kunde inte ens knäppa en storlek 48 på bib, över lår och rumpa drar jag 42!

Felicia6: får jag komma in i ditt krypin? det krävs tydligen någon autensering som jag inte fattar hur man gör. eller du kanske har stängt helt

Svar på tråden Gbp=Gastric bypass