• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • HardrockGoddess
    Jag har räknat ut att jag har ett BMI på 37,5 och jag har diabetes typ II. Jag har inte alltid varit tjock, nu är jag 33 år men i tonåren var jag mycket smal och hade ett midjemått på under 50 cm. Nu har jag väl ett midjemått som är långt över 100 cm.
    Större delen av min övervikt orsakades av att jag fick börja äta en medicin som gjorde att jag gick upp 60 kilo (från 59 till 119 kg). Jag har gått ner efter det, men går alltid upp igen.

Grejen är också den att jag har förlorat ett barn förra sommaren i plötslig spädbarnsdöd och läkarna säger att jag måste gå ner i vikt för att skaffa ett till barn.

Nu har jag höga doser insulin (tar 50 enheter till natten och 18 på morgonen) vilket gör det EXTREMT svårt att banta på vanligt sätt. Diabetesen är om jag glömde nämna det en följd av min övervikt. Jag har försökt och kämpat att gå ner i vikt med vettig kost, långa promenader mm, men vågen visar bara mer och mer.

Nu har jag kommit på tanken om gastric by pass-operation och vill komma i kontakt med människor här på FL som kanske genomgått operationen, väntar på att bli opererad eller funderar på det.

I morgon tänkte jag ringa och boka tid hos min läkare på Vårdcentralen. Är det någon här som tror jag stämmer in på kriterierna för en operation?
  • Jennnie

Hardrockgoddess: Du verkar vara den perfekta patienten för gbp, du har så mycket på att vinna att göra den. Så jag tror inte att du behöver vara orolig. Lycka till hos läkaren imorgon och ge dig inte förrän h*n skriver en remiss, det är inte läkaren som avgör om du ska få göra operationen utan kirurgen kom ihåg det! Det är bra att visa att du är lite påläst och att du vet vad det innebär om det börjar bli "tjafs". Själv kom jag till husläkaren väldigt förberedd och var beredd på att få fajtas, men läkaren sade bara till mig att :"Vad bra, tror att du skulle må mycket bättre av att få göra en operation och gå ner i vikt, du vet, de andra metoderna fungerar inte i längden utan man går nästan alltid upp igen..." Förstå att man var lättad, dock är det inte alla som har samma tur.

Här finns det fler som ska göra operation eller som har gjort en, så här är det ett perfekt ställe. Sedan finns två forum till:

www.viktop.se (Väldigt stort forum som har funnits i några år)
    www.viktdropp.se (Ett forum som har funnits i något år och som växer hela tiden).

• HardrockGoddess
    Jennnie skrev 2009-01-06 16:37:12 följande:
    Hardrockgoddess: Du verkar vara den perfekta patienten för gbp, du har så mycket på att vinna att göra den. Så jag tror inte att du behöver vara orolig. Lycka till hos läkaren imorgon och ge dig inte förrän h*n skriver en remiss, det är inte läkaren som avgör om du ska få göra operationen utan kirurgen kom ihåg det! Det är bra att visa att du är lite påläst och att du vet vad det innebär om det börjar bli "tjafs". Själv kom jag till husläkaren väldigt förberedd och var beredd på att få fajtas, men läkaren sade bara till mig att :"Vad bra, tror att du skulle må mycket bättre av att få göra en operation och gå ner i vikt, du vet, de andra metoderna fungerar inte i längden utan man går nästan alltid upp igen..." Förstå att man var lättad, dock är det inte alla som har samma tur.Här finns det fler som ska göra operation eller som har gjort en, så här är det ett perfekt ställe. Sedan finns två forum till:www.viktop.se (Väldigt stort forum som har funnits i några år)www.viktdropp.se (Ett forum som har funnits i något år och som växer hela tiden).

Det låter hoppfullt det du säger, om att jag verkar vara den perfekta patienten :). Jag skall ringa och boka tiden imorgon hos läkaren. Jag får säga till sköterskan att det handlar om min diabetes (vilket det gör indirekt, haha), så kanske jag får en besökstid snart.

Om han nu inte skulle gå med på det, så läste jag att man kan skicka en egenremiss. Hur gör man detta, hur formulerar man sig?

Sen undrar jag som den tålamodsfattige person jag är, om det finns sätt att skynda på det hela? Jag har hört att det kan ta 6 månader för att ens få tid till kirurgen och sen därefter ännu längre tid till operation.

Förstår naturligtvis att alla vill ha en operation så snabbt som möjligt, men kan det finnas skäl till att skynda på förloppet, eller är det bara att stå och stampa på sin plats i kön?

• jenn06

så nu har jag flytat i ca 1 vecka -5,1 kg :)
    men midjemåttet ökat med 3cm :( men antar att kroppen ändrar sig annars så var det någon cm här och där..s¨nu bara 2 vecklor kvar..åhh vad jag längtar efter riktig mat..

• Jennnie

jenn06 skrev 2009-01-06 16:47:49 följande:

så nu har jag flytat i ca 1 vecka -5,1 kg :)men midjemåttet ökat med 3cm :( men antar att kroppen ändrar sig annars så var det någon cm här och där..s¨nu bara 2 vecklor kvar..åhh vad jag längtar efter riktig mat..
    Du är nog bara lite svullen i magen, du ska se att det ger med sig så småningom
  • jenn06

jennie- förmodligen eftersom jag precis haft mens..
    fast det blev lite deppigt i morse vid mätningen...

• Jennnie

jenn06 skrev 2009-01-06 16:51:32 följande:

jennie- förmodligen eftersom jag precis haft mens.. fast det blev lite deppigt i morse vid mätningen...
    Jag förstår det, men har man gått ner i vikt så lär du inte öka vid midjan, jag lovar har aldrig hört talas om det, utan du var nog bara lite svullen, ibland mäter man ju olika hårt eller på olika ställen också, men mät om en månad istället så ska du se att det har gjort resultat
  • jenn06

jennie- va mätar efter samma metod som på sjukhuset, under armbågen med armen i 90 gradersvinkel.. nej, hoppas på bättre resultat innan op.. Tack för ditt peppande...

• solhumlan
    Meduziz skrev 2009-01-04 23:11:15 följande:
    Mitt nya favoritmellis just nu är naturell yoghurt med hackade nötter, solrosfrön, hackad aprikos och skivad banan på.Fett, proteiner och mjölkprodukt på en och samma gång Och det håller igång magen bra.Är jag konstig som kan äta tre stycken knäckemackor på en gång? Det funkar ju inte alltid och jag skulle inte pressa i mig dem om jag känner att det tar stopp, men jag KAN äta tre när jag är riktigt hungrig. Jag kan inte ha mycket pålägg på då utan bara ett tunt lager med typ kaviar eller någon mjuk/bredbar ost.Apropå det där med att dumpa på socker:Jag kan vissa dagar bli dumpig på isbergssallad men äta tre-fyra godisbitar utan problem.Nästa gång kan jag äta en halv godisbit och sen mår jag skit.Yoghurt ska man tydligen kunna äta utan problem men jag får dumping av det nästan varje gång jag äter. Äter det i alla fall för att få i mig mjölkprodukter och för att det är förbannat gott *S*Ibland är man lite dum Magen växer och växer och jag är hungrig HELA tiden. Medan jag äter så sitter jag och knorrar efter nästa sak. Skitfjantigt.Samtidigt mår jag jätteilla för att minimonstret ska sparka på magsäcken hela tiden.Magsäcken och revbenen is the shit! Hoppas h*n kommer ut snart
    Har hittat en tråd som passar dig..det är en tjej som undrar om det är någon som blivit gravid efter en viktop....www.familjeliv.se/Forum-1-3/m39969483.html
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass