• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • sininen

Japp! Jag har rotat runt på denna tråden en stund nu och fått massa bra svar här.

Det stämmer, det är privat. Sahlgrenska hyr in gbp-patienter dit.

• sussiesnus

Har precis mailats lite med min dietist på sohiahemmet. Hon sa att jag ska hålla mig kring 800 kalorier. Detta måste ju innebära lite mer varje dag :) YES!!! Iaf om jag äter mina 5 påsar Nutrilett varje dag så får jag ju i mig alla näringsämnen och vitaminer, då borde jag kunna lägga till vad som helst 250 kalorier..???
    Eller inte vad som helst, men kanske en vanlig Knorrsoppa eller lite yoghurt?

Vad tror ni?

Imorgon börjar jobb igen.

• HardrockGoddess
    justmystica skrev 2009-01-06 19:25:26 följande:
    Japp! Jag har rotat runt på denna tråden en stund nu och fått massa bra svar här.Det stämmer, det är privat. Sahlgrenska hyr in gbp-patienter dit.
    justmystica:
    Men kostar det inte pengar då? Eller betalar landstinget?

Jag har funderat lite här ikväll: man kan ju göra en viktoperation privat mot att man betalar för den såklart (100 000- 120 000?). Slipper man väntetider då? Kan man ta banklån för sådant, typ Medical Finance?

Jag vill verkligen inte vara tjock längre! Haha :)
  • The75

Hej HARDROCKGODDESS om du gör op privat så slipper du vänte tiden jag har gjort min privat på Sophihemmet och jag är jätte nöjd,jag hade tänkt på det ett tag och ville inte behöva vänta så jag betala den själv och det är väl spenderade pengar kan jag lova.
    Precis som du ville jag inte vara tjock längre inte en sommar till tänkte jag för mej själv...

Du kan ta ett banklån på Medical finance eller kolla med din vanliga bank det gjorde jag.

• LottaRos

De inhyrda operationer betalar landstinget.

Gör du en privat op som du betalar själv så har du in princip ingen väntetid alls nästan.

• medow

Ni som tappat mycket .
    Hur blev gädd hänget och vad kan man göra för att minska det ????

• HardrockGoddess
    The75 skrev 2009-01-06 20:51:01 följande:
    Hej HARDROCKGODDESS om du gör op privat så slipper du vänte tiden jag har gjort min privat på Sophihemmet och jag är jätte nöjd,jag hade tänkt på det ett tag och ville inte behöva vänta så jag betala den själv och det är väl spenderade pengar kan jag lova.Precis som du ville jag inte vara tjock längre inte en sommar till tänkte jag för mej själv... Du kan ta ett banklån på Medical finance eller kolla med din vanliga bank det gjorde jag.
    Hej Tea75!

Vad kostade det för din del att göra operationen?
  • nudelbumsan
    medow skrev 2009-01-06 20:54:53 följande:
    Ni som tappat mycket .Hur blev gädd hänget och vad kan man göra för att minska det ????
    Jag har tappat 70 kilo & har gäddhäng träna e väl d bästa då d e en muskel men jag får ta bort mitt 2 år efter op & nu har d gått 8 månader..
    Mamma till världens finaste barn Theodor
  • medow

nudelbumsan skrev 2009-01-06 21:33:29 följande:

Jag har tappat 70 kilo & har gäddhäng träna e väl d bästa då d e en muskel men jag får ta bort mitt 2 år efter op & nu har d gått 8 månader..
    Villken viktminskning du har gjort skit bra ...
    Men när får man info om man kan vara aktuell för plastik op ??? och vad hjälper de en inte med ??
    Får man betala själv eller ??

Massa frågor sorry.
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass